Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 3 maj 2016

Rapporterna: BMW tvärbromsade

Det tog stopp för BMW-aktien idag. Mercedes har kört om i USA. Hur ska man se på det?


En lyckad strategi

Källa: BMW

Ibland finns en bild att starka varumärken är luftig reklam. Småspararnas faiblesse för bolag som Disney, Apple, HM och BMW blir med de synsättet ett slags halvt fanskap till bolaget. Ungefär som att äga aktier i AIK. Det kan säkert finnas sådana inslag i en del analyser, även professionella, för nämnda bolag har för det mesta lätt att övertyga marknaden om sin förträfflighet.

Samtidigt skymmer märket ibland både produkt och strategi. Det är inte smarta reklamfilmer som gjort att nämnda bolag till kassamaskiner. De senaste tjugo åren har globala varumärken klivit fram av en uppsjö skäl. 

Det har växt fram en global medelklass. Digitalisering, urbanisering, det s.k. klansamhället (att man söker andra tillhörigheter än ursprung), individualiseringen, globaliserade kapitalflöden, billigare produktion, universummodeller för kundrelationer (där du säljer allt kunden behöver tack vare ditt starka varumärke) och inte minst det globala fenomenet med timglaskonsumtion (att alla köper dyrt eller billigt och ingen köper nationella märken prissatta mitt emellan) är faktorer som alla pekar i samma riktning - mot starka varumärken. 

BMW har allt ett varumärkesbolag eftersträvar. Många mätningar visar att ägarna älskar bilen och andra åtrår eller åtminstone respekterar den. Även de andra märkena kommer högt i alla möjliga mätningar. Strategierna från allt från elbilar till datoriserade fabriker finns där. Genomgången i senaste rapporten är föredömlig, säkert eftersom resultatet inte var så mycket att hurra för. Lika imponerande är affären sett över en längre tid. Hög lönsamhet, tillväxt, investeringar under kontroll, växande utdelning - vad du än tittar på ser det nästan för bra ut för att vara sant. Särskilt till p/e-tal på under 9 som kryper ned mot 8 nästa år.

Varning för dagdrömmar

Det här gör inte varumärkesbolag immuna mot konkurrens eller stagnation. Snarare är det så att deras fortlevnad mer handlar om att stanna kvar som herre på täppan än om hur hög försäljning, marginaler eller ens vinst är på kort sikt. 

Apple hade en riktigt dålig rapport förra veckan - "Rapporterna: Oj, vilken Appleskrutt!". Det som skrämde där var inte att försäljningen backade eller att vinsten mattades. Det som fick hela världen att sätta äpplet i halsen var insikten att bolaget nu börjat anpassa sina telefoner till konkurrenterna och att det ändå bara går sådär. Plötsligt finns risken att marginalerna inte faller, utan rasar till övriga tillverkares nivåer och tillväxten i försäljningen stannar av. 
Lägg till bildtext
Lägg till bildtext

Reklam: Vinn biobiljetter i Nordnets aktietävling - klicka här

En rapport med bara en svag punkt

Vad har det här med BMW att göra? En hel del. Bolaget står också inför mycket stora utmaningar, som jag skrev om i "BMW:s 3 stora bekymmer" - där hoten i tur och ordning är:
  • Teslas modell 3
  • Mercedes pånyttfödelse
  • SUVolutionen
Den första faktorn har redan pressat multiplarna på de tyska premiummärkena betydligt under våren medan de två senare var tydliga i den senaste rapporten. 

Källa: BMW

BMW levererade på de flesta punkter men på en föll bolaget igenom. Försäljningen i USA faller och priserna pressas. Förklaringen? Fel modellprogram med för få SUV:ar och allt hårdare konkurrens från Mercedes, som verkar ta över tronen som bäst säljande premiummärke i världen i år. Mycket tack vare utvecklingen i USA.

Källa: BMW
Tittar man på resultatet tar det en stund till man förstår varför marknaden sänkte BMW-aktien idag. Vinsten stiger, liksom antalet sålda bilar, motorcyklar och lönsamheten i finansverksamheten. Nästa ögonkast syns dock förklaringen. Fler sålda bilar har ändå lett till fallande rörelseresultat för bilsegmentet och finansdelen växer långsammare än antalet sålda bilar och motorcyklar. Förklaring? Nedgången i USA. BMW har helt enkelt tvingats in i ett svårt priskrig med Mercedes. 

Det samtidigt som den marknaden nu totalt domineras av SUV:ar. BMW har en del bilar i det segmentet men fler är på väg. Närmare bestämt 6 modeller i den klassen, fick den som följde kvartalspresentationen. Som vanligt säger ämnesvalen mer om bolaget än innehållet i det som sägs. Vad är det bolaget vill kommentera? Jo, varför det finns för få SUV:ar i erbjudandet.

Min reflektion

Det sagt är BMW ett bolag med en sund grundstruktur. Det skrämmer att bilmarknaden i USA snart är mättad och visst är jag rädd för Tesla. Samtidigt så växer premiumsegmentet fortsatt och 2020 säljs det 16 procent fler bilar än det gjorde 2015, enligt prognoserna. Jag har därför svårt att se de riktigt djupa problemen i BMW. Däremot är det svårt att blunda för de ytliga.

/Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

13 kommentarer:

  1. Uppskattar dina inlägg enormt! Tack för en kanonblogg.

    SvaraRadera
  2. Intressant att Mercedes nu börjar gå om BMW efter sin långa kräftgång. Finns ingen bransch som är så konkurrensutsatt som bilbranschen och de märken som kommer tjäna pengar även i en lågkonjunktur är precis sådana som BMW och Mercedes. Om värderingen av aktien är rätt kan jag dock inte avgöra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har ju åtminstone stämt bakåt i tideen. Bmw har haft en fantastisk period i två decennier. Det är lite spännande att utmanarna nu är fler. Kommer Apple, Tesla m.fl att lyckas ändra vad vi uppfattar som en fin bil?

      Radera
  3. Intressant läsning! Önskar att få din syn på Kina, tumult minst sagt för ett par veckor sedan men nu har fokuset avtagit, befogat eller ej?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! Det ska jag ta mig an. Till dess kan jag tipsa om den här analysen inför året. Den prickade det som sedan hänt riktigt bra.

      http://gottodix.blogspot.se/2015/12/broken-china-blir-ingen-chinastrophe.html

      Radera
  4. Hej,
    Varför kan man ej handla i BMW direkt via Avanza?
    Om man kan,,vad heter den =)

    //Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar Avanza men tror inte att de är så bra på Tyskland. Vet dock inte säkert, eftersom vi har portföljen hos Nordnet. Däremot har de något slags lösning. Gå in under fliken med courtageklasser. Där tror jag villkoren står.

      Helt säkert finns det en lösning även hos Avanza, möjligen lite dyrare. Men betala inte för mycket - via SEB skulle det kostat upp emot en tusenlapp att handla. Förstås helt galet. Vi betalar någon tia när vi handlar runt 100 tkr.

      Tickern är BMW och det finns både en stamaktie och en preferensaktie. Vi har stamaktien men många tycker preffen är bättre.

      Radera
  5. Dilettant Invest5 maj 2016 kl. 11:51

    "Jag har därför svårt att se de riktigt djupa problemen i BMW. Däremot är det svårt att blunda för de ytliga."

    Hmm, det här låter ju som ett värdeinvesteringscase, bra bolag med tillfälliga motgångar...

    Sen är ju frågan om BMW och Daimler kan svara på Tesla, Apple & co på lång sikt. Hur bedömer du deras insikt om hotet? Självinsikt eller säger de som telefontillverkarna innan iPhonelanseringen: "Vi har byggt telefoner i decennier, de här datorsnubbarna kommer inte bara att kunna promenera in och göra en bättre telefon".

    SvaraRadera
  6. Heja heja Jacob. Mer Youtube videor! Jag vill se mer korta videor där du anting besvarar frågor från dina olika kanaler eller snabba funderingar om olika bolag.
    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det gör jag gärna.

      Radera
    2. Dilettant Invest8 maj 2016 kl. 09:22

      Jag gillar iofs dina Youtube inlägg, MEN i princip är jag skeptisk till audio- och video bloggning. Jag tycker att de tar bort mycket av det som är bra med webben utan att tillföra så mycket.

      http://www.idlewords.com/audio-manifesto.txt

      I fallet Molekylär Ekonomi skulle dock video kunna tillföra en del om du t ex visade diagram eller vilka verktyg du använder, jfr hur screencasts används som dokumentation/marknadsföring för mjukvaruutveckling.

      Radera
    3. Tack för feedback! Jag hade några sådana klipp i höstas. Tyvärr med lite dåligt ljud men det kanske går att göra mer av. Allmänt sett gillar jag olika format och kan mycket väl tänka mig att även ha en podd. Det blir ju inte att jag läser eller skriver särskilt mycket mindre utan mest är det samma innehåll på många sätt. Förhoppningsvis så att det passar lite olika mottagare.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam