Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 23 november 2017

Helt kort om förväntningsgapet mellan SKF och Volvo

Det är bra drag i Volvo och analytikerna eldar på både värderingar och förväntningar. Sämre går det för SKF. Är det helt rättvist? Kanske finns en modern form av värdeinvestering här?

Källa: Börsdata

Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Mycket på gång

Ni har säkert noterat att jag kör bloggarna och vloggarna på sparlåga för närvarande. Jag har utöver mitt vanliga chefsjobb fått hoppa in och tillfälligt fylla en chefspost till. Det blir lite mycket och det skulle inte kännas sjysst att mot min arbetsgivare som trots allt accepterat att jag har det här som hobby.

Därför fick jag ställa in Veckan! den här gången men jag siktar på att nästa avsnitt ska vara ute den 4 december. Till dess får ni hålla till godo med, tycker jag, den rätt lyckade specialaren av Gottodix Grafer på Nordnet Talks om Amazon och de andra FANG-bolagen.

Sedan är det en hel del på gång som bloggare också. Bland annat är jag med i en Börsbar som dyker upp i Malmö, Stockholm och Göteborg. Det här med att på riktigt få träffa och prata investeringar med er som läser och tittar är verkligen givande. Så om ni har tillfälle titta förbi! Det brukar verkligen bli trevligt och jag tror formatet den här gången kan bli riktigt bra mer info ovan.
Tack alla ni som nu bidragit med en bra bit över 30 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!
Sedan vill jag, innan jag kommer till dagens ämne, puffa för min insamling också. Varför inte ge den här bloggen en julklapp genom att skänka en slant till något riktigt bra! Med det över till dagens helt korta inlägg.

Förväntningsspelet - SKF mot Volvo

Källa: Börsdata
Det jag helt kort tänkte ta upp idag är något jag tror vi kommer att se mer av framöver. Spekulationer med eller emot marknadens prissättning och förväntningar. Det är som bekant en momentumbörs där vinnarna springer på och ifrån andra delar av marknaden. Fast det är också rätt tydligt att det kommer nedslag här och där när förtroendet sviktar och även en del spikar uppåt när bolag lyckas skifta bilden av sig själva från en förväntan till en annan. 

Jag tyckte det där gick att illustrera rätt tydligt med Börsdatas nya estimattjänst. Det där lär bli en succé och jag lovar att återkomma med mer om hur den fungerar. Till en början tänkte jag dock bara göra en enkel iakttagelse kring SKF, som marknaden fortfarande tvekar kring, och Volvo, som marknaden älskar. Är den skillnaden i förväntningar verkligen befogad?

Först lite om min syn på marknaden som de här både bolagen verkar på. De är båda nära kopplade till den globala industrikonjunkturen och investeringsviljan runt om i världen. SKF lite mer i Europa och Volvo något bredare mot USA och Kina men båda finns globalt.

En annan likhet är att de, åtminstone historiskt, har ett tänkt case som ser ut ungefär så här. Försäljning i antal sålda enheter ökar bara i tillväxtländer och Kina står för en oproportionerlig del. Där är marginalerna fallande med stigande konkurrens och ofta lokal inblandning i marknadernas funktionssätt. På mogna marknader är det lönsamheten som ska hållas upp och ersättningsförsäljning som ska lyckas genom t.ex. stigande miljökrav (vilket alltså i grunden är bra för lastbilsmarknaden inte dåligt som branschens mångåriga kartell felaktigt verkar ha trott).

Utöver det där finns det egentligen bara spekulation i konjunktursvängningar att spela med. Det här går att dra i en del till. Det är mycket prat om effektiviseringar och marginaljakt. I realiteten handlar mycket av det där om att ha ett optimalt kapacitetsutnyttjande. Inte för lågt, för då sjunker marginalerna. I det läget, som både SKF och Volvo varit de senaste åren, behöver besparingar och neddragningar (inte effektiviseringar) göras.

Fast det får inte vara för tajt planerat heller. Då blir det flaskhalsar, där är redan flera av verkstadsbolagen att döma av de senaste rapporterna. I det läget ger högre försäljning om den inte kan paras med högre priser till sämre marginaler. Kanske kommer nu en inflationsbump uppåt men gör det inte det (och det finns få tecken på att det rycker iväg) så kommer inte marginalerna att fortsätta uppåt.

Min reflektion

Hur ser det då ut? Om vi börjar med värderingarna är det här två väldigt olika bolag. För SKF har värderingen av 2018 års förväntade försäljning stigit knappt 13 procent. För Volvo är motsvarande siffra knappt 60 procent upp. Vad är skillnaden?


Det är inte marginalerna. För SKF förväntas de stiga från 10,8 till 11,6 procent för perioden 2017-2019. För Volvo från 9,1 procent till 9,8 procent. Jag är något skeptisk till båda siffrorna av de skäl jag angett ovan men det är absolut möjligt om inflationen tar fart. Däremot undrar jag vilka lågt hängande frukter de här bolagen, särskilt Volvo har.

Snarare tror jag det kan bli fokus på att sälja mer och bygga produktionskapacitet de närmaste åren. Lite läge för att få investerarna mer intresserade av rörelsemarginaler före avskrivningar (EBITDA), om man får vara lite elak. Fast visst det är svårt att veta.

Vidare då? Försäljningsförväntningarna är att SKF ökar sin försäljning med drygt 11 procent med Volvo kan dra iväg nästan 18 procent. Det senare låter högt med mindre än att USA får en förlängd uppgång och att Kina inte drar ned på takten. Två rätt stora antaganden. Det förra däremot känns inte orimligt om Europa till slut får igång investeringarna igen.

Med det kommer jag till det som är min poäng med den här lilla spaningen. Volvo är en ordentligt het aktie för närvarande. Ett kul exempel är att den överhuvudtaget inte rörde sig på nyheten om Teslas ellastbilar. SKF däremot föll i somras på att elbilar kan minska efterfrågan på deras produkter i bilbranschen.

Het behöver inte vara fel men det är onekligen svårare att se den extra uppsida marknaden inte redan sett i ett bolag där förväntningarna redan är på plats. SKF å andra sidan har mer utrymme att överraska. Problemet är det där med momentum. Det rullar på bra för Volvo både bolaget och aktien, det är svårt att säga emot

Jacob Henriksson, Gottodix
Nästa Veckan! har jag tänkt mig till den 4 december. Till dess kommer här en Gottodix Grafer från min partner Nordnet



Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam