Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 22 mars 2015

Läge kliva ur PPM:s icke-väljarsoffa

Pensionspengar i Såfa är en billig passiv bullfond. Inte så dumt. Men är det rätt läge att ligga med 150 procents vikt mot börsen?

Premiepensionen är en liten del av vårt sparande, både sett till övriga delar av pensionen och jämfört med vår aktieportfölj. Därför har jag varit nöjd med att ligga i Såfa. Det är i praktiken en (dold) global aktieindexfond med 1,5 i hävstång om du är yngre än 55 år (länk till Di).

De statliga förvaltarna skulle säkert invända mot att det är en indexfond men det är svårt att peka ut att det skulle finnas någon strategi, inriktning eller ens val av förvaltare som skulle ge något annat resultat. Det är nog den typ av fond som stämmer väl in i forskningens resultat att de flesta av oss, även proffsen, är pilkastande apor när det kommer till investeringar  (länk). Till den låga avgift Såfa tar ut behöver det dock inte vara något fel.

Däremot är det viktigt att förstå effekten av hävstången. Vår egen portfölj ligger alltid något under volatiliteten på börsen. Det gör att vi åtminstone i teorin kommer att klara ett börsfall hyggligt. Såfa däremot tar ut svängarna med en faktor på 1,5 både i upp- och nedgång. Givet det är det faktiskt rätt starkt (och kanske mest tur) att vår portfölj sedan starten slagit Såfa.

På sikt är tanken med hävstången att börsen i snitt går upp och att Såfa har så mycket pengar att de aldrig går i konkurs (vilket är småspararens problem med en hävstång). Så kanske det är, även om en japansk ökenvandring på börsen som varade i 10-20 år skulle slå rätt hårt mot personer som idag är 40-50 år gamla.

Det här för mina tankar till en av de viktigate paragraferna i vår strategi (länk se paragraf 9). Inget annat beslut har så stor effekt på det långsiktiga resultatet som valet av sparform. Det är mycket viktigare att välja om det är läge att äga aktier än att välja vilka aktier man ska äga. Det här följer för övrigt av forskningen om pilkastande apor som det hänvisas till ovan.

Det väcker frågan - är det just nu läge att ligga bull 1,5 med sina pensionspengar? Dessutom med 55 procent av innehavet i nordamerikanska aktier, enligt uppgift på Morningstar. Det kan väl kanske gå ett tag till för den modige men de flesta verkar oroa sig mer än glädjas just nu. Så det är kanske läge att vrida ned risken i ppm. Vilket udda nog innebär att lämna det statliga alternativet.

7 kommentarer:

  1. Lämna `till vad ?
    Tacksam om du har ngt val för en snart 65-åring.
    80% Spiltan räntefond Sverige + 20% Avanza Zero fonden ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk på att jag bara är en intresserad amatör. Det sagt, du är nästan i den motsatta situationen mot den vi är i. Du
      har bara 20 procents viktning mot börsen. Sedan har du en kort räntefond (max 1 års löptid står det på hemsidan). Det är princip som att ha kontanter. Räkna med att nollränta på den. Det kan vara ok om du tror på nedgång framöver.

      Din riskexponering ligger alltså nästan på minimum för alla som inte är helt riskaverta. Sedan beror det förstås även på övriga pensioner men de brukar inte heller ha särskilt hög exponering mot aktier. Så det val du nu gjort är rejält defensivt. Det är absolut inte fel. Dels vill man olika saker i livet (hur hög risk vill du ta?), dels är det många som börjar bli nervösa på börsen nu.

      Noterar också att du har två (vettiga) fonder inriktade på Sverige. Lite bredare blick skulle kunna höja avkastningen utan att höja risken.

      Så helt baserat på hur jag tror jag skulle tänkt i din situation skulle jag sälja en fjärdedel av räntefonden och köpa exempelvis Didners globalfond eller SPP100. Ett alternativ som låter mer komplicerat än det är vore s.k. high yield företahsobligationer. Det förutsätter att du inte tror att den verkliga ekonomin kraschar. Kan inga namn men kolla exempelvis på Nordeas. Jag äger ingen av dessa men det verkar inte så tokiga. Resten av ditt räntesparande kan du gott behålla ett tag. Det kan ju hända att du går glädjen att köpa billiga aktiefonder lite längre fram.

      För egen del har vi inte backat från börsen och jag räknar inte med att vi gör det i år (men vi undviker att ha extra hög hävstång på våra aktier samt äger lite defensiva aktier som sänker risken). Så är det en barnfamilj mitt i livet du vill ta rygg på så skulle jag titta på en europafond och om dollarn stiger ännu mer köpa en Indienfond lite billigare än idag.

      Radera
  2. Jo . kollade lite nu på pensionsmyndigheten.. Du missuppfattade nig det jag skrev tidigare . Spiltan räntefond + Avanza Zerosfonden var bara ett förslag . Har sedan början 100% i Såfan. Min tanke var eftersom du nämner hävstången så önskar jag bevara det kapital som nu finns då jag befarar att börsen inte stiger mer åtminstone inte i den skala som den gjort i år en tid framöver. Alltså jag befarar en dipp och under den tiden skulle jag vilja säkra mitt kapital på PPM en tid beroende på min ålder och gå in igen senare .
    Nåväl fick till min glädje se att det numer finns fler val i Såfan - t ex den defensiva med ca 33% aktiefond och 67% räntefond , Vore ett ypperligt alternativ om man som jag tror på en korregering om inte än så efter sommaren. I o m att nuvarande fördelning i min ålder är 67% aktiefond och 33% räntefond i den vanliga Såfan. Vad tycker du ?

    SvaraRadera
  3. Det låter vettigt. Enkelt och bra, är två fina kvaliteter. Kör på det. Särskilt om du tänker ligga still ett tag.

    SvaraRadera
  4. Intressant blogginlägg! Jag tittade runt lite och hittade tankar från Petrusko gällande sin PPM-portfölj (dock från oktober 2014) som framgår här: http://petrusko.blogspot.se/2014/10/ppm.html. Ungefär hur skulle ditt alternativ till AP7-Såfa sett ut om du skulle kliva ur soffan idag, Gottodix?

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset. Mina alternativ la jag i ett nytt inlägg.

    SvaraRadera
  6. Jisses vilket inlägg! Då var kvällen räddad :) I brist på egna idéer att bidra med till dig så har jag nu även tittat in på finansmammans PPM-portfölj och hoppas att den kan ge dig någon extra tanke!: http://finansmamman.blogspot.se/2015/03/ser-over-pensionen.html

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam