Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 12 november 2014

Är defensiva strategier bra vid dåliga rapporter?

Funderar på en detalj i min strategi. Vid rapporter jag är osäker eller till och med skeptisk till går jag gärna ur aktien till jag känner mig tryggare. Resultatet blir förstås blandat. Några gånger lyckat men ibland som nu senast i Cellavision kostar det en del (i det fallet 7-8 procent). Hur tänker ni andra kring defensiva strategier?

Mitt svar i den efterföljande diskussionen:
Tack, kloka reflektioner. Kompletterar med en sak ingen nämnt. Det jag lägger mest tid på är att undvika att göra val (eller icke-val) som gör mitt nästa val blir svårare. Bland det svåraste lägena på börsen är när man behåller ett bolag som faller på dåliga nyheter och så fortsätter det falla. Vad gör man då? Säljer till vad man just då tycker är toklågt pris eller chansar på att aktien vänder? Lätt att bli sittande med Svarte Petter. Men det ligger mycket i det ni skriver. Tål att funderas på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam