Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 18 juli 2017

Rapporterna: vardag i Cellavision men inte i aktien

En helt normal rapport sänkte Cellavision över 10 procent. Det beror inte på bolaget utan på att börsen blir allt mer hispig kring tillväxtbolagens värdering. Analyserar bolaget och funderar på värderingen.

Källa: Börsdata
 Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.




När bolag och aktie går isär

Börsen är spännande. Häromdagen svarade jag på Sparskolan på en läsarfråga om det fungerar att månadsspara i enskilda aktier med en tusenlapp som sparbelopp. Numera går det utmärkt, så länge courtagen är gratis (vilket nätmäklarna erbjuder för småsparare) eller försumbara (vilket flera andra banker också numera kan erbjuda).

Den här sparrevolutionen leder dock till att fler ställs inför den typen av frågor som jag stötte på i dagens rapport från Cellavision - vad gör man när bolaget håller stilen men aktiekursen rasar? Dessutom rapporterade Ericsson idag. Det fick som bekant den aktiekursen att rasa. Det kommer ett inlägg om det med men en sak i taget.

Händelselöst räckte inte för börsen

Källa: Cellavision
Jag har skrivit många inlägg om Cellavision (79 står räknaren här på). De handlar om allt från ett bolagsperspektiv, kring tekniken till värderingen. Den senaste lite grundligare värderingen gjorde jag i februari i år. Min slutsats då var en kurs på 100 kronor var motiverad men att ett starkt momentum uppåt gav utrymme för mer. Något som visade sig vara så sant att min bedömning måste sägas ha varit för konservativ.

För i år räknade jag med 334 miljoner kronor vilket jag räknade med skulle räcka till en vinst per aktie på 3,25-3,5. Den gången gjorde jag en enkel kassaflödesberäkning men hade jag använt p/e-talet hade min värdering legat runt p/e 30. I själva verket har Cellavision en period under året varit över p/e 50. Förstås en stor skillnad.

Källa: Cellavision
Dagens rapport ligger nästan helt i linje med vad jag då förväntade mig men i och med att första kvartalet blev så starkt, så ligger en rimlig bedömning av årets siffror något högre.

I USA och Kanada har Cellavision stark medvind och ses allt mer som det naturliga och inte minst viktigt kända valet när labb ska uppdatera sin utrustning. Det rullar på bra i Europa också. Även i Asien går det enligt bolaget bra men förra året var det några stora order där som höjde resultatet ordentligt.

I år har det faktiskt inte varit några sådana stororder. Första kvartalets starka resultat var summan av många små order, förstås ett styrketecken. Veterinärmarknaden som gav resultat för något år sedan återstår fortfarande att omvandla till högre försäljning. Det samma gäller för satsningen på små- och medelstora labb som sjösätts på allvar under 2018. Bland andra smånyheter fanns att nya mjukvaruuppdateringar kan ge en skjuts främst på priserna vid nya köp framöver.

Källa: Cellavision
Några andra moln som platsar i en kort rapportgenomgång fanns inte heller att rapportera på bolagets himmel. Cellavision skrev som alltid att investerare bör vara medvetna om att de kan vara stora skillnader mellan kvartalen och det finns inte just nu några stora kända order att rapportera.

Bolaget har dock bara överblick en månad framåt, så det säger inte så mycket. Till och med mindre än för andra bolag - för Cellavision säljer helt via de stora medtechdistributörerna, särskilt Sysmex. Så Cellavision har faktiskt mycket begränsad insikt om hur det ser ut hos kunderna. De har knappt koll på hur utbytescyklerna ser ut för bolag som redan köpt deras produkt. Så kan livet vara för ett litet bolag med en unik produkt men som bara är en del i ett stort labb.

En effekt av detta är att i princip allt utom de långa trenderna, att nå nya kundgrupperna och utvecklingen av produktsortimentet bara är mer eller mindre kvalificerade gissningar. När jag gör mina bedömningar för de olika segmenten lägger jag på en viss faktor för enstaka lyckträffar. Kanske ett skäl att jag ibland legat något högre än en del andra analytiker.

Rätt eller fel? Ta en titt på försäljningsdiagrammet ovan. Det tar med ojämna mellanrum ett skutt uppåt men faller sedan tillbaka till trenden. Min bedömning är att trendlinjen för försäljningen under de närmaste två åren kommer att vika uppåt en bit. Hittills har trenden varit fortsatt försäljning till stora labb med en stegvis ökande räckvidd för och kännedom om produkterna. Nu ökar utbytesförsäljningen, nya segment tillkommer och sannolikt ökar merförsäljningen när mer mjukvara tillkommer.

Den indirekta försäljningsstrukturen gör också att skalbarheten är hög. De stora investeringarna ligger i produktutvecklingen. Det är därför bra, som bolaget framhåller, att investeringarna (capex) som andel av försäljningen är stabil och till och med minskar något trots stora satsningar på nya produkter främst till de små- och medelstora labben.

Det var alltså en rapport med mycket lite att reflektera kring i den här rapporten. Cellavision är ett bolag med samma styrkor och svagheter som tidigare. På marginalen är det nog värt att höja årets försäljning. Kanske kan en försäljningsökning andra halvåret med 25 procent vara möjlig. Jag är som sagt lite mer offensiv än snittet. Då landar årets försäljning på runt 350 miljoner. Första halvåret stannade vinsten per aktie på 1.87. Den skulle för helåret kunna landa på 3,75-4 kronor.


Vad är det värt?

Nu kommer den svåra frågan - vad är det det värt? Cellavision har en fin och stabil tillväxt som har goda möjligheter att ta ytterligare fart. Riskerna har varit och ser fortsatt låga ut framåt. Så här långt är bolaget faktiskt den enda leverantören men har fortfarande en mycket stor adresserbar marknad framför sig. Det har inte funnits några ledningsproblem heller.

Så visst är en hög värdering motiverad men hur hög? Det är ändå ett litet bolag som är beroende av leverantörernas inställning. Valutamedvinden har också varit god och lär avta framöver.

Viktigast är dock en fråga varken jag eller någon annan har något vettigt svar på. Hur högt ska stabila tillväxtbolag värderas? Det hänger samman med räntan och riskpremien. Ett ämne som behandlats mycket på den här börsen. Vissa vill, precis som på bostadsmarknaden, inte veta av annat än att räntorna ska upp till samma höga nivåer som före finanskrisen. Kanske det. Kanske inte.

Nu har börsen börjat knacka på höga värderingar lite varstans, som på Cellavisions idag. Den här högst normala rapporten sänkte värderingen mer än 10 procent. Det var dessutom mäklare för normalt stora kunder, som de amerikanska investmentbankerna, som sålde och klassiska småspararmäklare som Avanza och Nordnet som stod som nettoköpare. Så räkna med att det finns ett fortsatt momentum nedåt.

Så var landar jag själv? Börsens samlade värdering är det bara att följa hur den utvecklas och reagera på vart trenderna tar vägen. För min del kan jag här och nu tänka mig att p/e-talet kanske landar runt 35 men som sagt nu med momentum nedåt.

Någonstans runt 130-140 tycker jag för vår investering i bolaget känns som rätt värdering för närvarande men det är som sagt med många om och men. Inte om bolaget utan kring hur börsen ser på aktier som den här.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam