Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 29 april 2015

Mothugg: för snål om Vitrolife?

Andra är mer positiva än jag till Vitrolifes senaste rapport. Witty nam nam (länk), som jag följer på Shareville tillhör de som tror att aktien nu ska norr om 200 kronor. Det kommenterade jag så här.

Mitt svar

Lätt att gilla den analysen, jag håller med om mycket men det blir ju liksom ingen diskussion om man tar upp de sakerna (mest tycker jag marknaden har underligt låga förväntningar på försäljning i år). Nåja jag ser nog även en del risker just nu. Här är några.

1. Vitro växer, organiskt, långsammare än marknaden inom odlingsmedia men behåller marginalerna. De betyder att bolaget tappar i gruppen nya kunder.
2. Vitro är främst exponerade mot euro och yuan - två valutor som det ligger nära till hands att de faller mot kronan.
3. PrimoVision och hela time lapse är trots allt ifrågasatt. Ingångsvärdet är att Fertilitech kostar 2 kronor per aktie och år i vinst innan det vänder. Det kan svida.
4. Vitro är inte längre monopolist i Kina, prispress nästa?
5. Det kom inga signaler om att kostnaderna för att integrera Fertilitech nu är tagna. Mycket verkar vara kvar.
6. Till priser runt 200 kronor är nuvarande tillväxt (10 procent) och marginaler (runt 30 procent) inprisade

Sedan var det för att vara Vitrolife, en ovanligt rörig resultaträkning med möjligen tagna kostnader förvärvet men å andra sidan högre skatt i år. Lite svårt att överblicka.

Allt detta sagt. Visst var det ändå en bekräftelse på att bolaget tuffar på. Jag landade i inlägget på Nordnetbloggen (med data på min egen blogg gottodix.blogspot.se) på runt en kurs runt 180 just nu.

Ser fram emot att ha fel (åt rätt håll).

3 kommentarer:

  1. Intressant med olika åsikter. Gissar att personen som tyckte du var snål själv ligger tung i aktien. Själv tycker jag det är minst sagt generöst att räkna med P/E 27 på ett bolag med 10 % tillväxt. Gillar Vitrolife som bolag - framtidsmarknad, bra nisch, fina marginaler - men har svårt att se riktigt bra uppsida i detta på nuvarande värdering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ju själva över 10 procent Vitrolife i portföljen. Lite hög andel på sikt men jag har andra bekymmer att oroa mig för :) Faktum är att jag räknar kallt med att kunna justera ned till ett bra pris framöver och är inte ens främmande för att öka om aktien skulle dippa under, säg, 150.

      Det finns som sagt en del att invända mot bolaget men också en fin lönsamhet samt intr minst viktigt en mycket stabilt växande underliggande marknad. Så lite högre än vanlig peg-tal kan väl kännas rimligt men visst är även p/e 27 högt om räntorna börjar stiga.

      Radera
    2. Vi har ju själva över 10 procent Vitrolife i portföljen. Lite hög andel på sikt men jag har andra bekymmer att oroa mig för :) Faktum är att jag räknar kallt med att kunna justera ned till ett bra pris framöver och är inte ens främmande för att öka om aktien skulle dippa under, säg, 150.

      Det finns som sagt en del att invända mot bolaget men också en fin lönsamhet samt intr minst viktigt en mycket stabilt växande underliggande marknad. Så lite högre än vanlig peg-tal kan väl kännas rimligt men visst är även p/e 27 högt om räntorna börjar stiga.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam