Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 1 februari 2015

Blippar i nyhetsflödet

Jag tror att det framgått att jag läser ganska mycket. På twitterkontot @gottodix lägger jag löpande ut länkar till sådant som fångat mitt intresse. Inspirerad av Aktienovisen (länk) kommer här några av det blippar jag fått upp på radarn den här veckan.

  • Det kommer oroande signaler om svag efterfrågan

Diskussionerna om den syn ECB har på europeisk ekonomi (länk) har jag redan kommenterat här (länk). Det kommer dock en hel andra signaler om att allt inte flyter på som tänkt. Kina har t.ex. haft en månad med krympande investeringar för första gången sedan 2012 (länk). Förklaringen piggar inte heller upp - det beror på att fler fastigheter förblir osålda och att byggsektorn därför stannat av. I USA ser det dock annorlunda ut. Ännu en artikel kom som visar att konsumtionen stiger (länk). Det beror dock inte på stigande löner (länk). Dags för kreditexpansion igen :)

  • Baltic Dry Index ligger envist lågt. (länk)
En av de viktigaste konjunkturindikatorerna är priset på containerfrakter. Det är nu så billigt att Financial Times räknar med att flera rederier kommer få problem under året. Precis som på många andra marknader är förklaringen ett alldeles för stort utbud i spåren av den falnade superkonjunkturen i slutet av förra decenniet. Däremot ser inte efterfrågan särskilt svag ut, vilket är intressant eftersom ECB agerar utifrån att det närmast är en kollaps på gång på efterfrågesidan (se ovan). 

En annan intressant detalj är att det stora utbudet av olja pressat spotpriset så lågt att redare köper och lagrar olja på tanker ute på havet. Exempel på en prognos som förklarar beteendet kommer ifrån Bank of America, som sätter riktpriset på olja till $32 på kort sikt och $57 på längre (länk). Bunkrandet gör att crude index för frakterna till skillnad från dry index därmed stiger. För mig är det en indikation på att oljan nu bottnat men att det kommer dröja innan den börjar stiga.  
  • Cash is king i rapporterna men gamla värdebolag ersätts av nya
Jag har redan funderat lite kring rapporterna så här långt (länk). Ingen har väl missat Apples brutala försäljningssiffror och att exempelvis klassiska McDonalds uppvisar fallande försäljning i jämförbara restauranger. Det här tycker jag är riktigt spännande, eftersom det vänder upp och ned på många (kloka) värdeinvesterarmodeller. Vi åkte ju själva på en stjärnsmäll i Qualcomm och lika illa såg det ut för Microsoft. 

Så hur kan man värdera bolag med beprövade affärsmodeller i en möjlig strukturell förändring? Bloggarna på Aktiefokus hade en riktigt bra ansats i den här, nu lite gamla, analysen av Deutsche Bank (länk). Det går inte att bara titta bakåt. Ett case som det kan vara intressant att titta framåt på är nämnda McDonalds, de har faktiskt vänt den här typen av problem tidigare. Exempelvis gjorde den tillträdande VD:n det i England. Aktienovisen tipsar om en intressant artikel (länk). Hos mig väckte de här länkarna tankar i ämnet (länk , länk och länk)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam