Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 2 maj 2017

Rapporterna: Millicom på väg igenom förvandlingen

Det går bra men du måste byta affärsmodell. Vågar du och lyckas du med förändringen. Det har länge varit frågorna för investerare i Millicom och det ser faktiskt allt bättre ut.

Källa: Millicom
 Reklam: Det går alltid att följa vår familjeportfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville 

En förändring var nödvändig

Millicom, som rapporterade förra veckan, kan mycket väl vara vår portföljs mest intressanta case. Det bästa i betydelsen säkraste avkastningen i förhållande till risken vet jag inte om det är. Det har som investering en annan stor poäng. Caset är tydligt och det är också i den tydligheten det intressanta finns.

För Millicom hade en framgångsrik affärsmodell, insåg att den inte skulle hålla och satte igång en riktigt långsiktig plan för att etablera en ny. Jag har följt och vi har ägt bolaget till och från sedan 2013. En reflektion är att förändring tar tid. En annan som den senare rapporten stärker är att nu ser den ut att vara på väg.

Den som tittar på bilden från börsdata ovan ser att förändringen var nödvändig runt 2013. Det syns också att den slog igenom i värderingen och att nu börjar förutsättningarna ljusna.

När jag följer vårt tänkta case i Millicom är jag i första hand intresserad av att den här omvandlingen rullar på. Det tänkte jag ta en titt på idag. Låt mig först passa på att tipsa om veckans krönika till Nordnet. Det blev en rejäl genomgång av rapportflodens vinnare och förlorare - allt med hjälp av Börsdata.

Olika vägval 

För tio år sedan var Millicom ett framgångsrikt bolag inom mobiltelefoni i tillväxtländer. När Telia gick i österled och så småningom brände sig så har Afrika och Latinamerika varit hemmamarknader för Millicom.

Medan Telia gjorde dåliga och en del olagliga affärer på i längden dåligt fungerande marknader, så tog Millicom en annan väg. Det har funnits mindre nyheter om oegentligheter även inom Millicom men det måste ändå sägas vara på marginalen.

Istället har Millicom kommit en bra bit i den omvandling som Telia nu försöker genomföra i Sverige. Volymerna inom fast och mobil telefon steg länge även om priserna blev allt mer pressade. När marknaden mognade började försäljningen också växa. Där Telia länge och delvis fortfarande tvekat om hur problemen ska mötas har Millicom varit envisa sin strategi.

Telia försöker fortfarande göra många marknader lönsamma genom att köpa till sig storlek och förhoppningsvis sänka konkurrenstrycket den vägen. En i mina ögon riktigt dålig idé på den hårt reglerade telekomarknaden. Affärerna blir antagligen, som Telia redan fått genomlida, stoppade och om de går igenom förbehåller sig staten med regler (som nättenutralitet och pris för acess) i väst och mutor i öst att ändå kontrollera marknaden.

Det framstår helt enkelt inte som rätt lösning. Fick jag ta över Telia skulle jag direkt stycka, sälja eller i värsta fall dela ut allt utom den svenska marknaden. På den skulle jag göra exakt det Millicom gör på sina utvalda marknader.

Investera i bättre intäkt per kund

Källa: Millicom
Millicoms enkla plan är att investera i nät och kabelteve och sedan den vägen ta del av växande utrymme för konsumtion på några av världens tillväxtmarknader. Röstsamtal och sms är på väg ut som affäre och kan om några år vara helt gratis. Dataanvändning däremot blir allt viktigare i alla länder.

Självklart finns det tekniska hot mot de stora investeringar Millicoms plan har krävt. Så här långt rullar dock övergången på bra. Nu kommer största delen av intäkterna från data och teve i Latinamerika med det har en efterlängtad vändning synts i marginalerna.

Källa: Millicom
Tillväxten bromsas men allt mindre så av röst och sms. Den här gången var även den svaga afrikanska ekonomin ett problem Ett stort problem med Millicoms plan är att den är finansierad i dollar i ekonomier vars konsumtion också påverkas starkt av dollarn. Det var jag medveten om när vi plockade upp aktien igen i slutet av 2015. Däremot var jag inte riktigt beredd på att dollarn skulle sticka så fort som den då gjorde.

Källa: Millicom
Nu har det lugnat sig och Millicom har passat på att växla över en del lån till lokala valutor. Med en affärsmodell som sätter sig allt bättre låter det som en utmärkt idé. Se där en rapportuppdatering nästan helt utan en siffra. Det är helt enkelt för att jag inte riktigt tycker att det här caset behöver dem. Det handlar mer om affärsmodellen.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!


 
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam