Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 3 oktober 2014

Tanken tom i europeisk bilindustri

Wall Street Journal skriver om Paris bilsalong och jag passar på att uppdatera min sektorsbedömning. Bilförsäljningen i Europa bromsar åter och det är Ryssland och konjunkturen som styr. Det är nog tyvärr önsketänkande att det här lättar inom kort. Den ryska marknaden är därtill ett eget problem. Sydamerika är näst intill nattsvart. Så alla beslut måste ha långsiktigt nedåttryck med i kalkylen. Det gäller också alla leverantörer till dessa marknader. Usa går däremot ganska bra och Kina är med tvekan också ett plus. Väldigt tydligt är timglaskonsumtionen. Lyx har klarat sig bra och starka globala märken som mina Bmw växer än så länge bra. Även värde och billigt går ok, åtminstone utanför krishärdarna. Kia börjar nu sälja en atttaktiv "lyx"-suv i Usa. Förlorare? Volvo. Min slutsats är det går att ligga kvar med exponering mot BMW men att prisfallet i bolaget nog är lite motiverat. Kanske 85-95 är en lagom justering för aktiens nuvärde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam