Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 18 november 2017

Ska vi snacka börsen 2018?

Det är mycket nu! Nytt avsnitt av Gottodix Grafer och så extra roligt turné där ämnet blir börsen 2018. Det brukar bli riktigt trevliga möten med er som läser och tittar. I år är dessutom är jag därtill i riktigt fint sällskap.



Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Ska vi ses och ta en öl?



Det här tycker jag är en extra rolig nyhet att få berätta - jag har även i år fått tillfälle att prata om börsen framöver nu när årsskiftet närmar sig. Det var hur roligt som helst att få träffa vad som då blev några hundra sparintresserade i ett samtal om börsen 2017. Den bedömningen var inte alls pjåkig men som det ofta är var det som verkligen blev bra att den prickade rätt frågor.

Det är sällan att gissa rätt som är viktigast utan att titta på rätt ställen som avgör hur det går. Det tycker jag det är många som missar inte minst i en värld fylld av tvärsäkra prognoser om allt från bolag till ekonomin och förstås hela börsen. Dessutom tänkte jag ta upp en fråga jag tror många missar att fundera på - vilka investeringar har rätt passform för mig? Alla passar nämligen inte för att göra alla typer av investeringar.

Det bästa av allt är dock att formen i år är ännu bättre än förra året. Det blir tre träffar i Malmö, Stockholm och Göteborg. Det blir också på riktigt just träffar - där vi sitter och diskuterar tillsammans kring börsen och sparande. Redan förra året var det roligaste med att köra live att få träffa och prata med många av er som läser och tittar. Det blir det nog i år med. Dessutom är det förstås kul även för mig att få lära känna Pär Andersson en av förvaltarna på Spiltan. Plus att Jocke Bornold och Alexander Gustafsson alltid garanterar att det blir bra.

Ok, det där var väl kanske lite säljigt men jag tror verkligen det här blir toppenkul! Anmäl er så fort som möjligt, så ses vi live om några veckor!

Tack alla ni som nu bidragit med en bra bit över 30 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!


Är Amazon billigt eller galet dyrt?


Hobbyn som bloggare går lite i vågor. Då och då är man överallt känns det som. Nåja, i sin egna lilla ankdamm ska väl tilläggas. Lite så är det just nu. Jag träffade trevlige Alexander Gustavsson i deras Nordnet Talks häromdagen. Det blev en riktig djupdykning i allt som har med Amazon att göra. Kan det bolaget trots en värdering på p/e 263 vara en värdeinvestering? Det är ju en fråga jag grävt i under hösten och den här rejäla genomgången får väl ses som en final.



Kolla gärna in den och om ni vill se mer inslag med mig på Nordnet Talks får ni gärna gilla, kommentera och förstås om ni vill det sprida filmen. Länk till Nordnets artikel om inslaget ovan - filmen ligger ju direkt i början.

Sedan skrev jag  som jag redan puffat för krönikan i senaste Börsveckan. Det är ju en av de stora aktietidningarna vars analyser återkommande citeras i de flesta ekonomimedier. Så det är förstås en milstolpe i bloggandet.

När jag nu fick chansen så valde jag ett ämne jag tror det kommer att talas mer om framöver. Alla verkar ha insett att de stora FANG-bolagen tar rejäl plats i ekonomin men vilka andra kan bli vinnare när allt vi vant oss vid kastas om? De stora dinosaurierna lär få de svårt. Jag tror svaret är sunda småbolag. Varför förklarar jag i krönikan, som du som inte är prenumerant enklast läser genom att klicka på tweeten ovan (även där - glöm inte att gilla om du vill pusha för att jag ska skriva fler krönikor där). Jag har som sagt hållit på en hel del med det här ämnet under hösten. Får du inte nog av ovanstående finns ju även artikeln i Värdepappret, länkad ovan, samt en fördjupning här på bloggen om Warren Buffets syn på börsen i lågränteekonomin.


Ni som hängt med i skrivandet vet att jag gärna gör så här när jag fördjupar mig i ett ämne. Jag skriver om det från alla vinklar jag kan - inte minst för att lära mig mer själv. Just det, till ovanstående ska även läggas att jag är med i höstens kanske bästa bok Nya Norrland av Mats Jonsson. Där handlar det om ännu en variant på digitaliseringen - hur ska stad och landsbygd hitta varandra igen?


Jacob Henriksson, Gottodix
Här är senaste avsnittet av Veckan! Nästa kommer den 20 november.


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam