Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 28 mars 2018

Två intressanta detaljer i HM:s rapport

God morgon! Hur gör du idag med H&M? Köper du certifikat? Jag är ganska orolig: -38%
Med vänlig hälsning VL 


Här kommer mitt svar


Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.

Vad var skillnaden?

Jag har med tiden insett att jag inte skriver och filmar för tyckarna. Den här bloggen har, trots många läsare, aldrig blivit en mötesplats för snabba åsikter. Ni vet det där som numera kallas att killgissa. Det är lite mer lågmält. Därför får jag också en hel del frågor, oftast via mail, när aktier eller börsen rör sig snabbt. På ett sätt lite paradoxalt för när det blir sådär snabbrörligt så blir det ju ofta endera sidan av tyckarna som får rätt. Fast visst förstår jag behovet. HM är ett bra exempel på hur vilsna vanliga sparare blir av högljudda men tunna analyser (oavsett vilken slutsats de landar i).

Jag har inte särskilt djupsinniga reflektioner om den senaste rapporten. Två viktiga har jag som jag ska återkomma till. Den ena har jag inte sett i annan rapportering. I övrigt var det mesta nyanser av sådant som redan var känt och som jag nyligen skrev om i min senaste uppdatering av caset i vår investering.
Källa: HM
Det landade i att jag siktar på är att i början av 2019 ska aktien värderas till p/e 18 på en förväntad vinst på 10 kronor. per aktie Risken jag såg för att ha fel var att aktien i ett svagare alternativ istället värderades till p/e 11-12 på en förväntad vinst runt 9 kronor per aktie. Det går att vrida särskilt p/e-talen än mer i olika riktningar. Många drar dem numera längre nedåt.

Det är det som gör diskussionerna om bolaget och aktiens värdering så rörig. Bolaget själva säger att 
"Vi bedömer fortfarande att försäljningen för online och new business ska växa med över
25 procent under året och att H&M-gruppen når ett något bättre resultat för helåret 2018 jämfört med föregående år."
Det skulle innebära ett resultat per aktie på 9,80. Marknaden tror istället på runt 9 kronor per aktie. I stort sett ligger alltså förväntningarna på HM:s vinst på de där 9-10 kronorna per aktie. Värderingsmultipeln har alltså mycket större effekt på aktien än resultatet för närvarande. Annorlunda uttryckt - oenigheten är större om HM:s framtid än om dess nuläge.

Svaret på läsarfrågan

Källa: Börsdata
Med det går det att besvara en del av läsarfrågan i början på det här inlägget. Det är inte bara jag som sedan länge släppt de förväntningar och värderingar som HM hade innan raset. Det har hela marknaden och bolaget självt med för den delen. Det kommer att kosta mycket pengar att lägga ned och ställa om butikerna.

Även om du tror att omställningen lyckas kommer det inte komma varken någon högre vinst än det max som bolagets guidning får ses som eller för den delen någon högre värdering än den jag siktar på. Så steg ett för alla som ägt bolaget tidigare är att nollställa alla förväntningar och strunta i upparbetade förluster. I den delen har belackarna helt rätt. Det finns en massa gamla bilder och förhoppningar som inte har något med det nuvarande HM att göra.

Källa: HM
Omvänt är problemen betydligt mer tydliga och avgränsade nu än tidigare. Det är HM-butikerna vi talar om och främst dem i Nordeuropa och USA. Åtminstone gäller det för oss som inte tror att bolaget ljuger. Nätet har hög tillväxt och, vilket sticker ut, även hög lönsamhet. Den delen står i och för sig bara för 12-13 procent av helheten men det ger ändå stadga till ekvationen framåt så länge tillväxten håller i sig.  De övriga varumärkena gick sämre än väntat det senaste kvartalet men har annars en god tillväxt de med. Lanseringen av försäljning via Tmall i Kina har gått bra, enligt HM, även om siffrorna för Kina inte stärker det påståendet. Oerhört viktigt på sikt. När får vi se ett liknande samarbete med Amazon?

Butikerna är däremot ordentligt skadeskjutna. Det oroar och frågan är verkligen om HM tar tillräckligt starka strukturella grepp för att dra ned antalet butiker på de hårdast drabbade marknaderna. Jag har tidigare särskilt lyft fram Tyskland som, tror jag, närmast katastrofalt dåligt. Det verkar inte motsägas av den här rapporten. Tyvärr verkar åtgärderna mer handla om optimering än nedläggning av butiker fortfarande.

Tack alla ni som nu bidragit med över 50 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!

Det beror sannolikt på att HM:s problembeskrivning fortfarande är att bolaget gjort några riktigt stora modemissar samt att branschen haft en överraskande kraftig inbromsning, som bara till del är strukturell anar man att bolaget tänker. Det genom resonemang att fallet i antalet besökare i butikerna verkar varit lägre än fallet i inköp per kund. Det här för oss till den första för mig nya faktorn som kom upp i investerarpresentationen efter rapporten.

Mina två noteringar efter rapporten

Ger blomstertrenden tillräckligt habegär? Kläder från visningar inför våren 2018 från i tur och ordning Balenciaga, Saint Laurent och Dries van Noten. Bilder hämtade från Harpersbazaar.
Det saknas helt modemässiga blockbusters för närvarande. Trender som ingen vill missa. Tillfrågade om vilka plagg - från HM eller andra märken - som konsumenterna inte kan vara utan våren 2018 blev HM:s ledning helt ställda. De hade verkligen ingen som helst aning. Skrämmande i sig självt men också talande om ett större problem för branschen. Mode är inte tillräckligt angeläget för närvarande. Det är inte heller tillräckligt enhetligt för att passa stora volymtillverkare som HM.

Tillfälligt eller en effekt av att till exempel ledigare sportmode vunnit mark är svårt att säga. Det är dock tydligt att utöver andra effekter, så var vi inte lika beredda att jaga ett visst plagg 2017 som vi brukat vara. Om det ändras 2018 var alltså åtminstone inget HM:s ledning kunde resonera kring. Vilket är lite som att inte veta hur maten på den egna restaurangen smakar.

Kläderna är det så vitt jag sett ingen som rapporterat om från HM:s senaste rapport. Vad var det som var fel i sortimentet? Inte bara att det var fel. Jag försöker som jag tidigare skrivit om följa ett antal modevloggar för att hålla koll på klädbranschen. Bilden där är att HM:s butiker ofta lägger modegraden något för högt för vad som ändå är en volymbutik. Det ökar risken att hamna fel och det har blivit värre att hamnat fel vart efter alternativ på nätet blivit mer lättillgängliga. Det här skulle jag behöva kolla upp med mer än mina egna spekulationer men det skulle förklara om HM har bra flöde till butikerna men minskade köp per konsument. Här har Zara lyckats betydligt bättre och de flesta av vloggarna jag följer har spanjorerna som sin basbutik.

Det andra som blev tydligt i och med den här rapporten är att reor har slutat fungera. Det är lätt att förstå och faktiskt något jag tagit upp i tidigare inlägg. Så mycket i vår tillvaro har blivit så billigt att pris inte är en faktor för andra än den grupp som alltid bara väljer pris. Det gäller allt från nätmäklare till klädbutiker. Du kan attrahera gruppen lågprisjägare men du kan inte längre med pris särskilt effektivt påverka gruppen modemedvetna. Kläderna är ändå så billiga i förhållande till köpkraft att ville du inte ha tröjan den första veckan, så vill du inte ha den på rea veckan efter.

Det verkar alltså som ett helt logiskt steg HM tar genom att öppna outletbutiker och nya kedjan Afound. Det är tyvärr också troligt att vi framöver kommer att få se fler nedskrivningar kopplade till lager än hittills. Det var inget HM ville kännas vid att det kunde komma i år men risken finns nog med det alltmer svällande lagret.

Min reflektion

Så var är vi efter den senaste rapporten? Ja, ungefär där vi var innan. Butiksnedläggningarna går på tok för sakta men i många andra delar har HM en rimlig strategi. Jag ser inga större skäl att ändra på vårt case. Så för min del var det en rapport att lägga till handlingarna. Det innebär inte att jag är säker på att tvivlarna har fel. Det är mer att här och nu är det bara att vänta för den som vill se var HM:s värdering landar. Det tillkom inte så mycket nytt i de stora frågorna genom den här rapporten. Hade jag fel innan rapporten om HM:s framtid så har jag det med oförändrade argument och styrka i argumentationen efter rapporten.

Däremot är det två frågor jag omedelbart ska börja studera. Fungerar idén med en att skicka lagret till lågprisbutiker och vad får den för effekter för en kedja med billiga kläder men som eftersträvar hög modegrad? Den andra är att jag ska ta en ordentlig titt på vårmodet. Vad är det som ska bli den där blockbustern som branschen så väl behöver - några förslag?

Jacob Henriksson, Gottodix

Senaste filmerna nedan


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här  




18 kommentarer:

  1. Det är imponerande hur du tar tid att besvara oroliga läsares frågor trots en oförtjänt låg aktivitet i kommentarsfälten.

    Vad jag inte riktigt kan förstå är varför det inte kommenteras mer på bloggen? Är det din lite nedtonade och ödmjuka framtoning som gör att kommentatorerna håller sig borta? Eller är det de långa och välfyllda inläggen där du mer än väl hinner redogöra för dina tankar innan läsaren hunnit ta sig ned till kommentarsfältet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte riktigt men det var bra gissningar. Jag får mycket mail och direktmeddelanden (som jag försöker besvara efter förmåga, kan bli lite köer periodvis som info till andra som läser kommentaren). Kanske är en faktor att många vill bolla om sina egna investeringar snarare än tycka till mer allmänt. Vet inte riktigt men så länge alla trivs och stämningen är trevlig är det inte så noga för mig.

      Radera
  2. Du tar verkligen läsarfrågor seriöst. Intressant inlägg!

    SvaraRadera
  3. Första gången jag hittar hit. Mycket intressant inlägg! Jag kommer definitivt att återkomma! =)

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg!

    HM säger att dom har väldigt hög lönsamhet på sin online-handel. Men jag undrar om det verkligen går att särskilja butiker och online på det sättet? Borde inte online bära en del av butikernas kostnader i form av reklamplats? Om HM la ner alla sina butiker imorgon. Hur många skulle då hitta till deras hemsida?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är relevanta frågor. Flera har ifrågasatt hur HM fördelat kostnaderna när de sagt att nätet går bra. Beräkningarna är ju inte offentliggjorda. Sedan är väl hela grejen med HM och andra traditionella handlare att nischen är just kombinationen av fysiskt och digitalt möte. Så här långt är det mest några lyx- och sportmärken som lyckats med det. Är HM tillräckligt intressant för att ha kunder som "lever" med deras mode? Det är en av nycklarna till att Zara lyckats så bra.

      Radera
  5. Fantastiskt bra inlägg!

    Jag tycker det är intressant med hela retailsektorn och de förändringens vindar som blåser. H&M har, sina bekymmer till trots, en spännande framtid med sin omni-channel satsning och sina outlets (samt nya concept som Arket).

    På tal om retail så kommer jag osökt att tänka på Itab Shop Concept som levererar inredning, belysning samt utcheckningslösningar till både retail och dagligvaruhandel. Det är ett företag som satsat på att följa med förändringstrenderna med energieffektiva lösningar, omni-channel anpassade inredningar och digitala lösningar samt självutcheckning. Vad har du för tankar kring bolaget och aktien ITAB? De har fått sig en riktig utförslöpa och börjar i mina ögon få en riktigt attraktiv värdering med ett P/E kring 12 och en direktavkastning strax över 4,5% samt P/S på 0,58.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ITAB var länge en favorit vi alltid tittade på men aldrig ägt. Grundtanken med självutcheckning är hur stor som helst. Numera har ju Amazon tagit det hela ett steg till, så att du bara plockar på dig det du vill ha och går ut ur butiken. Din telefon registrerar att du är du och kameror runt om i butiken följer dig och ser vad du lägger ned i korgen. Fascinerande.

      Det är också det som är min fundering och som visat sig knepigt över tiden för ITAB. De gör bra saker men det händer hela tiden grejer på marknaden, både bland konkurrenter och kunder. På något sätt är det alltid lite tal om nästa tekniklyft. Allt det sagt är det ett bolag jag med stort intresse tittar till då och då även om det nu var ett tag sedan.

      Radera
    2. Tack för att du tar dig tid att svara!

      Jag är enig och precis som Amazon har även ITAB samma typ av "kassalös" utcheckning med kameror, såg en presentation på Remium deras VD höll nu i Mars. Det hade varit intressant om du skulle kunna tänka dig göra en analys av företaget, lång eller kort, för jag tycker du har en infallsvinkel som många analytiker missar när de kollar ex. nyckeltal. Precis som du i H&M caset ser på kollektion och modegrad och i Infineon Tech ser på flaskhalsar i produktion. Tack för en bra blogg!

      Radera
    3. Ja det vore ett kul bolag att titta på igen. Om tiden finns så läser jag gärna på igen.

      Radera
  6. Bra inlägg. Premiummärken verkar vara det som säljer i dag oavsett om det är Nike-skor eller Kånken-ryggsäckar. Onlineförsäljningen verkar växa tvåsiffrigt för alla men trots det så får Andersson (KappAhl), Persson (H&M) och Qviberg (MQ) kämpa med sina respektive kedjor så jag tror liksom du att det mer handlar om vad man säljer. Qviberg kan ju det här med Twitter så kanske inte så konstigt att hans bolag nu satsar på att samarbeta med t.ex. Modepodden. Det första man måste göra är ju att få kunden vilja köpa ens produkter. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå där! Ja, det är ett ämne som diskuterats lite för lite att stora breda kedjor delvis bygger på att man kan påverka och likrikta modet vid en viss tidpunkt på en viss marknad. Så såg det ut när tonåringar kom till som begrepp på 50-talet. När Gul&Blå blev stora på 70-talet och så när HM först lyckades med underkläder och sedan med samarbeten med designers. Det var dock rätt länge sedan det kom någon liknande gruppmarkör som alla åtminstone i en viss grupp bara måste köpa. Sportmode är det som kommit närmast de senaste åren.

      Radera
    2. Ja sport och outdoor. Nu ska det visas upp att man lever ett "aktivt" liv. :)

      Radera
  7. OM du vill ha mer diskussion på bloggen tror jag du skulle behöva bli tydligare i vad du vill säga. Ta ovanstående post som exempel där du skriver att det finns två intressanta detaljer i HM:s rapport, men där det sen tar väldigt många stycken innan du kommer till vad dessa två detaljer är.

    Du kunde t.ex. först ha skrivit en teaser om att du tänker ta upp två intressanta detaljer, ev bara på twitter. Sen skriver du ett inlägg om vardera detalj där det redan i rubriken klart framgår vad inlägget handlar om, gärna med en spetsig formulering som genererar intresse på t.ex. twitter och leder in mycket trafik.

    Min egen syn på dina punkter är att jag delar din misstanke att nuvarande ledning inte har samma intresse för kläderna som tidigare. Ett bolag som HM ska självklart ledas av någon som älskar mode och som självklart alltid bär företagets egna kläder så långt det är möjligt. Det är en paradox att HM som fått så mycket kritik för att de varit sena med online (vilket är helt sant) nu egentligen kanske mer lider av att de tappat kontakten med sin kärnverksamhet medan online kanske är det som fungerar bäst (därför att det är det man nu koncentrerar sig på).

    Har du läst Johan Stenebos "Sanningen om IKEA"? Där beskrivs flera (för utomstående helt okända) misstag som gjorts i framtagandet av olika sortiment, ofta kopplat till (enligt författaren) inkompetenda inköpschefer som befordrats av fel skäl. Vem vet hur mycket som händer på HM som inte kommer ut, och som kan förklara den dåliga försäljningen och behovet av reor?

    Vad gäller observationen att reor inte fungerar längre, är det en intressant hypotes som spontant känns riktig. Men det borde väl gå att testa den på andra branscher och andra länder? Är detta ett problem för HM borde det vara det för andra företag också. Jag ska fundera lite själv på detta.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kloka sätt att driva trafik. Med tiden har jag dock insett att det inte spelar så stor roll, så länge jag och läsarna trivs. Ni är en förvånansvärt trogen och rätt stor grupp som läser. När jag skriver för andra, som för Börsveckan och Vontobel, tvingas jag vara stringent. Kul på sitt sätt men nackdelen är att nyanserna faller bort. Min kärnpersonlighet är att resonera kan man väl säga. Så nej jag är inte så bekymrad av det.

      Boken om IKEA du nämner har jag för mig jag läst om men den vore spännande att läsa. Slutligen är svaret ja, du ser den utvecklingen i andra branscher. Nätmäklande banker vars pris går mot noll är ett exempel. Det har även skrivits om att du inom mode bara får betalt för design och varumärke inte själva plagget. En tröja är i sig själv i praktiken redan gratis. Så allt du kan få betalt bygger på kundrelationen.

      Radera
    2. Helt rätt! Fortsätt skriv som du gör. Vill man veta om man ska köpa ICA eller Axfood kan man läsa Petruskos analys baserad på mängd hallon i syltburken.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam