Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 5 november 2014

Vitrolifes köp av Fertilitech var väl dyrt

Vitrolife köpte idag specialisten på time lapse Fertilotech. Time lapse är lite förenklat en metod att optimera när de befruktade äggen har bäst chans att återföras till kvinnan med bra resultat.

Lite dyrt att betala 400 mkr eller runt p/s 4 för ett bolag som går med förlust. Strategiskt känns det däremot vettigt. Och om marknaden gillar draget kan en uppvärdering till de (ganska höga) p/s på 6,50 som resten av Vitro ligger på kanske vara möjligt. En möjlig uppsida på kanske 200-250 mkr på Vitros värde. Eller 10-15 kronor på kursen men det är några om och men på vägen, så jag har en viss förståelse för marknadens svala mottagande av nyheten.

Det är dock bra att Vitro är premiumleverantören med fullsortiment. Embryobedömning är ju en av de kritiska faserna, så att kunna göra det digitalt i en kontrollerad miljö är säkert bra. En sak jag funderat lite på är hur köpande kliniker resonerar. Av priset mot slutkund står ju Vitros produkter för runt 2500-3000 kronor (tror jag) och snittpriset per behandling är väldigt olika i olika länder men säg ett snitt runt 30000 kronor. I genomsnitt köper varje kund kanske runt 2-3 behandlingar. Den stora reklampelaren är baby-take-home-rate (gillar att det finns ett sådant mått). Så genom att Vitro har relativt låg andel av totalkostnaden lär det väl vara bevisad effekt på sannolikheten för lyckad behandling som styr vad klinikerna vill ha och sjukförsäkring täcker. Å andra sidan kommer ingen blivande förälder någonsin tacka nej till något som har en bevisad effekt även om det är dyrare. En snabb sökning gav resultatet - lovande studier för time lapse. Så ska det upp från 5 % lär studierna vara det styrande. Med andra ord, det lär inte rusa rakt uppåt för time lapse men det verkar ha tiden för sig. Sedan är det en paradox att bättre träffsäkerhet kommer att minska antalet köp per kund men man får väl vara filantrop och bejaka forskningen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam