Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 22 maj 2017

Värderingarna i verkstad skrämmer faktiskt

Kurserna har rusat men verkstäderna går inte bättre än de gjort de senaste tio åren. Ännu, säger optimisten men vad svarar pessimisten?

Källa: Börsdata
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.

Veckans uppdateringar

Ni har möjligen noterat att jag dragit ned något på inläggstakten. Kärnan är för närvarande portföljuppdateringen av vår portfölj på fredagar. Publicerad på Sparskolan. Där blir det även läsarfrågor när tiden tillåter, som den här om Tobii.

Här på Molekylär Ekonomi är ryggraden fördjupningarna på lördagar, som även finns som filmad 3 snabba. Något om de flesta rapporter i våra bolag försöker jag också få in. Jag vill gärna få in lite längre analytiska texter också. De är båda lärorika och roliga att skriva men tiden räcker inte alltid till.

Mycket skrivtid går annars till min veckokrönika till Nordnet. Läs gärna den, där brukar jag anstränga mig lite extra för att få till en både läsvärd och relevant text. Den senaste handlade bland annat om boräntor och oljan.


Volvos värdering rullar

Källa: Börsdata & Stockpiper
Den fråga som engagerade mig mest var dock Volvos kapitalmarknadsdag och veckans inköpschefsindex. Jag har skrivit en hel del om fenomenet att mjuka data - upplevelserna och bedömningarna - rusat före hårda data de ekonomiska utfallen och bolagsresultaten.

Nu hade jag och har väl fortfarande till del köpt talat om den starka rapportperiod vi har bakom oss. Riktigt så ljus är den dock inte. Vi har till och från ägt Volvo de senaste åren och jag brukade skämta om att bolaget alltid var värt en hundralapp på börsen. Nu får du betala drygt 40 kronor till för aktien.

En sak jag noterar när jag bläddrar gamla inlägg om Volvo, som det här från 2014 , den här från 2015 eller den här från 2016- är att bolaget fortfarande ligger under mina då inte överdrivet optimistiska bedömningar men aktien ligger långt över vad jag då var beredd att betala. Det är samma försäljning runt 300 miljarder kronor och marginaler 7-8 procent som det varit i många år nu.

Det förvånar inte. För det lastbilsförsäljningen ökar inte i mogna ekonomier och i har konkurrens och dämpad tillväxt lagt sordin. Effektiviseringarna verkar i mångt och mycket varit besparingar för att anpassa kapaciteten till en långsiktigt lägre efterfrågan. Det märks, som jag tar upp i krönikan, på hur nära försäljning och marginaler rört sig. Mer försäljning har direkt slagit igenom i marginalerna. Ungefär som det kan se ut i mindre bolag när fler kunder delar på samma fasta kostnader.

När då plötsligt p/s-talet lyft över 50 procent på ett år och är det inte utan att farhågorna för en för snabb börsuppgång kryper sig på. Det är i själva verket så att högre värderingar snarare än bättre resultat drivit Volvo

Det vill säga mjuka förhoppningar har rusat före hårda data även i bolagen.

Vad händer med värderingarna?

Källa: Börsdata
Jag kunde inte låta bli att köra det här tankarna i på börsens andra stora verkstadsbolag. Resultatet blev det samma. Omsättningen växer faktiskt inte särskilt snabbt ens jämfört med de dåliga siffrorna i början av förra året. Resultaten ligger både för medel och median under både medel för de senaste fem och tio åren. Marginalerna ligger något högre i medel men inte för medianbolaget.

Värderingarna har däremot stuckit iväg ordentligt. En uppenbar fråga måste förstås bli finns det grund för den optimismen. Det gör det väl framför allt i Europa men hur ser det egentligen ut i USA och Kina?


Det saknas inte stubintrådar

Om vi börjar med Europa så visst ser det allt bättre ut. Det är dock samtidigt en region med notoriskt låg tillväxt och där stimulanserna lär hänga i länge än. Risken finns att det återspeglar sig i en ganska flack utveckling framåt. Det kanske inte blir den explosion i efterfrågan som till exempel inköpscheferna verkar hoppas på.
Från USA hörs nu toner om bilindustrin börjar få allt tydligare problem På Ford väntar uppsägningar, inte bara av VD:n som fick gå häromdagen. Det är alltså långt ifrån klart att det kommer tillväxtstöd från andra sidan Atlanten. Men Trumps stimulanser då? De ska vara finansierade, liksom skattereformen kräver republikanerna i kongressen och de lär ta rejält med tid.


Kina ser väl ok ut men det är trots allt en ekonomi och en ledning som synligt och avsiktligt bromsar in sin tillväxt och särskilt inom produktionen. Det är dessutom en ekonomi med riktigt stora risker.

Så allt sammanvägt - är de högre värderingarna inom verkstad verkligen uppbackade av fundamenta? Jag vet inte vad jag ska tro. En tvivlare med andra ord.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 
Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

3 kommentarer:

  1. Hej.
    Mycket att tänka på. Det är höga värderingar överallt. Men jag är fullinvesterad och kör långsiktigt 10'-20 årssikt eller mer.
    Swedbank Access Global 70%
    Amf småbolag 15%
    Spiltan inv 15%
    Det jag vet att det är riktig bra global spridning och riktig billiga årsavgifter. Vad tycker du?
    Mvh.jack

    SvaraRadera
  2. Hej Gottodix.
    Ja det känns onekligen som att mycket i Sverige har väl stretchade värderingar just nu. Jag tycker det vore intressant med ett inlägg som tittar på, som alternativ, investeringar i tillväxtmarknader. Och kanske då särskilt på bolag som drar nytta av förväntad ökad tillväxt inom privat konsumtion i tillväxtmarknader. Jag försöker själv att läsa en del inom dett område, men har hittills bara gjort ett litet inköp i Alibaba och också i några aktiefonder. Vore toppen om ett eventuellt inlägg också behandlar valutarisken vid ev sådan investering. Mvh, Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Jag har faktiskt haft det i tankarna ett tag.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam