Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 1 mars 2015

Allvarligt talat - vad tror jag om börsen då?

På Shareville fick jag lite frågor om förra inlägget (Vad knäcker börsen?). De gällde Ukraina, Grexit och "allvarligt talat är det ändå inte för dyrt just nu?". För övrigt är diskussioner alltid kul mig spelar det ingen roll om det är här på bloggen, via Shareville eller Twitter.

Mina svar nedan 

Flera tänkvärda frågor. När det gäller Ukraina tolkar jag in två iakttagelser i nyhetsflödet. Den första är att det enda som vore en ytterligare upptrappning där är om Usa börjar skicka vapen. Allt annat är nog inprisat vid det här laget. För det andra att den ekonomiska effekten av nya problem verkar begränsad. För oljepriset skulle det nog bara ha viss effekt för det finns ju reserver att ta av. I övrigt skulle det säkert allvarligt skada alla bolag med koppling österut. Men i grunden slår utbudschocker hårdast när det redan är brist i ekonomin. Det är det inte nu.

Grexit kommer säkert eskalera igen. Notera dock att det verkar finnas en lösning i form av annuitetslån kopplade till bnp-tillväxt. Frågan är om det inte är så att tiden just nu går till att förankra lösningen snarare än att förlängningen är ett utslag för problem. Tror man däremot på allvar på en Grexit, så finns står sedelpressen redo att täcka de direkta problemen. Inte så svårt när det är avgränsat till lån mellan stater (företag och hushåll är inte direkt berörda utom i Grekland). Däremot har jag inte läst något vettigt utan bara stor nervositet om hur knäcken på det redan svaga förtroendet för EU som ekonomisk union skulle hanteras. Snöbollen med Brexit, skuldhantering i Frankrike, Spanien mfl och att var tredje tysk ogillar euron skulle leda in i svåröverblickbar volatilitet. Det man ska tänka på i den situationen är att den enda aktuella lösningen på problemen skulle vara massiva stimulanser. Det är säkert väldigt dåligt på sikt men det är inte automatiskt dåligt för marknaden.
Slutligen den uppenbara frågan - "ja, men allvarligt talat är det inte för dyrt nu?" Globalt är det som sagt svårt att se riktigt starka indikationer på det. Det är inte heller den slutsatsen kunnigare personer än jag kommer till (i analyser od). En korrektion som känns möjlig är nog specifikt på den svenska börsen. Börsen har rusat på billigare krona. Mätt i dollar har det inte hänt så mycket. Frågan är om det i längden är rimligt att valutan i en av få starka ekonomier faller snabbast i ett globalt valutakrig? Om inte Riksbanken börjar pumpa ut rejält med stimulanser eller sänker räntan nedåt minus ett, lär det bli svårt att hålla tillbaka kronan. Till och med den åtgärden kan bli svår att få effekt på, för svenska långräntor brukar följa amerikanska. Så där har du kanske en sättning på 5-10 procent inom någon månad. Det där är dock så himla osäkert och spekulativt, så jag tänkte nog inte sälja av något. Däremot kan jag komma att flytta lite till bolag med affärer och intäkter i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam