Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 1 oktober 2014

Bulten sitter fast

Läser en analys från Handelsbanken i somras samt en från en kapitalmarknadsdag samt plockar ihop lite från hemsidan. Volvo AB är största ägare i Bulten och jag gissar att den tredjedel som Europa står för är under samma press som moderbolaget Volvo kämpar med. Sedan är en tredjedel exponering mot Ryssland. Den börsen värderas ju av goda skäl till p/e 4-5, så varför ska Bultens bolag värderas 50 procent över det (retas). Kina är lika med försäljning till Volvo PV. Fast, nä... jag idds inte vara neggo om Bulten ens för en kul diskussion. Det är ett bra bolag,. Det jag möjligen tror är att starka köpare pressar marginalerna ner mot en nivå där som sagt p/e en bit över 10 är det som går att nå (det är ju den nivå BMW ligger på). Sedan när det gäller Volvo kan jag väl säga att om vinsten per aktie långsiktigt stannar på 2,5 så blir p/e över 30. Det är svårt att motivera. Når försäljningen 350 och marginalen 10 procent stiger det till 11 kr per aktie och p/e blir 7. Samma som för Bulten :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam