Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 3 oktober 2014

Akelius pref verkar vara en trygg placering

Akelius pref är mer en företagsobligation än en aktie. Den verkar dock vara rimligt konstruerad. Konkurs är jag inte så orolig över med ett europeiskt innehav av hyresfastigheter i beståndet. En rejäl nedskrivning är däremot inte omöjlig om det skulle bli en fastighetsbubbla i Europa. Det är dock inte mer än en rimlig affärsrisk för den räntan. Skyddet för preffarna är ok, eftersom det blir ränta på utlovade utdelningar om de uteblir vid något tillfälle. Verkar väl vara en vettig investering, kan jag tycka. En möjlig invändning (eller styrka) är väl att den egentligen inte ger exponering mot fastighetsmarknaden, eftersom den mer är ett lån till Akelius än en aktie, om jag uppfattar saken rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam