Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 1 juli 2017

Helt kort om en börs som klarar press från av kronan och räntan

Ska den här nedgången på börsen fortsätta och till och med ta fart? Jag gissar på nej, här förklarar jag varför.

Källa: TradingEconomics

Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.

Spännande tider

Det är spännande tider på börsen. Jag tänkte utifrån mina egna tankar reflektera kring vad det är som pressat börsen med mer än tre procent i veckan samt förstås om nedgången håller i sig. Det här är ett av mina små helt kort-inlägg. Det innebär lite färre källor och lite mer rakt på. Veckans mer ambitiösa inlägg (som jag blev riktigt nöjd med) skrev jag åt Värdepappret och det hittar du nedan.


Här och nu är det tydligt att räntorna just nu stiger snabbare än världens börser orkar med. Det leder till en korrigering inte minst av värderingen på bolag med höga förväntningar på framtiden och därmed följande höga värderingar. Det är nedgången i techbolag som diskuterats men titta på vår portfölj nedan och det framgår rätt klart att det är bredare än så.

Den internationella bilden stämmer bra även på förutsättningarna i Sverige, som framgår av bilderna från TradingEconomics ovan, men i Sverige rullar den här störning in med en viss hävstång i en nedgången, eftersom kronan också stärkts snabbt den senaste tiden. 

Det gör det aktuellt att börja överväga en rotation mot importerande och andra bolag med inhemsk försäljning bort från verkstad och industri. Vi är nog inte där ännu men jag noterar att det märks vissa strömmar i den riktningen.


Räntorna har bara återhämtat sig

Det finns några skäl att jag inte tror att vi riktigt är framme vid ett tydligare trendskifte ännu. Det första är att jag inte tror att räntorna kommer hålla den här takten uppåt. Tvärtom tror jag vi får se en avmattning rätt snart. Viktiga test ligger i Sverige nog runt en 10-årsränta mellan 0,8 till 1 procent och i USA mellan 2,7-3 procent. Skulle räntorna komma in i och se ut att ta sig vidare därifrån, då ser jag det som fullt möjligt att den här tillfälliga nedgången växlar över i en större korrektion.

Det är dock inte det jag tror eller agerar på. Jag tror inte heller kronan stärks förbi de nivåer den legat på de senaste åren mot dollarn. Jag tror däremot att både trenden med stigande räntor och en starkare krona är här för att stanna men att det kommer gå betydligt långsammare än nu. 

Det i sin tur tror jag börsen klarar om inflationen håller en ok takt uppåt samt om vinsterna och guidningarna framåt i rapportsäsongen någorlunda levererar. Jag tror det kommer in lägre än förväntat men inte på några riktiga nedrevideringar förrän vi mer på allvar börjar titta på estimaten för 2018 senare i höst.

Tror är ordet som är värt att understryka här, för det är en marknad i rörelse för närvarande.
Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Varje vecka skriver jag också om planen för vår portfölj. Det senaste inlägget hittar du här: 


  • I nya numret Värdepappret skriver jag, i mitt inlägg som är gratis att läsa, om HM:s nya strategi i "När vallgraven brister"
  • Senaste inlägget på YouTube hittar du här:


Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam