Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 8 augusti 2016

Börsen i veckan: tankar om amerikanska valet

Amerikanska valet och hur stor Kinas betydelse är för världsekonomin. Två detaljer ur veckans nyhetskrönika, som får några extra rader i mina egna reflektioner.




Måndagar skriver jag en nyhetskrönika i Nordnets veckobrev. Därför låter jag inlägget här på bloggen ha en lite friare form. Idag plockar jag upp två trådar jag funderade på när jag sammanställde nyhetsflödet för veckan.

Amerikanska valet

Det finns en nästan fatalistisk tro att Donald Trump på något sätt kommer att vinna valet och kasta världen rakt ned i en avgrund av kaos och elände. Ingetdera är på något sätt säkert. Vad Donald Trump skulle göra med så mycket makt är svårt att veta - det finns ju ingen egentlig referensram ur hans förflutna.




En reflektion skulle kunna vara att han det ungefär som hans affärer blir lite halvdant men inte så radikalt som det i förstone verkar. Fast det vet man ju inte och inte heller hur omgivningen, som Ryssland, skulle välja att agera för att få ut mesta möjliga av situationen. Det är förstås otäckt.

Blir han vald då? Det verkar onekligen inte så. Valkampanjen ser nästan ut att falla ihop och avståndet till Hillary Clinton växer. Det som slår mig när jag följer kampanjerna är att det är svårt att förstå strategin bakom att inte vid någon punkt börja appellera till en vidare krets än de redan frälsta. ¨

Donald Trump är på god väg att nå en lika stor jordskredsseger bland lågutbildade vita amerikaner som Ronald Reagan gjorde men dels är den gruppen mindre idag, dels har Trump inte lyckats få med sig högutbildade vita i samma utsträckning. Med tanke på att många i den gruppen, rätt eller fel, uppfattar Hillary Clinton som någonstans på skalan mellan kriminell och allmänt opålitlig verkar det inte omöjligt.

Det helt entydiga kravet från den här väljargruppen verkar dock vara att Donald Trump måste bli rumsren. Det som framstår som idiotier måste bort - som att angripa krigsveteraner. Sannolikt skulle det även behövas åtminstone antydningar om en sammanhängande ekonomisk politik. Säkert företrädesvis byggd på skattesänkningar.


Varför Trump inte väljer den till synes uppenbara vägen är så här långt dolt i dunkel. Ska man säga något som talar för den envetna outsiderstrategin är det att även i Brexitkampanjerna framstod det som dumt att spela allt på ett enda kort - migrationen - men det gick som bekant bra i det valet. Fast både och, för i det fallet har ju vinnarna haft svårt att förvalta segern. Det har ju saknats en sammanhållen plan för vad som händer nu, vilket gjort att det verkar hända mycket lite.


Gå sparskolan: 10 filmer om vägen till ett rikare liv

Lite om Kinas betydelse



I dagens nyhetskrönika nämner jag i en bisats vilken närmast osannolik roll Kina har för att driva efterfrågan i snart sagt alla delar av ekonomin. För att illustrera det är här två kurvor jag använt i tidigare inlägg. Det ena avser metaller och det andra kläder. Inte precis näraliggande produkter. I båda fallen är hela den globala tillväxten i efterfrågan samlad till Asien och framför allt Kina.



Med den typen av grunddata är det inte konstigt om svängningar i Kina får stor effekt både på andra ekonomier och i aktievärderingar. Inte minst som bolag, som bekant, värderas utifrån sina framtidsutsikter. Det gör nästan alla nyheter om Kina intressanta för nästan alla typer av bolag. Lägg till det inom hur många branscher Kina byggt upp en överkapacitet och det går nästan att argumentera för att Kina är det enda du behöver följa.



Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam