Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 29 augusti 2016

Börsen i veckan Sverigespecial: hösten vi till slut lämnade verkligheten

Vid vilken punkt blir svensk ekonomi så underlig att den faktiskt hamnar i en bubbla? 



Lost in space

På måndagar skriver jag mitt huvudinlägg som en nyhetskrönika på Nordnetbloggen. Den här veckan kommer många rapporter om läget i svensk ekonomi, så det fick bli temat. Som vanligt kompletterar jag här på bloggen med några egna friare reflektioner.

Källa: Riksbanken
Svensk ekonomi är för närvarande oerhört fascinerande, även för mig som lägger större delen av tiden på internationell ekonomi. Vi förhåller oss till resten av världen ungefär som Ziggy Stardust förhåller sig till jorden i David Bowies låtar.

Vi flyter runt i vakum och nås av enstaka allt svagare signaler om att något händer där nere på jorden. Tack vare vad alla inom och utom landet verkar tycka är en för billig krona, så går det utmärkt för ekonomin. Till det bidrar också mystiskt låga räntor, drivna av tryck nedåt på inflationen från yttre faktorer som oljan.



Missa inte! Senaste sparskolan tar sig an bra beslutsfattande

Det verkar inte heller finnas något som på allvar kan störa den här ekonomin. När Brexit kom så rasade våra långräntor ännu mer och så var det bra med det. Prognoser från finansdepartementet eller inköpschefers bedömningar - det verkar inte spela någon roll. Allt är bra vart man än tittar. Offentlig och privat konsumtion - check. Investeringar? Inte så dåliga. BNP-gap. Ingen fara

Kasta ankar

Källa: Finansdepartemente
Ja och så har vi minusräntorna förstås. För mitt i brinnande högkonjunktur så anas ändå int slutet på perioden med ultralåga räntor. Kanske att de tar sig över nollan 2018.

I den här ekonomin är det svårt att se att det inte alla varnat för till slut händer. Kommer inte vår uppfattning av vad som är normalt att till slut förskjutas? Vad ska avkastningen på börsen vara? Det förekommer ju onekligen en del offensiva gissningar i bloggosfären och även bland de stora förvaltarna börjar tanken på en multipelexpansion få det att vattnas i munnen.

Om nu huspriserna kryssar förbi amorteringskravet - hur mycket ska du låna när banken på allvar börjar undra om det någonsin blir högre räntor?

Det är helt enkelt svårt att tro att vi inte snart sänker ned vårt beslutsankare på de här räntenivåerna. Det i sin tur leder, som jag tar upp i senaste Sparskolan, till att vi lär få svårt att tänka om.


Behöver vi det då? Ja, kanske förr än vi anar. För bland de signaler som bara hörs vagt i fjärran är det många som pekar på stigande inflation och att efterfrågan i världsekonomin faktiskt till slut är på väg att närma sig utbudet.

För att blanda metaforer - om man ropar varg tillräckligt många gånger kanske allt åker ur ketchupflaskan samtidigt.


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

4 kommentarer:

  1. Varför är en högre kronkurs motiverad eller önskvärd? Räntan ligger på -0.5% vilket är tredje lägst i världen. Exportbolagen och Ingves är nöjda med en svag krona. Kronan är en liten europeisk valuta och de europeiska länderna står inför en hel del problem att lösa såväl politiskt som ekonomiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett rimligt resonemang. Vi kan som liten öppen ekonomi komma undan med mycket. Det har ju även fungerat så här långt.

      Riktigt låg ränta och andra stimulanser i en ekonomi med hög tillväxt och stigande inflation ökar lån och pressar upp tillgångspriser. Sedan är det väl mer principiellt inte säkert att vi vill rea vår valuta hur länge som helst.

      Det är inte säkert att Sverige enbart vill se till exportbolagens bästa. Eller?

      Däremot rent praktiskt, visst så länge inte inflationen sticker iväg så går det nog att fortsätta stimulera ekonomin.

      Radera
  2. en annan intressant sak är hur svenska börsen (inte) förhåller sig till den reala ekonomin.

    Min observation är att den helt enkelt främst följer tyska börsen snarare än svenska ekonomin.

    (många säger väl kanske att vi följer amerikanska, men det är mer indirekt för att tyskland oftast följer usa, men när dax divergerar från sp500 följer vi dax.)

    Som jag ser det är det troligtvis arbitrage algoritmer på terminshandeln som gör att terminerna följer varandra.
    Kombinerat med att terminerna verkar styra aktierna i index minst lika mycket som tvärtom, om inte mer. (svansen viftar på hunden)
    När terminskontrakten drar iväg handlar en del algoritmer aktier tills index inte avviker från framtidstron.

    Baksidan med den autokorrigerande effektiva marknaden :)

    Har någon bättre förklaringar är jag mycket intresserad av att få lära mig dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med en teknisk förklaring. Det finns helt säkert den typen av länkar, jag vet att många använder DAX för att hedga innehav i Stockholm exempelvis. Lite utanför mitt kunskapsfält dock.

      Sedan är den tyska ekonomin i mångt och mycket avgörande för Sverige - både som handelspartner och som indikation om hur Europa går. Jag vet att när jag tittade på den amerikanska börsen så var Sverige, för en amerikan, S&P500 med en hävstång på om dollarns styrka mot kronan (börsen gick upp mer än dollarn gick ned för amerikanen). Det känns spontant som ett liknande samband vore möjligt mot Tyskland och euron men det skulle behöva utredas. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam