Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 9 juli 2017

Helt kort inför Castellums rapport

Indexering och omförhandlingar. Det är det jag hoppas ska vrida upp Castellums lönsamhet en bit till. Sedan måste räntorna och i förlängningen fastighetsmarknad och konjunktur hålla emot men det ska väl klara sig ett tag till, eller?

Källor: Börsdata & StockPiper
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Rapporter ställda mot väggen


Det började bra med HM förra veckan men det är först nu rapporterna kommer igång på allvar. Vi har Castellum och Vitrolife i elden. Det var temat när jag som vanligt gick igenom vår plan för portföljen under veckan som kommer på Sparskolan.

För den senare lär det fortsatt ha gått bra och frågan handlar mer om den höga värderingen kan försvaras. I Castellum blir däremot vad bolaget levererar också riktigt intressant. Det är framför allt takten i att få upp hyresintäkterna som jag följer med stort intresse.
Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!
Det här är för övrigt två aktier som båda är räntekänsliga men på olika sätt. Vitrolife har vad marknaden uppfattar som en lång säker tillväxtbana. Det har skickat upp värderingen till p/e-tal som pendlar mellan 50 till 60. Förstås extremt högt. Om de långa europeiska räntorna på riktigt tar ett skutt uppåt mot säg 2 procent, så blir det svårt att försvara.

I Castellum skulle stigande räntor kunna slå både mot bolagets kostnader och fastigheternas värdering. I värsta fall skulle även konjunkturen bromsa och uthyrningsgraden falla. Dit är det dock långt för närvarande.

Överlag ser fastighetsbolagens aktier ut att ha en del marginaler för sämre tider, som framgår av data från Börsdata ovan. Riksbanken har förvisso varnat för att numera ser även prisets på kommersiella fastigheter ansträngt ut men det är under antagandet att räntorna stiger. Det stämmer säkert för bolag som Castellum har fina projektportföljer men att köpa till mer utvecklingsbara fastigheter på den nu glödheta fastighetsmarknaden ser inte lönsamt ut. Så vinsten måste vridas ur det befintliga beståndet.

För det är det som mycket kokar ned till. Om räntorna ligger still eller bara stiger långsamt och konjunkturen håller i sig, då kan stigande hyresintäkter och inte alltför uppressade värderingar få bolag som Castellum att fortsätta leverera. Det är åtminstone det case vi investerat i. Steg ett är en rapport i veckan där omförhandlingarna och indexeringen av hyror fortsatt drivit på resultatet.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 



Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam