Det här är filmade inlägget av första analysen till Vontobel.
Här hittar du analysen av den kinesiska bilindustrin.
Övriga länkar
Länkar nedan
Här hittar du analysen av den kinesiska bilindustrin.
Övriga länkar
- Stöd SOS Barnbyar - för att det gör nytta och för att ge mitt bloggande och vloggande en puff, läs mer här.
- Portföljen hittar du live här (adlänk till Nordnet)
- föredrar du istället en enkel men hoppas jag rolig fondportfölj så hittar du information om den här
- där hittar du även min filmserie "Sparskolan", de bästa spararna på Shareville och mycket annat.
Köper ditt Guldgrävar-spadar resonemang. Dock är det skillnad på spadar och spadar. Mitt jobb har varit att sköta kontakter med underleverantörer till bilindustrin. I vissa segment är konkurrensen benhård och lönsamheten dålig ex plåtpressning. Däremot tror jag mer på leverantörer som Vårgårda spadfabrik ( Autoliv).
SvaraRaderaExakt så! Det är stor skillnad. Der är precis det som framkommer även när man som jag läser sig fram. Det finns strikt sett tre grupper om jag uppfattat det rätt. Den första är den som påverkas av teknikskiftet. De underleverantörerna har det tuffare. Sedan har du de som inte berörs. Där är det prispress som vanligt men ändå ok. Slutligen har du ny teknik. Där är det ibland riktigt bra läge. Autoliv har vi haft och jag gillade bolaget. Möjligen var jag lite besviken av att de fortfarande är så beroende av volymen bilar snarare än att sälja mer och dyrare till bilflottan.
RaderaHåller med dig i mycket. Bildelar med högt teknikinnehåll återfinns först i premium segmentet. När tekniken börjar bli mogen kommer ex radar på enklare bilar och leverantören får tillbaka sina utvecklingskostnader. De som vänder sig till dyrare bilar idag är pionjärteknik och hantverk skinn/ läder etc. När pionjär tekniken blir billig och hantverket robotiseras blir det svårare för lyxbilar att sticka ut.
Radera