Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 17 november 2014

Råvaror lockar inte

Här kommer min gissning om råvaror...

Olja tror jag kan ta sig tillbaka till $90 (väl lågt just nu) men högre blir svårt. Industrimetaller lär fortsätta vandra sidledes. Det är alldeles för stort utbud och för svag efterfrågan. Det syns ingen kortsiktig lättnad i Kina. Ädelmetaller får det nog också svårt när räntorna börjar stiga på bättre amerikansk konjunktur. Alla olika jordbruksvaror vågar jag inte riktigt uttala mig om men allmänt är det ju tokbilligt utan synlig bättring där också. Så det ser väl inte helt hett ut. Ska man vända på det är det väl ganska billigt just nu - notera dock att Maersk häromdagen flaggade för att inget positivt är att vänta på fraktrater på kort sikt. Det är alltså fler som tvivlar. Råvaror brukar ju dock lossna sent i konjunkturen, så det skulle ju tala för att det så småningom lossnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam