Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 13 februari 2015

Ny riktkurs för Cellavision

Uppdaterar kommentaren om rapporten nedan som tyvärr innehöll några felskrivningar (nu rättade), sorry. Passar också på att samla upp några kloka inspel från Shareville samt några detaljer jag noterade när jag tittade närmare under kvällen.

Cellavision rapporterade ett rörelseresultat för 2014 som låg på 43 miljoner jfr med 26 året innan. Sista kvartalet matchade de mycket starka sista kvartalet 2013. Sett till hela året ligger försäljningstillväxten på 20 procent, liksom även rörelsemarginalen. Framåtblickande ska den relativt stora veterinärordern på 12 mkr. nog ses som en engångspost på försäljningen på 217 mkr. En rimlig tillväxt kanske kan ligga runt 15% nästa år. En hävstång eller risk beroende på hur man ser det är att infasningen av nya DM9600 gått ganska långsamt både i Nordamerika och Asien. Även om en större enstaka order i Asien bidrog positivt. Det här syns i att lagret vuxit med 7 mkr under året vilket är tillräckligt att driva upp rörelsekapitalet till en för hög nivå. Det verkar inte finnas något motstånd mot produkten utan det är nog bara allmänt sega sjukhusprocesser. Jag, som är positiv, tror snarare att det här knuffar försäljningen uppåt 2015.

Vinst per aktie steg från 0,79 till 1,32 under 2015. Det var något lägre än estimatetet från Introduce som låg på 1,37. På Shareville noterades att kostnaderna ökade i Q4. Det ser ut som en vd-städning inför det skifte som nu skett tycker jag. En annan intressant iakttagelse på Shareville var att kostnaderna för incitamentsprogram (5 mkr) och en nedskrivning (2 mkr) togs fram. Därtill skriver bolaget att man satt av extra för FoU. När det gäller valutan förstod jag kommunikén som att cirka 3 miljoner kassaflödessäkrades åt vad som blev fel håll. De trillar väl åt rätt håll vart efter säkringen uppdateras. Lägg ihop de här posterna så var kanske 10 miljoner var mer eller mindre gömda i resultatet. Minskning av lagret till mer normala nivåer bör vara 5 miljoner till.

15 miljoner i dolt värde är 63 öre per aktie att lägga till de 1,32. Tillväxt med bibehållen marginal bidrar kanske med ytterligare 20 öre. Sedan ska i och för sig alltid all världens elände dras från ekvationen (eftersom man alltid bara lägger på det positiva). Men en vinst per aktie för 2015 runt 2 kronor känns inte orimligt.

På tre ställen har jag nu nyligen varnats för multiplarna. En artikel på SeekingAlpha påpekade att Russel500 nu låg 67 procent över historiska p/e, Roger Jansson på Nordnet varnade för det i ett inlägg här på SV idag och det var en av reflektionerna i diskussionen om den här aktien. Samtidigt är räntan noll i alla kalkylblad vilket väger åt andra hållet. Jag gissar att Cellavision i den här marknaden kan försvara ett p/e runt 27-28 framåtblickande och justerar upp min riktkurs till 55 kronor baserat på känd information. När det kommer till bolaget tror jag uppsidan är större men marknaden börjar få en viss nedsida framför allt i värderingarna av småbolag.

Jag tar alltså till mig är att det är en hög multipel - jag får fundera lite på om jag vill ha en så hög andel småbolag i portföljen just nu. Risken börjar kännas.

Tillägg efter första publicering:
Några timmar efter det här publicerades landade Remium också i en riktkurs på 55 kronor (länk)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam