Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 23 juli 2017

Helt kort om nästa snurr på börsen

Var förra sura börsveckan något att bry sig om? Kanske men möjligen av ett annat skäl än det uppenbara. Är det dags för en ny sektorrotation på börsen?


Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Semestertempo


Sommarinlägg på bloggen för närvarande när faktiskt till och med jag ger mig ut i solen om dagarna. Samtidigt pågår det en hel del spännande på börsen för närvarande, så några korta anteckningar - mestadels skrivna via mobilen blir det ändå. Ett exempel var gårdagens krönika om behovet av att ha  en i förväg bestämd plan när det svajar på börsen.
Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!
När jag så småningom får en lite längre stund över ligger det en hel rad inlägg och väntar - både kring de rapporterande bolag i portföljen jag inte kommenterat ännu och kring den omställning på börsen som pågått under sommaren. Det blir det bland annat en 3 snabba om som jag dock inte hunnit klippa när jag varit på resande fot. En veckouppdatering på Sparskolan med planen för nästa vecka är också på gång.

Vad är det som pågår?

Idag tänkte jag sticka emellan med ett kort inlägg om vad det är som sänkte börsen 2,5 procent i veckan och som tryckt på egentligen ända sedan slutet på maj när USA fick sin förvisso tillfälliga techcrunch. Sedan låg räntorna och tryckte på, vilket till slut börjat kännas på börsen. 

Det är ju inga siffror att tala om ännu. Under juni och juli summerar nedgången bara till 3,2 procent för Stockholmsbörsen (SIXRX). Det är så lite att det lätt skulle kunna förklaras av sådant som kapitalflöden och tillfälligheter. Det där vanliga bruset, åtminstone sett genom de grumliga glasögon vi som inte är traders tittar på börskurvorna. Det är så jag sett det fram till den första egentliga reaktionen på den här rapportsäsongen kom i veckan.

Min utgångspunkt har länge varit att när några möjliga olika orosmoment är överstökade och framför allt när ränteuppgången mattas av, så skulle momentum uppåt i konjunktur och ännu mer på på börsen ta fart igen. För det talar att de flesta bolagsrapporter har rört sig mellan förbättringar jämfört med förra året till riktigt bra resultat även i ett historiskt perspektiv.

Det vore alltså helt i sin ordning med förklaringen att värderingar som rusat före behöver komma ned en aning. Det har ju under hela våren funnits en diskussion om att mjuka data (upplevelser och förväntningar) sprungit före hårda data (faktiskt tillväxt, inflation med mera). Det känns igen från börsen där värderingarna stigit snabbare än bolagens resultat under det senaste året.

Bland de senaste årets trender har för övrigt en närmast okritisk hyllningskör till momentum, det vill säga köpa aktierna med medvind, som vinnarstrategi trätt fram. Den har jag delvis själv sjungit i men något som sällan diskuteras på börsen är att det som en period, som ibland kan vara mycket lång, är en vinnarformel för det mesta i längden mattas av. Om inte annat just för att alla ansluter sig till den. Kanske är det ett hack i momentumtrenden vi sett den senaste tiden.
Jag är dock inte riktigt övertygad om att det bara är den här lätta korrektionen vi går igenom. Det verkar finnas minst två rörelser i spel på börsen. Den ena är den uppenbara att världens börser fortfarande är nästan helt stimulansstyrda. Det blir allt tydligare ett tema att FED men även ECB kommer försöka bromsa om än olika hårt under de närmaste åren.



Det framstår som helt möjligt att det nu blir ett visst skifte nedåt i värderingarna till följd av detta. Jag skrev och vloggade om det i början av juni men då främst med fokus på USA. Där har det fortsatt uppåt än så länge. I något läge finns dock den restriktionen även i Europa.

Nu har dock räntorna fallit tillbaka i Europa och börsen backat. Kanske ett tecken på att kapital hittar tillbaka till obligationer när aktiemarknaden inte längre lockar med ett lika starkt momentum uppåt. För det ser lite svalare ut. Det visar ett sådant mått som tyska ZEW-index, som mäter uppfattningen bland ekonomer och bolagspersoner om ekonomin.

Källa: Tradingeconomics


En annan spännande faktor, som jag plockade upp via Financial Times, var att det finns rätt stora flöden av kapital som skulle kunna vara på väg mot Europa. Många har länge varit underviktade mot vad som framstått som ett notoriskt osäkert område. En period har det varit populärt att återvända till tillväxtmarknaderna, särskilt för att tjäna pengar på deras högre räntor i en så kallad carry trade.

När det nu istället är mer kapital som åter ska placeras i Europa stärker det euron. En tanke är därför att det vi ser nu varken är en större korrektion av värderingarna (men kanske delvis en mindre) eller någon verklig konjunkturoro. Kanske är det istället till dags för en rotation bort från exporterande till inhemska och importerande bolag i Europa eller åtminstone till deras aktier?

Det brukar enkelt uttryckt vara inom handel. Där pågår dock en rejäl branschomställning när e-handeln ska ta sin andel av marknaden. Det sagt, kanske ändå det börjar bli intressanta att rikta blicken inåt och mot hemmaplan?

Ett litet tillägg. När jag hade skrivit det här inlägget läste jag den här kommentaren i Financial Times om valutans effekt på börsnedgången förra veckan. De flesta tankar är man sällan ensam om :)

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

 I väntan på nästa 3 snabba är här en lite äldre som tar upp en annan vinkel på dagens ämne


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam