| ||
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville. |
Veckans uppdateringar
Plattan i mattan på börsen men funkar motorn? Volvo & inköpschefshumöret i krönikan imorgon🚛— Gottodix (@Gottodix) 21 maj 2017
Få @NordnetSE veckobrev https://t.co/j9aL2it45I pic.twitter.com/NWyQ1N3qFs
Här på Molekylär Ekonomi är ryggraden fördjupningarna på lördagar, som även finns som filmad 3 snabba. Något om de flesta rapporter i våra bolag försöker jag också få in. Jag vill gärna få in lite längre analytiska texter också. De är båda lärorika och roliga att skriva men tiden räcker inte alltid till.
Mycket skrivtid går annars till min veckokrönika till Nordnet. Läs gärna den, där brukar jag anstränga mig lite extra för att få till en både läsvärd och relevant text. Den senaste handlade bland annat om boräntor och oljan.
Volvos värdering rullar
Källa: Börsdata & Stockpiper |
Den fråga som engagerade mig mest var dock Volvos kapitalmarknadsdag och veckans inköpschefsindex. Jag har skrivit en hel del om fenomenet att mjuka data - upplevelserna och bedömningarna - rusat före hårda data de ekonomiska utfallen och bolagsresultaten.
Nu hade jag och har väl fortfarande till del köpt talat om den starka rapportperiod vi har bakom oss. Riktigt så ljus är den dock inte. Vi har till och från ägt Volvo de senaste åren och jag brukade skämta om att bolaget alltid var värt en hundralapp på börsen. Nu får du betala drygt 40 kronor till för aktien.
En sak jag noterar när jag bläddrar gamla inlägg om Volvo, som det här från 2014 , den här från 2015 eller den här från 2016- är att bolaget fortfarande ligger under mina då inte överdrivet optimistiska bedömningar men aktien ligger långt över vad jag då var beredd att betala. Det är samma försäljning runt 300 miljarder kronor och marginaler 7-8 procent som det varit i många år nu.
Det förvånar inte. För det lastbilsförsäljningen ökar inte i mogna ekonomier och i har konkurrens och dämpad tillväxt lagt sordin. Effektiviseringarna verkar i mångt och mycket varit besparingar för att anpassa kapaciteten till en långsiktigt lägre efterfrågan. Det märks, som jag tar upp i krönikan, på hur nära försäljning och marginaler rört sig. Mer försäljning har direkt slagit igenom i marginalerna. Ungefär som det kan se ut i mindre bolag när fler kunder delar på samma fasta kostnader.
När då plötsligt p/s-talet lyft över 50 procent på ett år och är det inte utan att farhågorna för en för snabb börsuppgång kryper sig på. Det är i själva verket så att högre värderingar snarare än bättre resultat drivit Volvo
Det vill säga mjuka förhoppningar har rusat före hårda data även i bolagen.
Vad händer med värderingarna?
Källa: Börsdata |
Värderingarna har däremot stuckit iväg ordentligt. En uppenbar fråga måste förstås bli finns det grund för den optimismen. Det gör det väl framför allt i Europa men hur ser det egentligen ut i USA och Kina?
Det saknas inte stubintrådar
Om vi börjar med Europa så visst ser det allt bättre ut. Det är dock samtidigt en region med notoriskt låg tillväxt och där stimulanserna lär hänga i länge än. Risken finns att det återspeglar sig i en ganska flack utveckling framåt. Det kanske inte blir den explosion i efterfrågan som till exempel inköpscheferna verkar hoppas på.How hawkish can #ECB be in June?— Martin Enlund (@enlundm) 22 maj 2017
- Supercore inflation shows no life at all, stuck <1% $EUR pic.twitter.com/TRDSNSEP22
America’s car market has stalled https://t.co/PmZ3s5JD0i
— The Economist (@TheEconomist) 22 maj 2017Från USA hörs nu toner om bilindustrin börjar få allt tydligare problem På Ford väntar uppsägningar, inte bara av VD:n som fick gå häromdagen. Det är alltså långt ifrån klart att det kommer tillväxtstöd från andra sidan Atlanten. Men Trumps stimulanser då? De ska vara finansierade, liksom skattereformen kräver republikanerna i kongressen och de lär ta rejält med tid.
Kina ser väl ok ut men det är trots allt en ekonomi och en ledning som synligt och avsiktligt bromsar in sin tillväxt och särskilt inom produktionen. Det är dessutom en ekonomi med riktigt stora risker.#EURUSD: it's not all about the ECB though, if not for the recently horrible US macro data, US yields would have been more lofty... pic.twitter.com/rHTD530ZPe— Martin Enlund (@enlundm) 22 maj 2017
Så allt sammanvägt - är de högre värderingarna inom verkstad verkligen uppbackade av fundamenta? Jag vet inte vad jag ska tro. En tvivlare med andra ord.
Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser.
- På Sparskolan är senaste inlägget "Portföljen: lyckade case & nya planer"
- Senaste krönikan till Nordnet var "Börsoptmisterna slår tillbaka"
- I nya numret Värdepappret skriver jag, i mitt inlägg som är gratis att läsa, om ”En cyklisk tur i jakt på bortglömt värde”
- Senaste inlägget på YouTube var "3 snabba om värdeinvestering på en het börs"
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.
Hej.
SvaraRaderaMycket att tänka på. Det är höga värderingar överallt. Men jag är fullinvesterad och kör långsiktigt 10'-20 årssikt eller mer.
Swedbank Access Global 70%
Amf småbolag 15%
Spiltan inv 15%
Det jag vet att det är riktig bra global spridning och riktig billiga årsavgifter. Vad tycker du?
Mvh.jack
Hej Gottodix.
SvaraRaderaJa det känns onekligen som att mycket i Sverige har väl stretchade värderingar just nu. Jag tycker det vore intressant med ett inlägg som tittar på, som alternativ, investeringar i tillväxtmarknader. Och kanske då särskilt på bolag som drar nytta av förväntad ökad tillväxt inom privat konsumtion i tillväxtmarknader. Jag försöker själv att läsa en del inom dett område, men har hittills bara gjort ett litet inköp i Alibaba och också i några aktiefonder. Vore toppen om ett eventuellt inlägg också behandlar valutarisken vid ev sådan investering. Mvh, Marcus
Absolut. Jag har faktiskt haft det i tankarna ett tag.
Radera