Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 31 december 2015

2015 - så gick det

Med någon timme kvar innan USA stänger vågar jag sammanfatta. Börsåret landade på fina siffror igen och i vår tävling dominerar värdeinvesteringar helt.


Bra resultat för vår portfölj

Vi styr vår portfölj så volatiliteten alltid ligger lägre än SIXRX (börsen plus utdelningar) som utgångspunkt. Det är också vårt riktmärke vid jämförelser.

Det har varit en gyllene period för aktiva, intresserade investerare, som framgått av resultaten i bloggosfären. Så även för oss. Sedan starten för våra aktiva investeringar (passivt via indexfonder innan), så är den genomsnittliga årsavkastningen 28,9 procent.


De tre senaste åren ser kurvan, hämtad från Shareville, ut så här. Sverigefonder med inriktning på hela börsen (dvs. inte rena småbolagsfonder) hade enligt Morningstar samma period i snitt gått upp knappt 58 procent samma period. Den som hade presterat bäst låg på 95 procent. Vi har en del amerikanska och tyska aktier i portföljen, så möjligen hade en bred global fond varit den bästa jämförelsen. Det hade dock inte ändrat slutsatsen - det har gått bra för oss.

Kul och jag hoppas att åtminstone något har med mitt enträgna arbete att göra. Det skrivet inte bara som en illasittande blygsamhet, utan även för att läsare av bloggen vet att jag i många inlägg skrivit om den här formen av aktiva investeringar som en humla som flyger. Det finns inget forskningsstöd för att de ska gå att överprestera mot marknaden med en aktiv portfölj. Det finns å andra sidan ingen forskning som säger att man ska behöver underprestera heller. Så jag låter apan i mig hållas och kör på så länge det går bra. Den verkliga utmaningen kommer när det vänder nedåt.


I år sålde vi aktier för 120 procent av portföljvärdet (som just nu är drygt 1,6 miljoner) - så jag lever som jag lär med en äkta aktiv portfölj. Familjens samlade ekonomiska resultat hittar du på Vårt slimmade liv i det här inlägget.

Förundrad över värdeinvesteraren


Vi är ett gäng som kört en aktietävling i två år. De är fem investerare som alla på sitt sätt försvarar sin plats vid börsbordet. Vad händer när de får investeringar enligt olika modeller bakbinds av att bara får göra ett val av fem aktier vid årets början? Vinnare i själva tävlingen är den som får lägst platspoäng, när aktierna placeras i avkastningsordning. Tanken är att gynna många bra val snarare än enskilda fullträffar. I tabellen ovan är det dock procentuell avkastning som presenteras. Mycket blir i längden som väntat men jag är ärligt talat förbluffad över en sak.

Först en rättelse. Det var ett fel i beräkningen av avkastningen i tävlingen tidigare. Lite tekniskt men det bestod i att geometriskt medelvärde använts inte bara över tid utan även inom respektive portfölj. Det blir tokigt för man får ränta på ränta över tid men inte mellan sina olika innehav. Nåja, rättat nu och den som kom bättre ut.... var jag själv :)

Här kommer årets resultat av tävlingen.

PoängAvkast-ning %Jfr 1 månad (p.e)Kommentar
Afärsmodellen84-4,5%+1,0 peSlapp sistaplatsen, trots Ngex
Gottodix67+29,3%+19,3 peNetinsight lyfte portföljen. Orexo sänkte
Solbulle4029,6%-2,5 peMirakelvände till försvarad seger.
Rockräven48133,9%-16,3 peOtrolig avkastning men tappade ledningen
Örby Industrier871,4%-4,4 peTrillade sist efter att SSAB och hela verkstaden rasat
SIXRX10,4%-4,0 peJultomten kom med röda siffror.
Portföljen26,1%-1,8 peKlarade hösten bra


Fantastiska värdeinvesteringar


Det som är häpnadsväckande är värdeinvesteraren Solbulles resultat. Vem drömmer inte om att ha en portfölj med den här träffbilden, därtill för andra året i rad. Mycket imponerande och det säger verkligen något om att för inte alltför aktiva småsparare är värdeinvesteringar det bästa alternativet.

Solbulle får ursäkta men, eftersom vi är goda vänner skriver jag det rätt ut, i mina ögon finns det andra i gruppen som är mer insatta i börsen (=alla de övriga deltagarna).  Däremot är han proffs på beslutsfattande, med karriärer som bland annat elitspelare i bridge och pokerproffs bakom sig. Sina tankar kring beslut beskriver han bland annat  i det här gästinlägget. Den förmågan har han sedan tillämpat på en den enkla modell som värdeinvesteringar ger. Investera i bra bolag med stabila vinster och utdelningar samt en trovärdig ledning.

Det är bara att gratulera både förra årets och det här årets vinnare - vars tio val över två år alla gått plus. Tänk att det kan vara så enkelt. Tur för mig att vår aktiva förvaltning lyckas hållas sig före, annars skulle jag få höra det till leda.

Starkt av eventinvesteraren



Det är som väntat att den aktivitetskrävande modell som Rockräven tillämpar inte i längden fungerar utan möjligheten att kunna agera aktivt. Därför är det extra imponerande att Rockräven prickade in händelser som drev kurserna i tre av sina fem bolag. För det var inte bara stora uppgångar, utan de skedde av de skäl Rockräven hade förutsett. Inte illa och grattis till silvret.

Intressant resultat




Mitt eget tävlingsresultat är lite intressant. Jag har valt att ställa upp med bra bolag som jag skulle vilja köpa men som fastnat i vår risk screening. Det har gått bra eftersom jag hittat några pärlor, som Railcare och Net Insight och inte haft alltför många genomklappningar. Det är dock ett resultat med högre volatilitet än jag tillåter i vår egen portfölj. Så riskjusterat skulle det inte se lika bra ut.


Ingen medvind för värdebolag



Affärsmodellen har haft ett tungt år i tävlingen. Motiven för valen var klockrena och den som tittar på urvalet ovan kan ana att bra affärsidéer i fina bolag fått styra. I år räckte det dock inte när gruvbolaget Ngex drabbades råvarumotvind och både JM och ICA hade aktiekurser som börsen tyckte började kännas utmanande.

Klassiska bolag väntar på sin tur

Örby Industrier har också haft en del motvind de senaste två åren. Den envist svaga verkstadskonjunktur passar Örby Industrier dåligt. Lägg till det en fallande kniv i Elekta mitt under året och uppförsbacken var tung. Spiken i kistan blev höstens kollaps i SSAB.

En tävling vann jag i alla fall

Inför året gissade vi vad SIXRX skulle sluta på. Så här gick det.
SIXRX 2015: +10,4%
  • Gottodix gissade +10%
  • Rockräven gissade +6%
  • Örby Industrier gissade +16%
  • Affärsmodellen gissade +18%
  • Solbulle gissade +2%

Nästa år
Imorgon drar vi igång igen. Frågan är vilka fem aktier jag ska välja - några tips?













10 kommentarer:

  1. Jag har tyvärr inga riktigt bra tips eftersom jag har det angenäma problemet att i princip alla mina bolag har dragit iväg.

    Just nu ska jag räkna på Millicom (telekom 84% Latinamerika 16% Afrika) och Mtn (telekom Afrika och Mellanöstern) men jag är osäker på hur bra de avkastar på ett år.

    Millicom handlas åtminstone till mycket lågt P/S jämfört med jämförbara bolag då de har sin "digital lifestyle" satsning och Mtn har nästan 10% potentiell direktavkastning pågrund av sin kris i Nigeria och exponering mot råvaruberoende länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Millicom har vi i portföljen. Egentligen vill jag välja fem utmanare med någon del där jag tycker risken är för hög för vår ordinarie portfölj. Fast det stämmer ju rätt bra på Millicom :)

      Radera
  2. Tänk om Vardia vänder till vinst redan under Q1.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vardia passar bra in i de bolag jag väljer till tävlingen. Spännande bolag med någon egenskap som får mig att tveka att ta in den i ordinarie portföljen.

      Radera
  3. Fina resultat. Det skall vara gött att leva annars kan det kvitta.

    God Fortsättning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, ser fram emot dina finurliga inspel på bloggen även i år :)

      Radera
  4. Inte har väl SIXRX stigit med hela 10% i år?

    Avanza zero har bara stigit med ynka 2.2%?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så mycket blev det faktiskt. Skillnaden beror dels på att småbolagen gått mycket bättre än de 30 stora som ingår i Avanza Zero (följer SIXPRX30), dels (i mindre utsträckning) går indexfonder alltid lite sämre än index.

      http://fondbolagen.se/sv/Statistik--index/Index/Marknadsindex/SIXRX---aktuell-graf/

      Radera
  5. Grattis till ett bra år Gottodix!

    Önskar dig ett Gott Nytt År!

    mvh
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Imponerande vad långt ni kommit på ert projekt mot friheten! Det måste börja kännas riktigt verkligt nu?

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam