Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 16 april 2015

Kliver ur Volvo

Jag sålde precis vårt innehav i Volvo, som jag tidigare annonserat var på gång. Några ord om varför.

Jag har tidigare skrivit om att ett Volvo som normaliseras men inte förbättras är värt knappa hundralappen. Bland annat gick jag grundligt igenom bolaget i oktober  (ska länka kolla under etiketter). Det inkluderade artiklar om Volvos branscher och geografier, läsa och lyssna igenom Volvos egen kommukikation och andras tankar samt räkna igenom andras prognoser och därefter efter förmåga göra egna. En detalj i det sammanhanget är att redan då var, som jag skrev om, den kartell Di  senare "avslöjade" bolaget var indragen i känd. 

Slutsatsen från den grundliga genomgången var atr ett Volvo som når genomsnittliga marginaler utifrån sin produktmix och kan sälja som något av de bättre åren efter finanskrisen borde kunna ligga på 95-100 kronor, som flera analytiker också angav. 

Nu är vi där och förbi det. Kartellen växer till ett allt större problem både i böter och för att den ger fel bild av historiska marginaler. Diskussionen om hur Volvo klarar sig i livet efter superkonjunkturen har tystnat, besparingarna tickar på och det kommer nog någon strukturaffär men knappast det där lyftet och till det har verkstad allmänt värderata upp lite fort. Eller så här - det säger något när en aktie stiger på ryktet att Vd:n ska få sparken.

Enligt principen att kliva av när jag inte vet vad jag skulle göra om aktien rörde sig drastiskt väljer dock att tacka för mig. För den här gången kanske jag ska tillägga. För det är i grunden ett av våra allra bästa bolag. 

Mina gissningar om aktien på kort sikt är rätt neutrala. Följer börsen, kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam