Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 16 augusti 2016

Misstaget jag gjorde i SSAB

Det blir lite galet ibland och värre än så. Andra gånger tror man helt felaktigt att man gör något bra. Live and learn :)

Källa: Börsdata

Ett svagt resonemang

Alla som investerar har nog sina humlor. Investeringarna som inte borde flyga men lyfter ändå. Så har det varit med SSAB för min del. Jag följer med intresse och stor skepsis stålindustrin, Problemen känns kroniska med flera länder, inte bara Kina, som är beredda att hålla uppe och till och med öka produktionen trots att den inte matchar efterfrågan.

Samtidigt har all den där inläsningen gett mig ett rätt stort intresse för och kanske en viss känsla för marknaden. Åtminstone är det så jag resonerat när vi några gånger hakat på uppgångar i SSAB när den sett ut att vara i en uppgångsfas. Jag har inte velat ha SSAB till de lägsta p/b-talen på runt 0,2 - för det har varit förknippat med allt för mycket risk. Däremot har jag gärna plockat upp den en bit högre upp.

Det här verkar ha varit en plan som underskattar risken i investeringen.

NYTT AVSNITT UTE NU- Sparskolan 6: Spara till pension

Rysk roulette-investering

I avsnitt 5 av Sparskolan tar jag upp det jag benämner rysk roulette-investeringar. Det är när man köper en dipp eller ligger kvar i en nedgång med hänvisning till att det är en överreaktion. Formuleringar som sitt still i båten och det blåser över hör också hit. Om det är baserat på en sund analys - så ja visst. Samma sak för den som sparar brett och passivt eller har en långsiktig buy-N-hold-strategi. Här är ju själva poängen att aldrig bry sig om svängningar.

Många som sitter still eller till och med köper vid en dipp gör det dock för att de av erfarenhet vet att det ofta vänder uppåt. Problemet är att erfarenheten kan ha fel. För i rysk roulette vinner du fem gånger av sex men när det smäller går det riktigt illa.

Då kan det verka som en briljant investering att ta en dålig risk. Ännu värre det påverkar ens självbild och man överskattar sin förmåga när det går bra. I värsta fall tar man sedan allt större risker och blir mer benägen att sitta kvar i hopplösa aktier.

Precis det här misstaget har jag gjort i våra SSAB-investeringar. Ja, utom det sista ledet då. Vi har helt medvetet köpt aktien i en farlig nedåttrend med tanken att plocka en slant på studsarna. Nu kanske någon invänder att SSAB inte alls är på väg nedåt längre. Nej, så kan det vara, även om jag är långtifrån säker. Det ser mindre dåligt ut men knappast bra. Framför allt var det inte mitt resonemang. Jag spekulerade i en studs inte en långsiktig vändning.

Det gav flera bra resultat de senaste åren, dock mindre än jag hoppades även då. Den senaste gången fick jag istället inse att det aldrig kom någon medvind uppåt. Aktien stannade, åtminstone kortsiktigt på ett p/b-tal på runt 0,4. Inte alls min plan.

När jag idag sålde av var vinsten från de tidigare affärerna uppäten. Avkastningen på fyra lika farliga spekulationer ligger nu på i snitt 0,1 procent. Det alltså för att spekulera i studsar i ett stålbolag med fallande kurs. Fick jag betalt för risken jag tog? Knappast!

Det är inte så lätt att leva som man lär.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!



13 kommentarer:

  1. Mycket bra inlagg. Det ar, precis som du sager, latt att drabbas av storhetsvansinne och det brukar ta ned en pa jorden hyfsat ordentligt. Har sjalv samma erfarenhet av ett Kanadensiskt gruvbolag vid namn Adroit.


    Forsta kommentaren fran min sida forresten sa passar aven pa att tacka for en mycket bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, man brukar onekligen landa så småningom :)

      Radera
  2. Tror själv Ssab kan vara en fin investering på sikt bara man inte har så bråttom. Ser på Outokumpu nu vilken fin kursutvecling det vart i år då stålbranschen ser lite bättre ut. Men inget innehav jag är bekväm att äga då det inte ger utdelning. Dessa bolag har ju en gång i tiden gått otroligt bra. Jag köpte en mindre post Ssab men sålde då den gick upp 20% snabbt. Kändes då mer som att spekulera än att investera och inget jag brukar syssla med. Vill man äga Ssab är ju Industrivärden ett annat bra köp alternativ. Mvh Patrick

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hållit på mycket med SSAB genom åren. Framför allt för att jag tycker det är ett så fint bolag med bra ledning. Problemet för mig har varit att jag aldrig får ihop caset inom stålbranschen.

      En sak kan vara bra att minnas när det gamla goda tiderna nämns - Martin Lindqvist (vd:n) fick på en investardag frågan om marginalerna kunde komma tillbaka till tidigare nivåer. Hans svar var "those days are gone" :)

      Radera
  3. Oriflame sålde jag på 130 kr med svidande förlust och det var ett dåligt beslut:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man vet ju aldrig i förväg. Ibland missar man uppgångarna, vilket är segt. I mitt fall var främst problemet att själva idén i investeringen var svag.

      Radera
  4. Hej!
    Har två funderingar där jag är riktigt nyfiken på vad du tänker kring.

    Den första handlar om när det egentligen är motiverat att ha två bolag i samma bransch. (Själv har jag både Skanska och NCC, men kan inte bestämma mig för vilken jag ska sälja…) Har noterat att du har både Handelsbanken och SEB i din portfölj, och dessutom mer SEB via Investor.
    När är det rimligt att ha flera aktier i samma bransch i portföljen? Och varför har du inte bara Handelsbanken och investor? 

    Den andra funderingen gäller en metod att välja aktier jag har lekt lite med i excel. Idén är att sålla fram de bästa analytikerfavoriterna. Det går ut på att jag sammanställer ett antal olika ”proffsportföljer” (tex SvD börsplus, Gottodix ,Börsveckan, placeringsguiden, aktiespararna mm) och ser vilka aktier som förekommer i flera portföljer. Tanken är sedan att köpa aktier som finns med i flera portföljer, alternativt de som förekommer i någon enstaka portfölj med då dessutom är med i någon annans köprekommendationlista.
    Jag tänker här att man får vara lite selektiv vilka ”proffsportföljer” man kikar på, och jag har försökt välja sådana vars varumärke faktiskt tjänar på at portföljerna går bra och välja bort sådana som kan ha andra motiv till att man som aktieköpare ska köpa eller sälja (dvs storbankernas analytiker, Placera/avanzas rekommenationer/portföljer) mm.
    Tanken är att ”wisdom of the (analytiker-)crowd” ska vara klokare än mina egna val.
    Vad tror du om den strategin?


    Ps
    Gillar alla de små roliga detaljerna i dina sparskolan-videor skarpt! Tex vad du läser & sånt... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Två frågor jag gärna plockar upp. Minisvaren här är att jag kan dubblera bolag ibland men då är det främst när jag vill ha exponering mot branschen. Om jag gör det delar jag upp den aktiepost jag tänkt mig i delar, dvs. jag dubblar inte exponeringen bara för att jag plockar ut fler bolag. Nackdelen är att det blir fler bolag att följa, vilket kan vara svårt.

      Jag har alltid hygglig koll på analyser och ser absolut 2nd opinion som värdefullt. Brukar notera om fler tycker lika, så det kan vara ett sätt.

      Dock finns ju risken att bli indragen i lite hype eller diss när man läser - för de som skriver påverkar ju varandra. Bra att hålla ett öga på. En känd variant är rekommendationer som vandrar från bloggosfären till småbolagsanalytiker, till Börsveckan till Affärsvärlden till Dagens Industri. Alla har ju gjort sitt bästa men risken finns ju att det blir ekon snarare än separata röster.

      Det sagt är det du skriver ett inslag i hur jag jobbar med vår portfölj.

      Radera
    2. Har än så länge bara jämfört portföljer och köplista hos börsveckan, placeringsguiden o dig men det är väldigt litet överlapp faktiskt. Men generellt stämmer säkert det du skriver.

      Radera
  5. Ett gott råd är att ta rygg på framgångsrika finansmän som Anders Lönner, storägare bl a i Karo Pharma, Swedencare, TC Tech!
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han tar lite höga risker i mitt tycke men det gick ju fantastiskt i Meda.

      Radera
  6. I grafen har du inte tagit hänsyn till 2016 års nyemission. Därför ser det ut att ha gått mycket sämre än det egentligen gick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vettigt påpekande. Den var värd ungefär 10 kronor på kursen. Samtidigt visar väl behovet av nytt kapital att det finns en del skäl att vara försiktig på sikt. Även den längre trenden är otäck men i botten finns ju ett fint bolag.

      Poängen i bilden var främst att tidigare när SSAB brutit igenom p/b 0,4 har det burit en bit till. Så har det ännu inte blivit efter den senaste rapporten.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam