Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 8 oktober 2014

Caset i Lupte intakt men nivån måste justeras med oljepriset

Nja. Caset är att p/b är för lågt givet att Lupes olja i Nordsjön är värt mer än aktien. Lägg till övriga kända tillgångar så är möjligt pris på aktien 160-170 vid oljepriser över 100 dollar. Därtill finns en viss premie för framtida fynd. Värdet av fynden är relativt säkert så där ska inte risken vara så stor. En risk på nedsidan vid exploateringen i Nordsjön är främst fördyringar, som att norrmännen kräver elledning från land till oljeriggarna. Förseningar är en annan risk. Det finns osäkerhet om vad förhandlingarna med norska staten kommer att ge (just dessa är jag dock inte så orolig för). Allt det här fick aktien att ligga på 135 i våras. Det som sedan hänt är egentligen att oljepriserna först steg pga utbudsbrist vid oroligheter och sedan rasat pga svag konjunktur. Ett problem är att breakeven för nordsjöolja är högt, så lågt oljepris slår snabbt hårt på avkastningen. Det sagt så tycker jag caset är intakt men att riktkursen måste följa oljepriset. Kanske potential 130-140 nu?

... svar i fortsatt diskussion
Caset är bra och jag gör inga förändringar i mitt innehav förrän något väsentligt kommer upp ur Nordsjön :) Var och en får väl lägga in sin gissning om oljan i kalkylen. Jag tror vi ska över 100 igen i vår. Då är caset riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam