Källa: BMW |
Stark men inte längre allt starkare
BMW är som bolag det som bilarna i sina goda stunder excellerar i. Allt är i minsta detalj genomtänkt och byggt kring motor i form av en affärsmodell som appellerar till det mesta av framtiden vi talar om i samtiden. Inte bara hos småsparare utan hos de flesta. Branschen, analytikerna och institutionerna - alla älskar de körglädjen från Bayern.Ett skäl är varumärkets styrka. Topp tre bland alla bilmärken är den vanligaste placering i olika globala listor där även Toyota och Mercedes brukar hamna högt och där Tesla klättrar snabbt. På den här listan över alla världens varumärken kommer BMW på plats 13. Nesligt slagna av Mercedes som verkligen gjort en fantastisk resa från sina kvalitetsproblem för några år sedan.
Tack alla ni som nu bidragit med en bra bit över 30 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!Den listan toppas förstås av amerikanska och digitala varumärken, som Apple, Google, Microsoft, Facebook, Amazon och så vidare. Där ryms dock även HM på plats 23. Snäppet för Zara och två platser före IKEA. Kanske en tankeställare för dem som skriver av det svenska klädbolaget som en has-been.
Det ska dock sägas att varumärkesvärdering mycket tittar på förmåga att omvandla märket till reda pengar. Det är därför Tesla bara når plats 98 på listan. En del säger det dock att du kan köpa BMW för 1,5 gånger värdet av varumärket medan du för Tesla får betala 12,5 gånger värdet på märket.
Källa: BMW |
Källa: BMW |
Stabil men inte spännande
Källa: BMW |
Källa: BMW |
Därtill har priskonkurrensen ökat över åren medan investeringarna varit envist höga och produktmixen dragit åt fel håll när BMW lyckats bättre med mindre än med större bilar. Även om alla biltillverkare älskar den extra prislapp alla konsumenter fortfarande betalar om karossen på en bil med samma motor, teknik och interiör är en SUV.
Press från myndigheter är också en utmaning för branschen. BMW var med i det första dieseltestet och har vid alla tillfällen efter det klarat de nya utvärderingar mot regelverken som gjorts. Däremot är kraven på en snabb utvecklingstakt stora och dieselmotorer en del av grundstrukturen hos de tyska tillverkarna. Något som bland annat lett dem in i tekniksamarbeten. De har inte varit hemliga men däremot möjligen otillåtna. Ett av flera problem BMW nu har med sin gamla specialistkunskap är den flotta av dieselbilar man finansierat genom lån eller leasing. Vad händer med deras värde framöver?
Mycket är fortsatt starkt
Källa: BMW |
Källa: BMW |
Källa: BMW |
Ungefär som med bankernas lån till bostadsmarknaden är det dock svårt att se den här affären åka någon annanstans än söderut i lönsamhet. Bilförsäljningen ökar inte snabbt, krediterna kan stramas åt om räntorna stiger och så var det allt det där med att sitta på gamla dieselbilar som säkerhet. Men nog drar de in pengar till bolaget alltid.
Även motorcyklarna går helt ok men de står som framgår av tabellen en bit upp ovan för en liten del av BMW:s vinst.
5 analytiker om BMW
Källa: Finanzen.net |
Mest positiva är Deutsche Bank som tyckte det var väntat med ett mellankvartal för BMW. Nu tror de tillväxtsvackan kopplat till konjunkturskiftningar på olika marknader samt uppdatering av modellprogrammet. Särskilt viktig bedöms nya X3 bli. Vilket är lätt att tänka sig utifrån den roll X1 spelat i försäljningen. Riktkursen sätts till 120 euro.
Warburg tyckte i och för sig att tredje kvartalet var aningen svagt men lyfter fram att året så långt gått bra för BMW. Det är dok lägre pensionskostnader som föranleder att riktkursen höjdes från 105 till 110 euro efter rapporten.
JP Morgans analytiker lyfter fram att BMW:s långsiktiga strategi är stark. För 2018 är det positivt att bolaget laddat upp med en stark valutahedge. Riktkursen är 90 euro.
Kepler Cheuvreux var de enda negativa analyshuset av de fem senaste men höjde ändå riktkursen från 78 till 80 euro. Tyvärr var citaten från deras analys rätt knapphändig men det mesta handlade om årets resultat.
Källa: Finanzen.net |
Min reflektion från analyserna som ligger ute på Finanzen.net. är att BMW förblir ett bolag med stort förtroende bland investerarna. Det finns inte mycket av den oro kring bilbranschens förändring, Tesla, karteller, konjunktursvackor, räntor eller annat i analyserna. De flesta noterar att BMW:s strategi är vettig och koncentrerar sig istället på specifika och sins emellan rätt olika frågor. Något som förstås antingen kan tolkas som en blind fläck inför yttre tryck eller som att de flesta tror att bolaget kommer fortsätta gå bra kommande år.
Å andra sidan ligger inte förväntningarna särskilt högt på BMW kommande år. Vinsten per aktie förväntas ligga stilla runt 11 euro, direktavkastningen vara 4,3-4,5 procent per år och p/e-talet knappt röra sig runt de 7,8 som det ligger på för 2017. Faktiskt fascinerande stabila siffror men visst den årliga förväntade tillväxten i premiumsegmentet ligger enligt BMW på 2,1 procent per år fram till 2022 och bolagets mål är inte offensiva precis. Tvärtom är tanken att på punkt efter punkt klara av att leva upp till nivåer som nåddes redan 2016.
Det ena är att hoppet om den stora tillväxten är borta. Det andra är att lönsamheten förblir god. Det tredje är att marknaden mitt i sin beundran av bolaget ändå bara har ett ljummet intresse för aktien. Det är som att när det kommer till kritan räcker inte de starka siffrorna och strategin alla tror på. För bilindustrin är ju ändå så krånglig.
Jacob Henriksson, Gottodix
Här är senaste avsnittet av Veckan! Nästa kommer den 19 november.
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.
Källa: BMW |
Min reflektion
Det är svårt att dra så mycket slutsatser av en enskild rapport från BMW. Det rullar på. Riskerna finns där. Planerna för att förbli ett bolag i täten likaså. Vilken slutsats ska det landa i? Om något är det tre saker som slår mig med BMW av idag jämfört med för fem år sedan när vi alltså gick in i bolaget.Det ena är att hoppet om den stora tillväxten är borta. Det andra är att lönsamheten förblir god. Det tredje är att marknaden mitt i sin beundran av bolaget ändå bara har ett ljummet intresse för aktien. Det är som att när det kommer till kritan räcker inte de starka siffrorna och strategin alla tror på. För bilindustrin är ju ändå så krånglig.
Jacob Henriksson, Gottodix
Här är senaste avsnittet av Veckan! Nästa kommer den 19 november.
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.