Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 25 juli 2017

Rapporterna: allt mindre kvar att vrida ur Norsk Hydro

En rapport i raden för välskötta Norsk Hydro. Frågan är nog mer hur länge råvarurallyt hänger i. Särskilt när kineserna producerar betydligt mer än de konsumerar.

Källa: Börsdata
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.

Hur länge ska man tro på cykliskt?


Ett av de mer delikata problemen i en stigande börs som möjligen surfar på en något trött konjunktur är hur länge man ska ligga kvar i de mer cykliska investeringarna. Vi tog in Norsk Hydro i portföljen under slutet av 2015. Det tog ett år men sedan blev det en utmärkt investering.

Källa: Norsk Hydro
Det jag tänkte då var att Norsk Hydro är välskött, aluminium en metall som får ökad användning och framför allt att priset givet konjunkturutsikterna var för lågt. Bolaget Norsk Hydro är fortsatt välskött med, så vitt jag kan bedöma, rimlig lönsamhet och sunda investeringar. I jämförbara tal har vinsten nästan fördubblats första halvåret i år mot första halvåret förra året. Rörelsemarginalen exklusive avskrivningar (EBITDA) har krupit gradvis uppåt de senaste åren från knappt 15 procent när jag gick in till knappt 16 procent nu.

Källa: Norsk Hydro
Nu har värderingen återhämtat sig och mer därtill sett till p/b-talet, aluminiumpriserna har gått starkt särskilt i år men det finns en del tecken på att konjunkturen särskilt i USA börjar bli aningen ansträngd. Inte minst ser det allt osäkrare ut för bilindustrin en av de växande köparna av aluminium. Sedan kan man förstås, som experterna i Bloombergs genomgång ovan, fundera på hur länge medvinden på börsen håller i sig.

Jag tänkte inte fördjupa mig i Norsk Hydros rapport. Det ser, såvitt jag översiktligt tagit del av, bra ut på de flesta områden. Samtidigt är det främst aluminiumpriserna som driver resultatet. Det har gått till och med bättre än mina optimistiska förhoppningar när jag inledde investeringen.

Källa: Norsk Hydro
Den faktor som är svårast att bedöma är hur stort utbudsöverskottet blir och hur det tas emot i resten av världen, där aluminium för närvarande är en bristvara. För min del tycker jag trenderna både i Kina och utanför kan vara värda att fundera på. I Kina ligger produktionsökningarna nu på över 10 procent medan efterfrågan växer ungefär i takt med BNP på runt 7 procent. I Europa växer efterfrågan lite drygt i takt med BNP med 2-4 procent.

Källa: Norsk Hydro
Nu är marknaden i princip i balans medan priserna har gått upp rejält. Med en värdering som stuckit iväg är jag därför inte alls lika säker på att det finns mer att hämta i det här caset. Fast vi har redan tagit ut en hel del av vinsten, så jag vet inte hur bråttom vi kommer att ha med sista delen. Är det något tiden lärt mig så är det att man sällan behöver ha bråttom ur bra bolag som har både konjunktur och värderingsutvecklingen med sig. Möjligen dansar jag ännu något närmare utgången i det här fallet.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser.


Här är förra 3 snabba i väntan på att jag klippt färdigt den senaste
 

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam