Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 23 januari 2018

Rapporterna: Investor får bra fart av börsyran

Finns det uppsida kvar i Investor? Javisst, allt som krävs är att du tror på konjunkturen, börsen och att de två marscherar vidare sida vid sida ett tag till.

Källa: Börsdata
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Bra, billig och pålitlig men ingen mirakelkur

Källa: Investor
Jag gillar Investor. Faktum är att jag skulle gå så långt som att säga att det är ett bolag som platsar i alla småsparares portföljer. Det räcker till och med långt med att bara äga investmentbolaget möjligen kombinerat med någon global indexfond eller varför inte ett utländskt investmentbolag.

Huvudskälet bakom den inställningen är att Wallenbergarnas maktbolag är en bra, billig och pålitlig förvaltare även av småsparares kapital. De senaste 20 åren har det egna kapitalet vuxit i takt med börsen inklusive utdelningar. Till det har aktieägarna fått en något högre avkastning vart efter substansrabatten sänkts.
Källa: Investor
Efter finanskrisen har det till och med gått remarkabelt bra för den industri- och banktunga koncernen. I och för sig logiskt med tanke på den smäll de bolagen fick 2007-2008. En faktor att tänka på vid jämförelsen med index är också att Investor har en hävstång på några procent. Den förväntade effekten av att ligga mitt i deras korridor på 5-10 procents belåning är att de bör slå börsindex med runt 0,5-1 procentenhet över tid (för enkelhetens skull räknat på att börsen ger 10 procent om året inklusive utdelningar). 

Det är samma mekanism som gör att den som ägt en belånad bostad tjänat så grovt med pengar i den långa uppgången där, vilket också påminner om att nedsidan med belånade investeringar är att risken ökar. Samtidigt är de flesta av oss långsiktiga sparare betjänta av att en något högre risk än den börsen kan erbjuda. Det är ju därför statens soffliggaralternativ i premiepensionen för yngre och medelålders också har hävstång.

Tack alla ni som nu bidragit med snart 40 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!

Med andra ord - jag har inga invändningar utom, som vanligt, mot tron att det finns gratis luncher där ute. Investor är utmärkt för vad det är; nämligen ett billigt sätt att få en aktiv och bred förvaltning mot svenska bolag. De är till och med så bra på detta att de tillhör en exklusiv skara bolag som ibland tas upp på internationella listor över intressanta svenska investeringar.


Vad består Investor av?

Källa: Investor
Allt det här har jag skrivit förut men det kan ändå vara bra att påminna om. Särskilt när vi, kanske, närmare oss en sådan där bredare nedgång igen inom något år. I en snabb konjunkturnedgång som slår mot svenskt näringsliv lär det förstås märkas för någon som äger bolagen ovan. Även en rejäl kronförstärkning skulle kunna sätta en del spår.

Jag har på Facebook i Börsdatas grupp (värd att följa) fått frågan om varför bolag som Investor inte värderas med premie på sitt egna kapital när exempelvis Latour har ett P/B-tal på 3,4. Investor har ju en avkastning på eget kapital på 13,2 procent medan Latour har 13,8 procents avkastning på sitt egna kapital.

Förklaringen ligger i vad som ingår i värderingen av det egna kapitalet. I Investor med i huvudsak noterade bolag är skillnaden mellan marknadsvärde och det som lagts in i böckerna liten medan den är större i Latour. Det finns ju ingen anledning att köpa börsnoterade bolag via Investor för mer än de är värda på börsen.

Källa: Börsdata
En rapporttitt på Investor blir därför främst en titt på hur det går för dess bolag. Är ovanstående  här rätt portfölj att äga den här vintern? Det jag slogs av när jag tog ut ovanstående tabell ur Börsdata var hur tydligt svaret på den frågan ligger i årets vinster. Förväntningarna för 2018 är nästan över hela Investors linje att bolagen ska sälja mer och ha marginaler som ligger över vad vad de åstadkommit de senaste åren. Blir det så ligger faktiskt värderingarna runt nivån de legat på bakåt i tiden.

Det går förstås att invända att börsen alltså värderar vinster i cykliska bolag på väg mot toppen av konjunkturen som till samma multiplar som tidigare i den ekonomiska återhämtningen. Så brukar det dock vara - riskviljan stiger i takt med vinsterna. Så för min del snubblar jag inte på ovanstående tabell. Om något är jag, med en stor reservation, snarast fortsatt positiv. Reservationen är det där med börsklimatet. Det är klart att skulle till exempel snabba räntehöjningar påverka hela börsen negativt, så skulle det slå hårt mot kursen i Investor.

Bland de onoterade bolagen är Mölnlycke överlägset störst. Där duger det inte att ha en omsättningstillväxt på 2 procent och en i och för sig fin rörelsemarginal (EBITDA) på 28 procent och sedan men att det skulle räcka till en värdering av bolagsvärde (EV) på 17,8 gånger rörelseresultatet (även det EBITDA).

För att sätta det i perspektiv - Novo Nordisk har också två procents tillväxt men en motsvarande marginal på 48 procent och värderas till EV/EBITDA på 16. Konkurrenten Coloplast ökar försäljningen med 5,8 procent och har 20,1 procent rörelsemarginal (EBITDA). Där landar EV/EBITDA på 20,1.

Nu gör det där inte så mycket, eftersom marknaden ändå jämnar ut värderingen i form av rabatten på Investor jämfört med vad bolagen bedöms vara värda. Viktigare är att Mölnlycke har en hemläxa att göra. Den organiska tillväxten är för dålig. Även några av Investors övriga mindre bolag ser lite svjaiga ut. Inte mist 3 Skandinavien och Aleris.

Å andra sidan rullar det på fint i Permomobil, där skulle jag gärna köpa in mig direkt om det gick. EQT verkar också fungera helt ok.

Så lite enligt principen gungorna och karusellen så kan nog Investor snurra vidare ett tag till innan nöjesfältet stänger för den här gången. Den långsiktiga kan för övrigt lugnt sitta kvar i bolaget även på längre sikt. För det är som sagt välskött, småspararvänligt och pålitligt. Plus att de höjer sin utdelning löpande. Det kan ju vara trevligt det med.

Jacob Henriksson, Gottodix 



Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam