Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 11 februari 2015

När blir nästa köpläge i Vitrolife?

Vitrolife är kanske inne i en korrigering just nu. Inför ett möjligt kommande köpläge, tänker jag så här. Det långsiktiga värdet är intakt och om något lite starkare nu än tidigare. Främst för att Vitrolife nu allt mer börjar konsolidera en ställning, som det dominerande alternativet för teknik till ivf-laboratorier. Den marknaden fortsätter stabilt växa 5-10 procent i många år.


Det fanns några svagheter i q4:an. 
Jag blir inte riktigt klok på Usa, borde inte bolaget kunna göra mer där? Organisk tillväxt i lolal valuta på 3 procent imponerar inte. Det verkar inte riktigt finnas någon plan för att vända siffrorna. Möjligen för att Kina fortsätter gå väldigt bra och delar av Europa växer.

Förväret Fertilitech, bolaget, är nog mest tyngt av inkörningsproblem. Det oroar mig inte, även om jag tycker Vitro betalade lite dyrt som gav nästan sin egen p/s för ett företag som har långt kvar. Men ok. Det är vatten under broarna nu. 

Time lapse, att odla befruktade ägg lite längre innan återföring, säljer bra i vissa delar av världen men inte i andra. Det bör väl bli ett lyft, lite långsamt, som det ofta är med försäljning till sjukhus. Det blir nog en värdedrivare, eftersom kostnaderna delvis är tagna. Värt att hålla ett öga på om det är den skyddade miljön eller produkten som förbättrat bring baby home rate. 

Nu är det stark medvind av dollarn och det är lite svårt att se att den avtar under året. En vinst per aktie som stiger från 5,50 till 7 mot årskiftet känns möjligt. Kanske kommer multiplarna tyngas lite av den nya osäkerheten men håller bolaget p/e 25-30 skulle 175-210 vara ett brett intervall. Ska jag gissa blir det runt 200. Men då med lite större osäkerhet än man vant sig med i detta kvalitetsbolag. Så med hänsyn till det kan väl under 160 vara ett riktmärke för att öka igen. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam