Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 22 juli 2017

Krönika om att ha en plan när börsen svajar

En svag börsvecka läggs till handlingarna. Så svajig att utsikterna framåt känns svåra att överblicka. Hur ska man tänka då?

Här kommer en krönika nedpetad med mobilen under en paus ute i skogen.



Tuff vecka

Det blev en rätt tuff rapportvecka till slut. Jag skriver till slut för den kändes inte så när bolagssiffrorna rullade in. Många känner nog igen sig i veckans känsla att det small väl hårt i aktien trots att rapporterna var bra.

För vår del var det nog Cellavision där det här syntes tydligast. Fast vi har haft sura rapportreaktioner även i till exempel Autoliv, Millicom och Trelleborg samt förstås i Ericsson. På resande fot tar det i semestertider lite längre tid än vanligt men rapportkommentarer kommer om de jag hunnit med av dessa samt för Investor och Kinnevik.

Det är lite kors i taket att portföljen ändå drygat ut avståndet till index. Mer om det samt planen inför nästa rätt svårlästa börsvecka blir det som vanligt på Sparskolan mot slutet av helgen.

Fast vår relativa framgåmg kanske möjligen säger en del om hur svagt börsen går för närvarande. Det är en kvartett krafter som möts i konjunkturbedömningar, penningpolitik, bolagsvinster och börsens momentum.

Den sista verkar alldeles ha åkt före förändringarna i de tre förstnämnda. En frikoppling mellan hopp och verklighet, som verkar kosta på nu när hårda siffror kommer i fokus.  Det har jag filmat en 3 snabba om som ska klippas och skrivas ett inlägg till.

Fullt upp således men så blir det lätt sommarrapporterna när numera rätt mycket väsentligt händer medan man själv njuter av semestern.

Bara lite rörigt än så länge

Jag har funderat mycket på skötseln av vår portfölj i svårare börsklimat. Nu hör inte de senaste veckorna dit men det har ändå varit haft en del av de klassiska orostecknen. Det märks på att många erfarna investerare är osäkra på framtiden och på att redaktioner har tydligt svårt att sätta fingret på vad som pågår.

För min del noterar jag att en period där teknik och bank eller för den delen börs och räntor gick isär har brutits. Den här svaga börsveckan har bredden i nedgången varit större. 

Det tolkar jag som att ett börsen vänts ned i en fallande riskvilja igen - möjligen är det bara ett brutet momentum uppåt som nu ska ligga sidledes ett tag. Risken måste dock ändå tas på allvar att det är en korrektion som behöver löpa på ett tag. 

Krasch då? I en ok ekonomi med mycket placeringsbart kapital i omlopp och utanför börsen så ska det mycket till men man ska aldrig säga aldrig. En större nedgång skulle i det här läget framför allt slå mot värderingsmultiplar och förstås främst de högre men allt skulle nog kunna pressas ned och ihop i så fall.

Du måste ha en plan

I den här miljön blir det läge att låna en mellanrubrik från en av schackvärldens legender. Danske Bent Larsen skrev klassikern Du måste ha en plan.

Det är etr minst sagt rimligt krav även på oss investerare i svårare börslägen. Det finns många olika sätt att agera. Ett fullt rimligt är att inte agera under den perioder av osäkerhet - samlat i credot att sitta still i båten.

Jag för min del tänker lite annorlunda kring problemet. Jag ogillar okalkylerad risk och situationer jag inte överblickar. Därför har vi sålt en del under veckan som gått och det kan bli mer framöver. 

Det är inte en spekulation i börsutvecklingen utan reflekterar att jag vill se hur läget utvecklas. Dessutom tror jag handlingsutrymmet kan bli värdefullt.

Vägen framåt

Det är nästan bara råvarubolagen som gått ok. Det på mycket starka rapporter mot en mer försiktig förväntan. Samma fenomen har setts i en del spelbolag. De visar på sitt sätt var motkraften finns på börsen för närvarande. 

För båda sektorerna är på väg upp ur visserligen olika djupa dippar. Det här tror jag är ett hyggligt rimligt scenario framåt. Marknaden vill testa värderingar lite här och där för att se vad som håller. Det är en av mina större spaningar om börsen för närvarande. 

Jag tycker den är svår att värdera, eftersom både riskfri ränta och rätt riskpremie är ovanligt svåra att få grepp om. Min gissning är att fler än jag har det problemet för närvarande och att det är det vi märker på börsen.

/Jacob Henriksson, Gottodix




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam