Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 29 november 2014

Bmw lättkörd i konjunktursvängarna

Det var ett tag sedan jag uppdaterade analysen av BMW. Det beror främst på att bolaget mår bra och följer sin långsiktiga trend. Aktien återhämtade sig inte riktigt från dippen i oktober. En förklaring till det var att både proffs och amatörer som jag själv trodde på ännu bättre siffror i q3, trots att bolaget hade guidat att det skulle bli en avmattning när konkurrenterna kom med nya modeller. Särskilt Daimler (Mercedes) har kommit tillbaka ur sin långa svacka. Nu är det i princip helt jämnt mellan de tre tyska premiummärkena. Bilindustrin går allmänt rätt ok men ganska ryckigt och ojämnt. Kina är ovanligt osäkert (även om detta inte syns i försäljningen ännu), Europa är fortsatt uppåt från låga nivåer medan Usa eldas på av stark konjunktur och extremt billiga billån (bubbla?). Bmw har ett starkt modellprogram med flera vettiga (nåja) lanseringar på gång som nya elbilar och en ny monstersuv till de törstiga jänkarna. Det har dock även konkurrenterna. Man kan notera att sedan Daimler släppt banden till Tesla har Bmw börjat samarbeta med Tesla. Jag har inte räknat själv den här gången men p/e runt 10 avskräcker inte och ev/ebit är ännu lägre eftersom Bmw har starka finanser. Senaste analyserna var JP Morgan och Deutsche bank som båda la sig på 105 €. Det låter rätt rimligt, jag tycker kanske 90-100 känns som rätt spann med nuvarande information. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam