Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 9 februari 2015

Justerar portföljen

Två justeringar i portföljen, båda med baktanken att kontanter snart kommer vara bra att ha på börsen.

Minskar motvilligt något i Vitrolife
Svårt beslut. Jag tyckte q4 var svagt. Förbättringen av marginalerna berodde till övervägande del på dollarn. Det är inget långsiktigt försvar för bolagets höga multiplar. I Usa tar Vitro inte marknad just nu, frågan är om de inte tappar lite. Köpet av Fertilitech kommer nog bli bra (även om det verkar ganska rörigt att montera ned deras tidigare distributionsnät) men time-lapse-tekniken är inte obestridd.

Samtidigt är bolagets långsiktiga strategi att vara ett komplett premiumalternativ vid ivf logisk och ledningen skicklig. På lite längre sikt har Vitro alla möjligheter att skörda nästan monopolvinster i en nisch där kunderna betalar bra för bättre resultat. Så netto blev det en försiktig minskning och jag kan tänka mig att öka igen till rätt pris.

Tog hem en del vinst i Ssab
Rapportspekulationen fick bra betalt redan innan rapporten, så jag minskar något inför morgondagen. Jag räknar med atr sälja resten inom kort.

Fråga på Shareville om jag planerar att köpa tillbaka Ssab till lägre kurs
Nja, jag har tittat en hel del på Ssab och det är trots det en ganska otydlig bild. Det är fortfarande för stort utbud av stål i Europa och på några områden som olja och energi är det inte säkert att investeringarna blir det som Ssab hoppas på. Samtidigt lär samverkan med Ruuki nu börja synas. Så... jag vet inte är det korta svaret :) det blir en spännande rapport!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam