Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 20 februari 2015

Axplock av Sharevillefrågor

Spännande diskussioner på Shareville som vanligt. Här är några där jag tyckt till.

Klok text som inkluderade en fråga vad jag tror om Deutsche Bank (länk) Mitt svar

Sure! I'll try a short answer now, on my way to work and then write a longer answer. RoE is currently on 2-3 percent, which of course is very low. The balance sheet had been under scrutiny for some time. There arr those, ie some articles in Financial Times, who still find it to be overvalued (I don't). The argument from the short side is that the business model dont work anymore, german retailbanking have fierce competition and pending court cases will yield fines and highee long run operating costs. We, on the long side, focus on that DB now is well capitalized according to Ecb, money for fines and restructuring has already been set a side and that a fairly simple restructring of the balance sheet could raise RoE (sell assets with low yield to "shadow banking" companies like the swedish Intrum Justitia, who benefit from looser regulation). In the long run I still think there will be room for european investment banking. Basically this is a similar argument to Warren Buffet buying Goldman Sachs in 2009. A big value driver in the short run is QE that gives the bank an opportunity to "wash" the balance sheet. However some say preassure on interest rates will hurt margins. I dont agree as I believe QE will work (in the sense that it will give an upward-sloping yieldcurve). All-in-all. To me RoE will raise and P/b is to low. Hence a buy.



Fråga om Cellavision är för dyrt? Mitt svar (länk)

Kort svar denna gång. Väldigt svårt att veta när en aktie är inne i en omprisning. Skickliga investerare som Pushit och Value Growth tycker ju att jag är alldeles för feg i min värdering. Kanske det. Hur som helst tror jag aktien lugnar ner sig och somnar in om någon vecka (som den brukar). Frågan är på vilken nivå. Nuvarande är min gissning. En sak jag för egen del gillar jag att nedsidan inte är så stor. Kanske tio procent om inte börsen allmänt faller. Så köp om du är långsiktig. Cellavision har nog en lång fin resa framför sig.

Läsvärd (och rolig) diskussion om Elos (länk) där mitt senaste inlägg om rapporten var nedanstående

Klassiskt case av rekyl på att priset men resultatet av nya investeringar inte syns samt ett vd-byte är min korta tanke i det här fallet. Alla förutsättningar att fortsätta uppåt

Funkar Shareville? Mitt svar i en läsvärd tråd (länk)

Jag tycker en poäng är att man i sociala investeringar (och för övrigt alla andra sociala fenomen) behöver tänka på det sista du tar upp. Information måste förädlas. Det görs genom att fakta ställs mot varandra, så fungerar ju exempelvis en domstol. Det finns en tendens i sociala medier att slutsatser får mer uppmärksamhet än underlagen. Det är synd. Det vore roligare att läsa fler inlägg av typen "är det produktmixen som driver marginalerna i Volvo" snarare än "nu tror jag Volvo vänder". 

En poäng på Shareville är att beslutsunderlagen backas upp av att det är riktiga investeringar och att historik åtminstone ger en hum om hur personen man följer tänker. Det borde ge förutsättningar att för att köparna att komma över 50-procentsgränsen du beskriver.



En diskusskion som mynnade ut i tips om Barclays PLC - Barclays Inverse US Treasury Composite ETN (länk)


Verkligen ett intressant alternativ. Dessutom fick du dem kanske till reapris för 10-åringen på 2,1% skrämmer inte. Förutom att stiga med räntan, vet du hur den påverkas av om långräntorna stiger snabbare än korträntorna? 

Det är sällan jag sneglar utanför aktiemarknaden men den här produkten skulle kunna vara en intressant hedge för någon, som jag, som tror på amerikansk ekonomi men tvekar kring vad som händer med värderingarna när räntan stiger.

Även följande inlägg var från den diskussionen men var ett svar på frågan om negativa räntor
Kan inte låta bli en off topic som svar på ditt inlägg. Bara som tanke - vad är det som säger att räntan ska vara positiv i en värld som inte växer där en allt större del av befolkningen blir allt äldre. Det kanske ska kosta att förvara pengarna till dess man är gammal och skröplig? Som vilket Shurgard som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam