Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 4 december 2015

Läsarfrågor om börs & valutor efter makroveckan

En välfylld makrovecka går mot sitt slut. Men vad betydde den för börsen? Tittar på två typiska läsarfrågor från veckan.

Börsen & valutan - vad händer nu?

Det har kommit rätt mycket frågor den här veckan. Många handlar om den händelserika makroveckan. Jag tänkte plocka upp två typiska som jag fått i flera versioner.

Till en börja med en fråga jag fick på twitter från Martin om hur man ska tolka dagens jobbdata från USA. Det blev 211 tusen nya jobb utanför jordbrukssektorn. Det var strax över förväntan. Samtidigt reviderades oktoberdata upp. En viktig detalj för marknaden var att lönetillväxten inte håller takten med jobbtillväxten. Det innebär, rent krasst, högre vinster för bolagen och att ekonomin av centralbanken lär uppfattas som het med inte överhettad.

Här är två artiklar att titta i "Hilsenrath: Fed Likely to Proceed Gradually on Rates" (Wsj) samt "Heard: What Will a Rate Increase Mean for the Economy?" (Wsj). Nedan ett citat ur den första.
So while Fed policy makers are set to raise rates at their meeting later this month, there was nothing in the jobs report to dissuade investors from their belief that further rate increases will be slow coming.
När det gäller börsens andra makronyhet i veckan lyckades ECB inte övertyga marknaden. Det ska nog dock mer ses som höga förväntningar än brist på vilja hos ECB. "‘No limit’ to ECB action to hit targets, pledges Draghi" (FT).

Det är helt enkelt så att i USA fick börsen precis det den ville och i Europa lär den få det i form av växande löften om mer pengar i januari istället. Med andra ord precis det ECB gjorde förra året. I mina ögon tyder mycket på att den här veckan bara blev en studs. Snart är vi på väg mot dyrare dollar och högre börs igen. Sedan kan man förvisso fråga sig hur länge men nu tittade jag bara i närtid.

Positionera sig för räntehöjningar

Hej
Får jag fråga om du har några bra råd nu före räntorna stiger vidare.
Korta eller långa bonds?
Jag hittade inga tankar om det på din blogg, eller har jag missat det?
Tacksam för dina synpunkter.
Du kan se mina portfölj i Shareville JampIn
Jamppe 
Sedan kompletterade Jamppe med en fråga om Markel kunde vara en lösning eller om aktien redan stigit för mycket. Jamppe äger Fortum, Wärtsilä, Bravida och Apple samt en hel uppsättning fonder. Där ingår de fyra nordiska gratisfonderna från Nordnet, flera andra breda fonder samt en guldfond.

Stigande räntor sänker priset på obligationer, så långa ränteplaceringar oavsett om det är statliga eller från företag är riskfyllt för den som tror på stigande räntor.  Vi har till och med via en ETF blankat amerikanska statspapper men det är dyrt och inget jag rekommenderar annat än på kort sikt och som ett skydd i portföljen.

Korta räntefonder fungerar i stort sett som bankboken men med något högre risk. De gynnas därför av stigande räntor. Ökande real avkastning gynnar också räntor framför t.ex. guld, så med mindre än att inflationen tar fart är jag inte övertygad om den investeringen.

Nu är dock långa räntorna bara kanske på väg upp i USA (även om Fed helt säkert höjer). I Europa är det högst osäkert vad som händer. För vår del håller jag på att vikta ned vår räntehedge, för jag tror pengarna kan göra mer nytta på andra ställen. Men visst riktningen är trots allt uppåt, åtminstone i USA. 

I vår portfölj har vi sedan länge försäkrings- och investmentbolaget Markel. Försäkringsbolag gynnas allmänt av högre räntor och Markel är inget undantag. Nu är det dock inprisat att bolaget klarar en avkastning på eget kapital runt 10 procent. Det har det gjort under mycket långt tid men med en mätt amerikansk börs och låga räntor kan det bli svårt. Vi har andra affärer tidigare i kön och har Markel långsiktigt men jag kan inte rekommendera bolaget till nuvarande pris.

Så vad ska Jampee göra? Jag är inte helt säkert på att det behövs något särskilt. Nu ligger spelplanen öppen för att det blir som det brukar - börsen faller på den sista inte den första räntehöjningen. Det skrev jag om i somras i "Vad händer med börsen när FED höjer räntan?" (Molekylär Ekonomi). Slutsatserna där stämmer bra in på det som nu är på väg att hända. 

Skulle jag göra något i Jampees portfölj vore det att fundera på om verkstad och utiliteter (som kraftbolag) är rätt mix för högre ränta i nuvarande klimat. Apple skulle gått kunna kompletteras med något mer riktat mot konsumtion eller IT, gärna med europeisk koppling.

Men det är vad jag skulle göra. Det här är ett typiskt exempel när det nog går att strunta i makro och bara titta på bolagen - åtminstone ett tag. 

2 kommentarer:

  1. MMMmm.... som vanligt gillar jag dina inlägg. Dom får mig alltid att fundera och vidga mina vyer. Jag har dock en fråga. Du säger....

    "Nu är dock långa räntorna bara kanske på väg upp i USA (även om Fed helt säkert höjer). I Europa är det högst osäkert vad som händer. För vår del håller jag på att vikta ned vår räntehedge,"

    För oss som inte är helt inbitna i branschsnacket.....kan du förklara vad ovanstående egentligen betyder?

    Thx man!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj,
      om jag delar upp det i några delar. Räntorna i USA påverkas förstås av FED:s styrränta men även av andra faktorer. Troligen kommer FED höja långsamt samtidigt som det kommer finnas ganska få alternativ till amerikanska statspapper när räntorna i Europa ligger lågt.

      För Europa står det och väger mellan att QE sänker räntan och att ökad tilltro till ekonomin (möjligen tack vare QE) höjer räntan. Netto är det svårt att avgöra vart räntan i Europa ska på medellång sikt.

      Vi har haft en hedge, dvs. en motverkande investering, bland annat i form av blankade amerikanska obligationer. Den stiger i värde när amerikansk ränta stiger (eftersom värdet på obligationerna då sjunker). Nu är USA mer stabilt än på väg uppåt och Europa känns svårbedömt, då behövs inget särskilt skydd för portföljen.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam