Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 11 augusti 2016

Läsarfråga: tajma inträde på börsen

Om du har ett startkapital, i vilken takt ska du då investera det på börsen. Resonerar lite längre om en vanlig läsarfråga.

Spekulera i tajming

Källa: Multpl.com
Jag får en del frågor om hur den som redan har ett startbelopp ska starta sitt börssparande. Det undrar exempelvis Johan (som fått vänta alldeles för länge på svar, ledsen för det). Han är en av alla toppenskickliga supersparare och har genom vardagsgnet fått ihop 2 miljoner. Därtill får han och hans fru, båda med vanliga arbeten, ihop sammanlagt 35 tusen i månaden som de sparar. Det är bara att lyfta på hatten. Min fru, Affärsmodellen, har en stor del i vår aktieportfölj genom att hon lyckats med något liknande i vår familj, så jag vet hur svårt det är.

Nu undrar Johan hur han ska komma igång. Före Brexit oroade han sig för det och efter tyckte han det blev för dyrt när det vände upp istället för ner.

En annan typfråga kommer från signaturen UffePuffe. Han har istället 6 miljoner på ett bräde att investera med en sparhorisont på minst tio år. Siktet är inställt på investmentbolag och stora främst svenska bolag. Hur ska hans entré på börsen se ut.

Jag tar de här två frågorna som svar även på en del andra liknande för jag tycker att inrymmer de resonemang jag för vår de skulle fokusera på.

Kolla in mina portföljfavoriter - listade på Sparskolan

Lite mer än standardsvaret

Det enkla svaret på båda frågorna är att sprida ut inköpen över en tillräckligt lång period för att sprida risken i portföljen. Det är ett råd som bland annat ges för att den som svarar utgår från att investeraren mår bättre av att inte riskera en massiv motgång än av att få chansen till en större uppgång. Jag tycker egentligen inte att man ska spekulera i andras känslor.

Däremot är det en faktor att fundera kring för både Johan och UffePuffe hur de skulle regera om de åker på en nedgång respektive om de missar delar av en uppgång. Investerarpsykologi är viktigt och en av mina huvudregler är att försöka hålla mig borta från situationer där jag får svåra beslut. Det är ett råd som jag fått av värdeinvesteraren Solbulle som är med i vår aktietävling. Den var det ett tag sedan jag hade tid att rapportera om men även den ska uppdateras så småningom.

Svaret ur den här utgångspunkten är - agera på ett sätt så att du vet vad du ska göra både om börsen går upp och ned. Det är en delvis känslomässig fråga vad som är rätt beslut för var och en, så där kan jag inte ge något annat råd än att ha en plan och följa den.

En andra infallsvinkel är mer professionell. Inköp vid olika tidpunkter är rätt om marknaden är någorlunda volatil och du inte har en bestämd uppfattning om du tror på uppgång eller nedgång. Den passive investeraren tror ju inte på tajming och struntar därför i det andra ledet av den meningen. Hur mycket marknaden svänger kan däremot vara ett mått som även intresserar den passive investeraren.

Hela marknaden har ju en förväntad långsiktig avkastning på 5-6 procent utöver den riskfria räntan. Den avstår du från när du inte investerar. Jag har inte sett några professionella mått på hur mycket det är värt att få ned volatiliteten jämfört med den avkastning du avstår (har någon i läsekretsen sett det?). Ett mer allmänt råd är dock att inte gå och dra för länge på inköpen. Det följer om inte annat av en av alla tiders bästa investeringsråd:
"Far more money has been lost by investors preparing for corrections or trying to anticipate corrections than has been lost in corrections themselves." (Peter Lynch, citerad via Investopedia)
Helt ovetenskapligt skulle jag därför säga att en plan som drar ut på inträdet mer än ett år är för lång. Här spelar också skillnaden mellan portföljerna roll. Johan har ett löpande sparande på 35 tusen kronor i månaden eller över 400 tusen kronor på ett år. Det minskar behovet att dela upp inträdet. Här skulle det kanske kunna räcka med att dela upp köpet vid några tillfällen under hösten. Ett annat förslag, till båda, är att börja underifrån och brett i riskspridningen. Det vill säga köp de stabilare bolagen först. Det begränsar volatiliteten något.

För UffePuffe finns det kanske lite större anledning att dela upp inköpen. Ett problem just nu är att det är lite tufft att föreslå några andra ställen att ha pengarna på än börsen. Ultralåga räntor och en redan het obligationsmarknad lockar inte. Trots det är det väl där pengarna inledningsvis får placeras, antar jag. Sedan kan väl en plan att vara fullinvesterade en bit in på det nya året kunna vara ett alternativ. Som sagt mycket beror på egen riskvilja. Jag ser inget större problem, för någondera portfölj, att dra ut lite till på inköpen.

Hur det ut på marknaden?

Den som vill ta med en marknadsbedömning kan konstatera att den populäraste gissningen just nu är att en het börs ska bli ännu hetare och antagligen överhettad så småningom. Den risken har vår svenska Riksbank sett och den risken ser förvaltarna som citeras i "Börspartyt före stora raset" (Afv). Det börjar bli en allmän bild att lågräntepolitiken kommer pressa upp värderingar på samma sätt som skedde exempelvis i techbubblan, om än kanske inte lika långt.

Extremt svårt att veta. Helt klart är att det är en ekonomi som är mycket svår att läsa för närvarande. Kruxet är att det löser man inte helt enkelt med att dela upp inköpen över en kort period. För börsen kan lika gärna fortsätta uppåt ett bra tag. Jag skulle snarare säga att den som tycker att ekonomin just nu är ohållbar bör göra en medveten uppoffring och avstå lite avkastning för att bevara värdet på sin investering. Med andra ord - placera någon del i något helt annat och låt den delen av placeringen sitta där till den eventuella korrektionen kommer. Det är dock mycket svårt att peka ut vad detta andra skulle vara. Guld, fastigheter med mera ser ju ungefär lika heta ut som aktier för närvarande.

Därför landar jag för min del i planen att köpa aktier men det är viktigt att vara mycket tydlig med att det här är en ekonomi där, tyvärr, alla val är en ganska tuff spekulation om ekonomin framöver. Vore jag tvungen att välja in något annat skulle jag nog mer stor tvekan välja fastigheter eller råvaror som komplettering till en portfölj just nu. Det ena för att räntan inte verkar vända upp på ett tag, det andra för att överutbudet på många marknader snart verkar matchas av efterfrågan. Detta alltså sagt med stor osäkerhet.

Slutligen - en specialfråga

Jag håller på att samla länkar till de bästa sparresurserna. En hel del finns redan på Sparskolan men jag tänkte presentera dem lite mer samlat och lägga till så många som möjligt. Vad har ni för tips? Vilka är era bästa sparlänkar? Börsdata? Stefan Thelenius sparkalkylator? SeekingAlpha? Alla förslag mottags tacksamt :)

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!





3 kommentarer:

  1. Man kan väl också fundera på vilken sorts bolag man ska ha. Själv försöker jag lägga 20% av aktiesparandet i aktier med hög utdelning (t ex Balder preferensaktie, Nobina, Duni). För dessa spelar det mindre roll när det gäller att fånga investeringstillfället. För varje utdelning jag får så tycker jag att risken i motsvarande grad minskat, dvs jag kan acceptera motsvarande nedgång utan att känna mig pressad. Dessutom får jag ett extra kassaflöde i portföljen som jag kan välja att lägga på aktier eller bara spara på räntebärande. Nackdelen är att det varken blir så mycket kursuppgång eller utdelningshöjning i sådana här aktier, men det hela går för mig ut på att sprida risk (i övrigt letar jag aktier med förhoppningen att utdelningen växer, dvs köp och behåll över lång tid).
    /H

    SvaraRadera
  2. Justerande av innehav enligt volatilitet går under namnet "Adaptiv asset allocation", finns fina studier du kan googla som visar på bättre avkastning med mindre svängningar.

    SvaraRadera
  3. Mina tips äro
    Indutrade
    Öresund
    Bure
    Lycka till!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam