Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 13 februari 2015

Affärsmodellen prickade rätt om het börs

Ärligt talat. Lät det inte lite optimistiskt när Affärsmodellen i tävlingen vid nyår gissade att börsen går upp 18 procent i år. Jag tänkte faktiskt tanken att det här kanske blir ett sådant där knäppt 50-procentsår men vågade inte yppa den för man verkar så korkad om man skriver sådant. Nu är vi redan över 12 procent.

Problemet med knäppa år och en galen ekonomi är att gissningarna inte blir mer rätt bara för att man tar på sig tokhatten eller bestämmer sig för att krypa ner i skyddsrummet när det är som allra soligast. Det är bara att mala på med sina bästa bedömningar. Just nu är min att kronan trots räntesänkningen så småningom kommer att stärkas, eftersom de reas pengar till ännu lägre priser på andra ställen. Jag tror också att det finns en del krafter som kan dra pengar från börsen. Framför allt spekulationer i amerikansk valuta och ränta. Än så länge har också problemen med exempelvis Grexit och en ganska svag kinesisk ekonomi mest möts med en gäspning.

Nu börjar visserligen en del värderingar se höga ut men jag ser inte att den reala ekonomin på kort sikt skulle gå från överhettning till krasch någon annanstans än möjligen i USA (verkar osannolikt där med). För vår del har jag landat i att försöka flyta börsen med men med lite lägre volatilitet än marknaden och någorlunda tillgång till kontanter. Det kostar lite i den snabba uppgången men ger handlingsutrymme när det svänger och lite reaktionsmöjlighet om det faller lite mer.

Skulle jag råda någon annan så är min första uppmaning att skilja på vad du tror och vad du är beredd att acceptera. Agera sedan på det du tror i den omfattning du är beredd att acceptera ett annorlunda resultat. Tror du, som jag, att börsen har mer att ge ligg kvar eller öka i aktier men är du just nu och på kort sikt inte beredd att förlora 10-15 procent på några veckor. Flytta en del av kapitalet till vad som helst med lägre risk. Du får inget betalt för detta men har pengarna kvar.  

6 kommentarer:

  1. Jag har varit helt övertygad om att USA ska dra världen 2015 och tänkt att "jag väntar tills de höjer räntan och hoppas det blir en lite dipp" men nu har ju även USA börjat oroa sig över sin inflation så då kanske det inte kommer någon höjning där! Jag tycker allting är helt upp och ned. Var längesedan det fanns såhär mycket orosmoment i världen men ändå fortsätter börsen upp upp upp :D Får väl hoppas Ingves vet vad han gör så den svagare kronan får igång flertalet av de svenska företagen :)

    SvaraRadera
  2. (och jag har stuckit ut hakan med min gissning på +23,5% i år och börskrasch 2016 :P)

    SvaraRadera
  3. Det må vara galet men den annars så grå och tråkiga tillvaron blir åtminstone lite roligare med en tokhatt! Jag gillar förresten din inställning Aktienovisen, crash and burn! Jag gissar att minusräntan kommer att elda på börsen ytterligare eftersom man inte kan ha pengarna på banken även om tillslut kommer ju alla delar av börsen att vara fullinvesterade och vart ska pengarna ta vägen då, gas i Säljande???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker det ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan de flesta känner att det är för dyrt att köpa bolag till PE 20-30 som det görs nu, och plockar ut sina pengar. Tycker det är en oerhört spännande tid just nu. Kraven på företagens tillväxt ser ju ut att sjunka och folk är nöjda med upp till 5%. Om det är så marknaden kommer se ut framöver och nollränta en längre tid så kanske PE 20-30 är det nya PE 15? Och som du säger, VART ska man lägga sina pengar? jaja, nu ska jag iväg och spendera lite av pengarna på alla hjärtans dag trams iaf :D trevlig helg på er

      Radera
  4. Det må vara galet men den annars så grå och tråkiga tillvaron blir åtminstone lite roligare med en tokhatt! Jag gillar förresten din inställning Aktienovisen, crash and burn! Jag gissar att minusräntan kommer att elda på börsen ytterligare eftersom man inte kan ha pengarna på banken även om tillslut kommer ju alla delar av börsen att vara fullinvesterade och vart ska pengarna ta vägen då, gas i Säljande???

    SvaraRadera
  5. Varje runda har sina egenheter :) Den här gången tycker jag det udda är att alla pratar om en lågkonjunktur som få upplever. Argumentet för mer hausse brukar ju vara att den här gången är något annorlunda. Den här gången är argumentet att egentligen har inget blivit normalt ännu. Upp och ned. Nåja. Det är kul med upp i alla fall. Trevlig helg du med

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam