Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 31 oktober 2014

Svar i diskussion om vad styr utvecklingen framöver

Jag lever efter devisen att man ska försöka förstå historien men man kan bara leva i nuet och förändra framtiden. Min basanalys är att vi är på väg en djup obalans i ekonomin. Det är överskott på kapital, arbetskraft och råvaror. Det beror inte bara på låg efterfrågan utan även på att globaliseringen frigjort nya resurser (och amerikanerna börjat utvinna skifferolja). Även när det gäller teknik ser det ut som om vi är i en stark era, inte minst till följd av digitaliseringen. Problemet är att detta inte matchas av investeringar och konsumtion. Det i sin tur beror på dåligt fungerande finansmarknader, på grund av att belåningen drevs för högt lite varstans för några år sedan. En ekonomi byggd på kreditexpansion har väldigt svårt att vända utvecklingen. Lite lyxfällan goes global. Det här kan man spekulera lite olika kring - för min del tror jag det reder sig och att i slutändan är det den reala ekonomins kraft som kommer sätta fart på hjulen. Det har redan hänt i USA och på kort sikt är väl follow the trend rimligt. Det är dock inte helt självklart att dollarn stärks. För visserligen stiger nog deras räntor men USA har också inflation. Risken är att deflationens Europa får se sin valuta stärkas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam