Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 19 mars 2015

Sålde Bulten och ökade blankade US-bond

Vi har haft tur och legat rätt i ganska många händelser och trender så här långt i år. Igår small det dock åt fel håll. Vi har varit postionerade för starkare konjuktur. Istället sänkte Riksbanken räntan och ökade sina stödköp av obligationer. Samtidigt använde Fed en sänkt räntebana för att sälja in att räntehöjningar numera ska ses som en normal men för den delen varken mer eller mindre trolig händelse.

Bakom ordvalen fanns dock även fortsatt dystra konjukturutsikter. Vilket jag har lite svårt att förstå. När man läser på verkar det enda som avviker från Usas bana uppåt vara en viss väderdipp i början av året. Nu är läget fortfarnade väldigt svårt att läsa. JP Morgan tror att dollarn kan vara inne i en bubbla medan Robert Bergqvist på SEB, liksom jag förundrades över hur lättvindigt marknaden svalde möjliga räntehöjningar före sommaren  (båda länkade via mitt twitterflöde).

För egen del är jag dock inte redo att tänka om mitt scenario att dollarn ska upp (vilken annan valuta ska ge sig i valutakriget?) och att alla långräntor nu faktiskt nog börjar luta uppåt. Det som fortfarande oroar tycker jag snarare är att ett bolag som BMW hade defensiva prognoser för året. Det fick mig att tänka på Teknikföretagens överraskande dystra bild av våren. Där just bilindustrin skulle vara undantaget.

Utifrån det här avslutade jag vårt innehav i Bulten och köpte mer blankade statsapper igår. Åtminstone igår var det dock en dålig affär och portföljen tappade 2 procentenheter på index.

Så här blev resultatet för Bulten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam