Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 26 oktober 2014

Uppdaterar bevakningslistorna

Jag uppdaterar bevakningslistorna. Från WSJ plockar jag upp en artikel om att Ericsson värderas med en synlig misstro mot sin mjukvarusatsning. EV/EBIT på runt 8 skrämmer inte. Efter rapporten kan aktien kanske dala några kronor. Efter att ha vägt för och emot behåller jag ändå shipping på listan. Det är riktigt mörkt just nu men det sägs ju vara det strax före gryningen. Sätter upp BW Offshore och lägger tillbaka Maersk på den internationella listan. Där sätter jag även upp Coca Cola och Procter & Gamble. Båda ligger nog snart rätt i konjunkturen med lite mer defensiva kvaliteter. Det ger även bra exponering mot USA. I P&G gillar jag även att de snart kommer knoppa av Duracell. Den typen av förändringar brukar åtminstone kortsiktigt ge lite aktieägarvärde. Sedan kan vi vara på väg in en period där eftersläntrare och bolag med för lågt p/b börjar värderas upp. Jag tror nämligen att det snart börjar bli svårt att plocka så mycket mer på det enkla casen, Så tipsen om Skanska och Holmen känns kloka. Bulten är ett annat bolag i samma genre. Slutligen måste jag nästan plocka upp Xvivo, även om jag är fullinvesterad i hälsonischen. Det är en av mina favoriter att följa med bolag i hälsonischen som passerat det svåra faserna. Sedan tidigare har jag Gunnebo, Indutrade och Millicom på min svenska lista. På den utländska är det Disney, Muenich Re, Sampo och Visa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam