tag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post9200827621127150692..comments2023-10-28T10:46:34.202+02:00Comments on Molekylär ekonomi: Två intressanta detaljer i HM:s rapportGottodixhttp://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comBlogger18125tag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-67222163472833561542018-03-30T22:09:28.665+02:002018-03-30T22:09:28.665+02:00:):)Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-56687310036132304212018-03-30T22:08:19.424+02:002018-03-30T22:08:19.424+02:00Helt rätt! Fortsätt skriv som du gör. Vill man vet...Helt rätt! Fortsätt skriv som du gör. Vill man veta om man ska köpa ICA eller Axfood kan man läsa Petruskos analys baserad på mängd hallon i syltburken. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-92048757972835841782018-03-30T21:09:40.032+02:002018-03-30T21:09:40.032+02:00Ja, det är kloka sätt att driva trafik. Med tiden ...Ja, det är kloka sätt att driva trafik. Med tiden har jag dock insett att det inte spelar så stor roll, så länge jag och läsarna trivs. Ni är en förvånansvärt trogen och rätt stor grupp som läser. När jag skriver för andra, som för Börsveckan och Vontobel, tvingas jag vara stringent. Kul på sitt sätt men nackdelen är att nyanserna faller bort. Min kärnpersonlighet är att resonera kan man väl säga. Så nej jag är inte så bekymrad av det.<br /><br />Boken om IKEA du nämner har jag för mig jag läst om men den vore spännande att läsa. Slutligen är svaret ja, du ser den utvecklingen i andra branscher. Nätmäklande banker vars pris går mot noll är ett exempel. Det har även skrivits om att du inom mode bara får betalt för design och varumärke inte själva plagget. En tröja är i sig själv i praktiken redan gratis. Så allt du kan få betalt bygger på kundrelationen.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16825996896679045598noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-39203278162995973422018-03-30T19:31:52.047+02:002018-03-30T19:31:52.047+02:00OM du vill ha mer diskussion på bloggen tror jag d...OM du vill ha mer diskussion på bloggen tror jag du skulle behöva bli tydligare i vad du vill säga. Ta ovanstående post som exempel där du skriver att det finns två intressanta detaljer i HM:s rapport, men där det sen tar väldigt många stycken innan du kommer till vad dessa två detaljer är. <br /><br />Du kunde t.ex. först ha skrivit en teaser om att du tänker ta upp två intressanta detaljer, ev bara på twitter. Sen skriver du ett inlägg om vardera detalj där det redan i rubriken klart framgår vad inlägget handlar om, gärna med en spetsig formulering som genererar intresse på t.ex. twitter och leder in mycket trafik. <br /><br />Min egen syn på dina punkter är att jag delar din misstanke att nuvarande ledning inte har samma intresse för kläderna som tidigare. Ett bolag som HM ska självklart ledas av någon som älskar mode och som självklart alltid bär företagets egna kläder så långt det är möjligt. Det är en paradox att HM som fått så mycket kritik för att de varit sena med online (vilket är helt sant) nu egentligen kanske mer lider av att de tappat kontakten med sin kärnverksamhet medan online kanske är det som fungerar bäst (därför att det är det man nu koncentrerar sig på).<br /><br />Har du läst Johan Stenebos "Sanningen om IKEA"? Där beskrivs flera (för utomstående helt okända) misstag som gjorts i framtagandet av olika sortiment, ofta kopplat till (enligt författaren) inkompetenda inköpschefer som befordrats av fel skäl. Vem vet hur mycket som händer på HM som inte kommer ut, och som kan förklara den dåliga försäljningen och behovet av reor?<br /><br />Vad gäller observationen att reor inte fungerar längre, är det en intressant hypotes som spontant känns riktig. Men det borde väl gå att testa den på andra branscher och andra länder? Är detta ett problem för HM borde det vara det för andra företag också. Jag ska fundera lite själv på detta. <br /><br />Mvh Mattias Mattias musikalerhttps://www.blogger.com/profile/00762247197954673398noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-13135310527392134192018-03-30T14:09:47.103+02:002018-03-30T14:09:47.103+02:00Ja sport och outdoor. Nu ska det visas upp att man...Ja sport och outdoor. Nu ska det visas upp att man lever ett "aktivt" liv. :)Spartacusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-20229897679736295412018-03-30T12:54:14.347+02:002018-03-30T12:54:14.347+02:00Hallå där! Ja, det är ett ämne som diskuterats lit...Hallå där! Ja, det är ett ämne som diskuterats lite för lite att stora breda kedjor delvis bygger på att man kan påverka och likrikta modet vid en viss tidpunkt på en viss marknad. Så såg det ut när tonåringar kom till som begrepp på 50-talet. När Gul&Blå blev stora på 70-talet och så när HM först lyckades med underkläder och sedan med samarbeten med designers. Det var dock rätt länge sedan det kom någon liknande gruppmarkör som alla åtminstone i en viss grupp bara måste köpa. Sportmode är det som kommit närmast de senaste åren.Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-28201093240201320092018-03-30T10:25:41.033+02:002018-03-30T10:25:41.033+02:00Bra inlägg. Premiummärken verkar vara det som sälj...Bra inlägg. Premiummärken verkar vara det som säljer i dag oavsett om det är Nike-skor eller Kånken-ryggsäckar. Onlineförsäljningen verkar växa tvåsiffrigt för alla men trots det så får Andersson (KappAhl), Persson (H&M) och Qviberg (MQ) kämpa med sina respektive kedjor så jag tror liksom du att det mer handlar om vad man säljer. Qviberg kan ju det här med Twitter så kanske inte så konstigt att hans bolag nu satsar på att samarbeta med t.ex. Modepodden. Det första man måste göra är ju att få kunden vilja köpa ens produkter. :) Spartacushttp://tradevenue.se/Spartacusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-18408595303189985692018-03-29T22:48:02.394+02:002018-03-29T22:48:02.394+02:00Ja det vore ett kul bolag att titta på igen. Om ti...Ja det vore ett kul bolag att titta på igen. Om tiden finns så läser jag gärna på igen.Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-3005135849209830722018-03-29T15:44:27.188+02:002018-03-29T15:44:27.188+02:00Tack för att du tar dig tid att svara!
Jag är eni...Tack för att du tar dig tid att svara!<br /><br />Jag är enig och precis som Amazon har även ITAB samma typ av "kassalös" utcheckning med kameror, såg en presentation på Remium deras VD höll nu i Mars. Det hade varit intressant om du skulle kunna tänka dig göra en analys av företaget, lång eller kort, för jag tycker du har en infallsvinkel som många analytiker missar när de kollar ex. nyckeltal. Precis som du i H&M caset ser på kollektion och modegrad och i Infineon Tech ser på flaskhalsar i produktion. Tack för en bra blogg!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-80021659533348572042018-03-29T11:53:22.719+02:002018-03-29T11:53:22.719+02:00ITAB var länge en favorit vi alltid tittade på men...ITAB var länge en favorit vi alltid tittade på men aldrig ägt. Grundtanken med självutcheckning är hur stor som helst. Numera har ju Amazon tagit det hela ett steg till, så att du bara plockar på dig det du vill ha och går ut ur butiken. Din telefon registrerar att du är du och kameror runt om i butiken följer dig och ser vad du lägger ned i korgen. Fascinerande. <br /><br />Det är också det som är min fundering och som visat sig knepigt över tiden för ITAB. De gör bra saker men det händer hela tiden grejer på marknaden, både bland konkurrenter och kunder. På något sätt är det alltid lite tal om nästa tekniklyft. Allt det sagt är det ett bolag jag med stort intresse tittar till då och då även om det nu var ett tag sedan.Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-10960583639551419322018-03-29T11:43:37.418+02:002018-03-29T11:43:37.418+02:00Fantastiskt bra inlägg!
Jag tycker det är intress...Fantastiskt bra inlägg!<br /><br />Jag tycker det är intressant med hela retailsektorn och de förändringens vindar som blåser. H&M har, sina bekymmer till trots, en spännande framtid med sin omni-channel satsning och sina outlets (samt nya concept som Arket). <br /><br />På tal om retail så kommer jag osökt att tänka på Itab Shop Concept som levererar inredning, belysning samt utcheckningslösningar till både retail och dagligvaruhandel. Det är ett företag som satsat på att följa med förändringstrenderna med energieffektiva lösningar, omni-channel anpassade inredningar och digitala lösningar samt självutcheckning. Vad har du för tankar kring bolaget och aktien ITAB? De har fått sig en riktig utförslöpa och börjar i mina ögon få en riktigt attraktiv värdering med ett P/E kring 12 och en direktavkastning strax över 4,5% samt P/S på 0,58. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-44888080932251960852018-03-29T09:47:59.119+02:002018-03-29T09:47:59.119+02:00Ja, det är relevanta frågor. Flera har ifrågasatt ...Ja, det är relevanta frågor. Flera har ifrågasatt hur HM fördelat kostnaderna när de sagt att nätet går bra. Beräkningarna är ju inte offentliggjorda. Sedan är väl hela grejen med HM och andra traditionella handlare att nischen är just kombinationen av fysiskt och digitalt möte. Så här långt är det mest några lyx- och sportmärken som lyckats med det. Är HM tillräckligt intressant för att ha kunder som "lever" med deras mode? Det är en av nycklarna till att Zara lyckats så bra.Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-53318590841156265842018-03-29T09:45:03.423+02:002018-03-29T09:45:03.423+02:00Vad kul - välkommen!Vad kul - välkommen!Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-88811593304122408452018-03-29T09:43:46.950+02:002018-03-29T09:43:46.950+02:00Bra inlägg!
HM säger att dom har väldigt hög löns...Bra inlägg!<br /><br />HM säger att dom har väldigt hög lönsamhet på sin online-handel. Men jag undrar om det verkligen går att särskilja butiker och online på det sättet? Borde inte online bära en del av butikernas kostnader i form av reklamplats? Om HM la ner alla sina butiker imorgon. Hur många skulle då hitta till deras hemsida?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-31246206574382687582018-03-29T09:37:31.086+02:002018-03-29T09:37:31.086+02:00Vet inte riktigt men det var bra gissningar. Jag f...Vet inte riktigt men det var bra gissningar. Jag får mycket mail och direktmeddelanden (som jag försöker besvara efter förmåga, kan bli lite köer periodvis som info till andra som läser kommentaren). Kanske är en faktor att många vill bolla om sina egna investeringar snarare än tycka till mer allmänt. Vet inte riktigt men så länge alla trivs och stämningen är trevlig är det inte så noga för mig.Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-13241169866666905622018-03-29T09:29:51.794+02:002018-03-29T09:29:51.794+02:00Första gången jag hittar hit. Mycket intressant in...Första gången jag hittar hit. Mycket intressant inlägg! Jag kommer definitivt att återkomma! =)Krookskahttps://www.blogger.com/profile/15692890741185155497noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-47081943158784558982018-03-29T08:32:53.496+02:002018-03-29T08:32:53.496+02:00Du tar verkligen läsarfrågor seriöst. Intressant i...Du tar verkligen läsarfrågor seriöst. Intressant inlägg!Minimalistspararenhttps://www.blogger.com/profile/06623420502303903823noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-72166038817649121092018-03-29T07:48:02.350+02:002018-03-29T07:48:02.350+02:00Det är imponerande hur du tar tid att besvara orol...Det är imponerande hur du tar tid att besvara oroliga läsares frågor trots en oförtjänt låg aktivitet i kommentarsfälten.<br /><br />Vad jag inte riktigt kan förstå är varför det inte kommenteras mer på bloggen? Är det din lite nedtonade och ödmjuka framtoning som gör att kommentatorerna håller sig borta? Eller är det de långa och välfyllda inläggen där du mer än väl hinner redogöra för dina tankar innan läsaren hunnit ta sig ned till kommentarsfältet? Anonymousnoreply@blogger.com