Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 14 maj 2016

Ericssons tillväxtproblem är det fler som har

Uthållig lönsamhet och höga utdelningar men ingen tillväxt. Många bolag förvandlas gradvis till ett slags obligationer i den nuvarande ekonomin.


Inte så muntert men vad beror det på?




Ericssons senaste rapport var ingen munter läsning. Det skrev jag om i "Kort om rapporterna: Ericsson sämre än det dåliga första intrycket". Den jämförbara försäljningen sjönk en procent och bruttomarginalerna föll. Det var Ericssons tjänsteförsäljning i Europa och på flera tillväxtmarknader som backade.

På ett plan är det inget märkvärdigt. Det kan bero på att produkten inte klarar konkurrensen eller att efterfrågan är lägre än väntat. I båda fallen skäl att sänka värderingen av bolaget och kanske, som vi gjorde, sälja aktien. Fast de kan också ses som ett exempel på ett mer generellt fenomen.

I allt fler branscher finns en diskussion om att tillväxten framåt inte motsvarar den historiska. Om det ens blir någon tillväxt. Några exempel är lastvagnar, klädbutiker, banker, telekom, energi
banker och så telekom.

Reklam: Häng med mig på Shareville genom att klicka här
Millenniets första år var tillväxtmodellen att nya produkter skulle ge bättre marginaler på mogna marknader och ny efterfrågan från tillväxtländerna skulle driva försäljningen. Finanskrisen gav den modellen en knäck som den inte hämtat sig från.

Sett till hela ekonomin har begreppet lower for longer etablerats. Tillväxten, räntan, oljepriserna - det kommer inte tillbaka till det vi uppfattade som normala nivåer på länge än. Därtill har utbudet på många marknader exploderat, som inom olja men även via exempelvis Huawei på Ericssons marknader. Digitaliseringen har också så här långt inneburit mer press på affärsmodellerna än den bidragit med nya affärer.

Det här syns på bolagsnivå. Häromdagen skrev jag i "Marknaden: utdelningarna kommer att ligga stilla i 10 år" om hur låga förväntningarna är på tillväxten framöver. Ett annat tecken i tiden är att tillväxten alltmer ofta ifrågasätts, som när Morgan Stanley sågade HM eller när Deutsche Bank fick svårt med finansieringen i vintras.

Exemplet Ericsson

Källa: Börsdata
Ericssons siffror är ett bra illustration av fenomenet. Det bör inflikas att det alltid är lite vanskligt att använda ett enskilt bolag som ett generellt exempel. Elementen i problemet finns dock även på bolagsnivå i det här fallet. I teorin borde sakernas och tjänsternas internet vara ett drömläge för vårt kanske finaste teknikbolag. Problemet är att telekombolagen inte vet hur de ska tjäna pengar på möjligheterna att se på Netflix eller ha koll på bergvärmepumpen via telefonen.

Källa: Consensus Estimates
Samtidigt är konkurrensen hår och kapitalbehoven höga. Blickar man framåt framgår att analytikerna inte räknar med någon vidare försäljningstillväxt det kommande åren. Däremot ligger fortsatt bra utdelning i korten. Effekten syns i värderingen. PE-multipeln faller över tid, något jag tolkar som att tillväxten prisas ur aktien. Kvar blir ett slags obligation. Stabila avkastning men ingen tillväxt.

Är det bra eller dåligt då? Utan tillväxt blir bolagets värde mycket mer räntekänsligt. För om räntorna går upp troligen kombinerat med inflationen kan det lätt bli en situation där vinsterna sjunker samtidigt som värderingen av ett stabilt kassaflöde går ner. En dålig kombination.

Å andra sidan är det lätt att tänka tanken att det utvecklingen rullat på lite väl långt. Är tillväxten verkligen så dålig? Det kan ju vara så att det bara tar lite tid för utrullningen av nya telefonsystem att ta fart. För vem vill inte ha en bra uppkoppling?

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


6 kommentarer:

  1. Det intressanta med ett bolag som Ericsson vore kanske mer analys av hur bolagets teknologi och framtida produkter står sig mot tex Huawei.

    Har konkurrenterna kommit ikapp Ericsson eller har de produkter som kan hålla de övriga stången?

    Rätt svårt få inblick i och förstå för de av oss som inte är ingenjörer inom området!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med. Jag vet att Cisco såg stora poänger i att få del av Ericssons teknik för att få en sammanhållen kedja för snabb överföring av större datamängder. Vore intressant att fördjupa sig i vad tekniker tänkt kring detta och hur erbjudandet står sig mot Huawei och Nokia.

      Radera
    2. Håller helt med. Jag vet att Cisco såg stora poänger i att få del av Ericssons teknik för att få en sammanhållen kedja för snabb överföring av större datamängder. Vore intressant att fördjupa sig i vad tekniker tänkt kring detta och hur erbjudandet står sig mot Huawei och Nokia.

      Radera
  2. Hej och tack för din utmärkta blogg och ännu ett intressant inlägg.

    För mig verkar det viktigt för Ericsson att det här mer internet-of-things (IoT) verkligen blir något. Men frågan är ju då lite, precis som du skriver, hur Ericsson skall tjäna pengar/växa på det. Jag har reflekterat lite kring vilka som borde gynnas av IoT. Har tänkt i banorna att

    - Tex. Qualcomm borde gynnas en hel del. Ser man tex. på Ericssons prognoser (https://twitter.com/ericsson/status/728566284561076224/photo/1) så blir det betydligt fler abonnemang vilket jag tolkar som fler chip-sets för Qualcomm att tillverka. Så, dom växer?

    - Operatörerna kan nu tjäna pengar på tex. (uppkopplade) kylskåp, bilar, sensorer och vad det nu kan tänkas vara. Så, man får ytterligare en intäktsström vid sidan av dagens "ett-per-person-abonemang". Så deras omsättning växer?

    - Nätverkstillverkarna, tex Ericsson. Ja hur blir det här? Jag tänker att det säkert kommer behövas en del fler basstationer men kanske inte alls samma tillväxt i antal som antal uppkopplade enheter? Så, kanske kan man sälja lite fler basstationer och dessutom äta lite av operatörernas ökade marginaler? Men det är kanske ändå inte är Ericsson som gynnas mest av IoT även om dom är väldigt framskjutna vad det gäller att skapa tekniken? Så, växer lite grand?

    - Dessutom, kanske kan det finnas en del konsultbolag som hjälper typ brödrost-tillverkare att göra en IoT brödrost, lamptillverkare att göra en IoT-lampa osv. Så dom kan kanske får en del att göra om dom positionerar sig väl.

    Har du några tankar kring detta i allmänhet eller i samband med Ericsson så hade det varit intressant att höra lite?

    Mvh niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en läsvärd kommentar. Qualcomm har vi ägt (du hittar inlägg om dem via etiketter). Det är ett fint bolag so liksom Ericsson har lite svårt med tillväxten. De har problem när vissa som Apple integrerar mer av chipen och andra köper mer standardprodukter. De har också haft lite problem med kinesiska myndigheter som nog kan vara lite typiska för hela branschen. Utmaningen är att förbli ett bolag som kan sätta premiumpriser.

      Sedan borde volymerna snart komma igång ordentligt som du är inne på. Dessutom finns det ett case för att det uppstår en efterfrågan på riktigt bra och stabil kvalitet i uppkopplingen också.

      Det känns ju onekligen som om det för eller senare borde lossna för bolag som Ericsson men just nu har de ju mer varit på väg mot att prissättas som ett modernt elbolag.

      Radera
    2. Tack för svaret. Låt oss hoppas på att det lossar för Ericsson, det vore kul tycker jag.

      Angående din kommentar om Qualcomm så noterar jag att det enligt prognosen ovan i stor utsträckning är M2M kommunikation som väntas öka. Kan det vara så att det är mindre troligt att dessa chip-sets integreras så som apple gör i sina produkter? Så kanske just denna ökning kan passa Qualcomm?

      Mvh niklas

      Radera

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam