Bild: Pixabay |
Fullt upp
Färre än var 20:e bil kommer tillverkas i Europa och slaget om Indien vinner Kina men växer ens bilmarknaden om 10 år och varför handlar Geely på sig allt de hittar.— Gottodix (@Gottodix) 15 mars 2018
Premiären på Vontobel handlar om Kina och dess bilar samt en hel del om oss i väst.https://t.co/kLrzXMGfSh pic.twitter.com/qNRaw31Lq7
Det har varit en ofrivillig paus i bloggandet och vloggandet några dagar. I alla fall det som ni kunna följa via mina egna kanaler. Jag har som vanligt har fullt upp på mitt ordinarie jobb och även hemma men det är inte det som kommit i vägen. Det är istället att den tid jag kan lägga på bloggande och vloggande gått till några externa projekt.
Roligast är nog samarbetet med schweiziska banken Vontobel. Det hoppas jag kommer att ge många intressanta inlägg framöver, eftersom jag får skriva vad jag vill och även lyfta fram risker och problem med de marknader jag skriver om. Första inlägget jag skrivit åt dem handlar om den kinesiska bilindustrin och om det kan vara en intressant investering. Kolla gärna in den artikeln via den här länken.
Sedan passade jag på att besöka en investerarkväll hos Vontobel också. Det var fascinerande inte minst eftersom det var första gången jag såg rosa choklad (inte färgad utan det var dess naturliga färg). Där lyssnade jag även på ett intressant föredrag om världsekonomin och börsen just nu. Det vore värt ett inlägg. Vi får väl se.Går solen upp över Japan? @Vontobel_SE tror det och räknar med att de 7 goda åren för världen bara börjat. Tillväxtländer lockar också men undvik statsobligationer. Usa är för hett, inflationen förblir låg och realräntan negativ. Så vet ni det 😉 pic.twitter.com/vAZ9McL4L9— Gottodix (@Gottodix) 13 mars 2018
Det enda du behöver veta om makro. Plus vad Millicom och BMW har gemensamt med Nordic Waterproofing. Allt i 20 snabba minuters podd hos @Nordea_SE utmanarna (!) på sparhimlen. pic.twitter.com/1HDDuFXfvK— Gottodix (@Gottodix) 12 mars 2018
Jag har också varit med i podden Nordea Pulse, där jag bland annat pratade om våra investeringar i Millicom, BMW och Nordic Waterproofing. Den lägger jag ut här på sidan så fort den kommer. Sedan har jag skrivit en ny krönika till Börsveckan. Denna gång om ett börsklimat som gynnar stockpickers. Den krönikan kommer i nästnästa nummer. Det vill säga den 26 mars.
Slutligen ska jag vara domare i en schacktävling som Finwire, Reuters och Didner & Gerge ordnar för folk med anknytning till finansbranschen. Hör du dit, så passa på att kolla in vad som nog blir ett riktigt trevligt evenemang.Långsiktig fundamenta eller smarta trades? Bara en kan vara smartast! Anmäl dig genast till årets mest prestigefyllda tävling. Jag kommenterar när finanseliten bekänner färg. #finansschackhttps://t.co/TYrGkMWyZy pic.twitter.com/JmV7hO5Skl— Gottodix (@Gottodix) 14 mars 2018
Hur som helst det har helt enkelt varit en hel del på gång. Nu ser det dock lite lugnare ut, så då hoppas jag kunna skriva och filma mer i mina vanliga kanaler igen. Med det över till en helt kort reflektion om en av veckans nyheter.
Dagens lilla reflektion
Källa: Börsdata |
Mer eller mindre synkroniserat har en hel grupp banker och finanshus bestämt sig för att sluta dela med sig av sina förväntningar på olika bolag. Estimaten i form av bedömningar av allt från försäljning till marginaler, investeringar och förstås vinst är en viktig del i dialogen om börsens bolag.
En av tidens starkaste trender är att information är värdefull. Det syns på de många betalväggar den medieintresserade numera möter. Det syns också i form av kraften som bolag som Facebook, Amazon och Alphabet (Google) växer med. När jag skrev om bilindustrin, som jag länkade ovan, dök frågan upp där med. Kanske är det som är värt mest i framtidens bil att den vet allt om vart du ska och är en plats där du till exempel kan ta del av nyheter och reklam.
Ett bra exempel ger bilden av hur högt HM värderas på förväntad vinst för i år. Analytikerna är nu nere i ett p/e-tal på 13,4. Det är förstås en viktig information för den som vill ta ställning till bolagets fortsatt riktigt dåliga försäljningsutveckling.Med Inditex siffror från igår på näthinnan är det svårt att se annat än att familjen ger sig i år och VD-bytet faktiskt kommer.https://t.co/sPcsAQdxos— Gottodix (@Gottodix) 15 mars 2018
En av tidens starkaste trender är att information är värdefull. Det syns på de många betalväggar den medieintresserade numera möter. Det syns också i form av kraften som bolag som Facebook, Amazon och Alphabet (Google) växer med. När jag skrev om bilindustrin, som jag länkade ovan, dök frågan upp där med. Kanske är det som är värt mest i framtidens bil att den vet allt om vart du ska och är en plats där du till exempel kan ta del av nyheter och reklam.
Svårt att sia om men data är den nya oljan är tidens slagord. Inte så konstigt då att trenden kommer till den mest informationstunga industri man kan tänka sig - finansbranschen. Dessutom accelererad av att de nya EU-reglerna i Mifid 2 gör att analystjänster ska hållas åtskilda från förvaltningen. Den som står på egna ben vill förstås visa att verksamheten är lönsam.
Det underskattade konkurrensproblemet
ABG, SEB, Carnegie och Handelsbanken slutar att dela med sig av sina estimat till SME Direkt mfl. Ökad volatilitet vid nästa rapportperiod?!— Erik Hansén (@ErikHansen_IG) 15 mars 2018
Problemet är att informationen växer i värde när den ackumuleras. Siffrorna i en analys har ett visst värde men inte mer än de resonemang som just den analytikern har. Lägg ihop flera analyser så har du däremot en förståelse för vilka förväntningar marknaden lagt in i en viss aktie. Det här är skälet att analytikerna traditionellt lämnat in sina bedömningar till gemensamma sammanställningar. Det är värt mer att veta mer än det kostar att ge upp sin egen pusselbit.
Det är sannolikt därför som analytikerna nu verkar ha pratat ihop sig om att gemensamt backa på informationsgivandet. Alternativt är det någon som vågat hoppat av och övriga följt efter. Det första är olagligt medan det andra inte är det.
Kruxet är att även analytikerna behöver informationen även framöver. Ett alternativ är att bolagen i större utsträckning förser marknaden med förväntningar i form av alltmer genomarbetade guidningar. Ett annat, nu är vi tillbaka i det som kan vara olagligt, är att analyshusen byter information med varandra i en stor skala. Om det görs mellan flera stora spelare är det mycket möjligt att det är ett otillåtet samarbete i konkurrenslagens mening. Det som kallas en kartell i mer folkligt tal.
Det sätt som jag kan tänka mig att analyshusen tänkt lösa detta är genom att sätta höga avgifter på sina analyser. De kvittas ju när de handlar av varandra, så i princip kan de sättas hur högt som helst. Eller?
Nja, det finns många rättsfall som handlar om den här typen av bytesprissättning som ett slags otillåtna samarbeten eller som en kollektiv dominans inom en viss bransch. Det har funnits till exempel kring kortavgifter bankerna tar ut. Så antagligen är det upplägg jag tror analyshusen tänkt sig inte förenligt med konkurrensrätten.
Det var rätt många år sedan jag var sakkunnig i Konkurrensverkets finansgrupp så jag är lite ringrostig men i grundfrågan tvivlar jag på att det finns så mycket tolkningsutrymme. Däremot finns det många andra aspekter som spelar in. Hur stor den här marknaden är, om någon bryr sig, hur stark konkurrensen är från utländska analyshus och en hel del annat. Så jag är inte säker på att så mycket händer.
Det leder tyvärr fram till en dyster slutsats. De förändringar vi nu ser kommer inte bara leda till att delar av marknaden är sämre insatt i vad som ligger i förväntningarna när det kommer rapporter, försäljningssiffror och andra nyheter. Det kommer också innebära att delar av marknaden är betydligt bättre insatt och dessutom troligen genom de dialoger som direktkommunikation av siffrorna öppnar kanske mer sampratad än idag. Vi får helt enkelt en ny typ av insiders att förhålla oss till som småsparare. Det är tufft.
Jacob Henriksson, Gottodix
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.