Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 16 januari 2018

Helt kort om BillerudKorsnäs vinstvarning

Dubbelsmällar på gamla nyheter i BillerudKorsnäs. Köpläge eller dags för eftertanke?

Källa: Börsdata

Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Stolpskott

Det är sällan jag begriper marknaden men ibland förstår jag den inte alls. BillerudKorsnäs går ut med en vinstvarning de måste gå ut med baserat på negativa händelser de redan kommunicerat. Aktien fortsätter falla efter att redan ha fallit först på nyheterna om problemen på Gruvön och senast med vedbrist samt därefter på en sänkt rekommendation från Handelsbanken Markets.

Surt sa räven, tänker du som läser och vet att jag häromdagen analyserade bolaget (här skrivet och här som vlogg). Det är i och för sig sant att jag är en usel förlorare och blir på dåligt humör redan efter några timmar om portföljen går sämre än börsen. I det här fallet är jag dock än så länge mest förbryllad och en aning fundersam.

Till saken hör att vi inte hann mer än vårt första köp i bolaget innan de dåliga nyheterna slog till. Åtminstone två till var planerade. För övrigt var det ren bondtur och en belöning för senfärdigheten att vi inte köpt mer. Skälet att jag inte gjort åtminstone köp nummer två var nämligen att jag funderat på hur jag ville finansiera det. Vi ligger nämligen fullinvesterade.

Så för att sammanfatta läget för er som följer och inspireras av min "expertis". Vi har just investerat i en aktie som sedan vände tvärt ned på direkten och hade jag inte varit så seg så hade vi köpte mer innan det föll. Jo, man är proffs nästan hela tiden :)


Hur påverkas mitt case?

Utmaningarna kring tillgängligheten i produktionen har fortsatt under fjärde kvartalet 2017 vilket har påverkat försäljningsvolymerna negativt trots en mycket stark marknad. Rörelseresultatet (EBIT) för helåret 2017 beräknas bli cirka MSEK 2 240 vilket är lägre än väntat men ger en marginal på 10 procent.
Det är i huvudsak produktionsanläggningarna i Gävle och Gruvön som har haft störningar, vilket har påverkat försäljningen negativt inom affärsområdena Consumer Board och Corrugated Solutions.
”Trots historiskt rekordhöga produktionsvolymer är vi självklart inte nöjda med de återkommande tillgänglighetsproblemen i våra anläggningar. Därför intensifierar vi nu åtgärdsplanen för att öka stabiliteten och tillgängligheten i produktionen. Att säkerställa den operationella stabiliteten kommer vara mitt huvudsakliga fokus framgent. Vi har förstärkt organisationen som arbetar proaktivt med tillgänglighet och kvalitet i våra anläggningar vilket kommer ge resultat framöver, säger Petra Einarsson, VD och koncernchef BillerudKorsnäs”.

Ovanstående är hela den nya information som idag pressade ned kursen. Försäljningen blir 22,4 miljarder kronor medan rörelsemarginalen stannar vid 10 procent. Jämför det med mitt case.
Priserna på en het marknad skulle kanske kunna addera 3 procent till. En försäljningsökning vid en fullträff för bolaget skulle alltså kunna ligga på runt 7 procent. I mina ögon rimliga analytikerbedömningar om en försäljning 2017 på 22,45 miljarder kronor skulle i mitt offensiva scenario då landa på en försäljning 2018 på runt 24 miljarder kronor.Förhoppningsvis skulle kombinationen av högre priser och minskade produktionsproblem också höja rörelsemarginalen. Här ligger förväntningarna redan högt med 12 procent för 2018 men skulle det gå så bra som i min tänkta uppsida särskilt om det drivs av stigande priser så vore kanske 13 procent möjligt. Med det skulle rörelseresultatet landa på drygt 3,1 miljarder kronor.
Ovanstående är ett kort utdrag. Försäljningen för 2017 blev den väntade och produktionsproblemen var som sagt väntade. Med andra ord är själva resonemanget, påståendet om ni vill, jag beskrev intakt. Om försäljningen kan öka så mycket som min offensiva förväntan är 2018 och produktionsproblemen lösas, då är det nu fortfarande lika realistiskt att nå ett rörelseresultat 2018 på 3,1 miljarder.

Fast förstås. Det gäller med den reservation som jag varit inne på. Produktionsproblemen måste lösas. I den meningen förstår jag den senaste tidens reaktion. Har verkligen BillerudKorsnäs koll på läget? Exempel som Getinge visar att dålig produktionskvalitet är svårt att få bukt med. Det gör mig självklart fundersam. För i grunden har jag ännu så länge bara en teori om den efterfrågan BillerudKorsnäs kommer möta under 2018 samt en tro, med betoning på det, att det här i grunden är ett välskött bolag som slirat lite när kunderna vill ha allt som säljs.

Det där sista är otroligt viktigt. Har jag fel om kvaliteten i BillerudKorsnäs, då kommer inte resten av mitt case att fungera. Vi får väl se. Senast jag förlitade mig till att det här fixar ledningen var i HM och det gick ju sådär. Samtidigt vore det knäppt att bryta ett case där inget ännu hänt som jag inte tyckte mig känna till.


Slutligen

En annan intressant vinstvarning kom från Metso. De verkar ha problem med stigande kostnaderna som kunderna inte vill ta emot och att produktmixen försämras när service får kliva tillbaka till förmån för produkter. Så räkna med att den här rapportsäsongen handlar hela verkstaden om hur bra bolagen skalar upp sin produktion. Många har sparat för mycket de senaste åren och får nu betala priset.

Storägaren Christer Gardell kommenterade motgångarna i Metso med att det var den avgångna tillfälliga VD:ns fel som sålt för lite. Det trots att försäljningen var den delen som gick alldeles utmärkt till och med så bra att den kanske knäckte kostnaderna.

Det är fler som är tävlingsmänniskor. Som sagt - surt sa räven

 Jacob Henriksson, Gottodix 



Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.





2 kommentarer:

  1. En befriande uppriktighet. Fick svar på min fråga:-))

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  2. Jag hade tittat på BillerudKorsnäs av samma anledning som du tagit upp i din analys och tyckte först att det var skönt att någon annan såg det när din video kom ut. Sitter dock i samma sits att jag är fullinvesterad och inte klurat ut hur finansieringen skulle vara. Såhär i efterhand tur i oturen. Sitter i Scandic och fick mig en kallsup jag faktiskt inte riktigt räknat med igår som raserade en hel del vinst jag tänkt realisera. Scandic var bolaget jag funderat på att skära ner på för att köpa lite BillerudKorsnäs. Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig ;)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam