Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 22 oktober 2014

För hög risk i Telia

Det finns ett fint case i Telia och det tycker jag ligger i att mjölka oligopolvinster främst från den svenska och möjligen den norska marknaden. Dela ut en hel del och styra mot att för eller senare kommer alltings internet gå att ta betalt för kapacitet. Problemet är riskerna verkar för stora för avkastningen. Turkcell och innehaven i Ryssland står för 20 procent av värdet. Euroasien har bra tillväxt och vinst men är det en marknad där Telia på sikt har en naturlig fördel. Mycket tveksamt. I Norge är målet nu att få plats i ett duopol. Kan gå men är inte säkert. Danmark är kanske lite gratis lyft när TDC säljs (förhoppningsvis till någon annan än Telia, föe det blir svårt för konkurrensmyndigheterna att svälja). Den svenska försäljningen krymper och affärsmodellen att sälja paket med telefoni och tv tillsammans med fiber imponerar inte. Jag tror helt enkelt att resan från det nuvarande lönsamma Telia till ett säkert framtida mindre men lyckosamma bolaget. Kommer ta vägen genom ett djupt U i försäljning och marginaler. Så jag avvakta och tar för nu bort aktien från min bevakning. Men för kortsiktiga, säg ett halvår, är den säkert toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam