Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 6 november 2014

Qualcomm sjunker som en sten på rapport

Jag ska så småningom uppdatera kring några rapporter i portföljen som jag ännu inte hunnit analysera riktigt. När ett av ens bolag kör en sådan sjunkbomb som Qualcomm gjorde idag (-11%) kan man ju dock inte låta bli att snabbkommentera. Vinsten ökade med 26 procent och försäljningen 3 procent. Den förra delvis driven av låga jämförelsetal, eftersom det var en del tidigare förvärv. Men trots allt ett tydligt tecken på hur starkt den amerikanska marknaden just nu prisssätter utifrån förändringar i försäljning. Dagens sämsta nyhet var dock att nu ansluter amerikanska och europeiska konkurrensmyndigheter till de kinesiska invändningarna mot utformningen av de licenser för att använda qualcomm i mobiler som är kärnan i affärsmodellen. Ouch. En tuff påminnelse om att värdebolag med moat inte är skyddade mot risker - för man har ju betalt för att den där konkurrensfördelen ska bevaras länge i ett stabilt kassaflöde. Något att tänka på för alla värdeinvesterare - inget varar för evigt. Detta sagt är jag dock preliminärt kvar i bolaget (ska fundera lite i helgen). Jag måste dock avråda från försök till reaköp i närtid. Den här kniven har inte träffat golvet ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam