Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 10 december 2017

Så tänker jag kring investeringar i forskningsbolag som SpectraCure

Är du intresserad av forskningsbolag? De som ska lösas livets stora frågor. Ett är SpectraCure som tror sig kunna förbättra cancerbehandling väsentligt. Hur ska en småsparare tänka kring en sådan investering undrar en läsare.

Källa: Börsdata
Tack alla ni som nu bidragit med en bra bit över 30 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!




Frågan

Jag brukar normalt sett besvara läsarfrågor på Sparskolan men den här passade bättre här på Molekylär Ekonomi, eftersom den handlar om hur jag ser på värdering av ett specifikt forskningsbolag. Först frågan.
Hej Jacob! 
Vad tror du om den våldsamma uppgången i Spectracure? Och om bolaget i stort?
 Med vänliga hälsningar 
Micke

Några tankar kring en svår investering

Källa: Börsdata
Det här är inget bolag jag följer utan jag fick kolla lite snabbt när jag fick frågan. Det är ju inte heller så att jag ger mig in i rekommendationer. Det vore fel av många skäl - framför allt för att jag inte är ett proffs. Vår portfölj är de bolag jag tagit ställning till att vi ska äga och det är väl ungefär det den som själv vill inspireras kan titta på.

Däremot har jag inget emot att vara sparringpartner när jag kan. Vilka frågor skulle jag ställa mig om vi hade det här bolaget på bordet? Från sidlinjen, där jag befinner mig i det här fallet, är det några uppenbara som slår mig men låt oss börja med själva bolaget.

Lite bakgrund

SpectraCure är ett forskningsbolag inriktat på att med laserljusbehandling (PDT) behandla cancertumörer inledningsvis i prostatan. Det är enligt bolaget en beprövad teknik där SpectraCure menar sig ha förbättrat tekniken så att behandlingar blir mer träffsäkra. Det finns en del forskning gjord och aktien har rusat efter att det blivit klart med att fas 1-studier genomförs vid ett brittiskt sjukhus.

Bolaget värderas till strax under 600 miljoner kronor. Det finns ingen egentlig omsättning att tala om och som alla forskningsbolag så kommer så småningom kassan att ta slut och en nyemission bli nödvändig. Bolaget menar själva att pengarna räcker hela vägen till en genomförd fas 3-studie (sista steget för godkännande av behandlingen).

Snabb värdestegring

Aktiespararna har skrivit en rekommendation av bolaget. Med nedanstående goda nyheter som grund landade de i en riktkurs på 1,62 kronor. Så här skrev tidningen då.
Bolaget har gjort framsteg i pågående fas I-studie som primärt avser att fastställa säkerhet vid full doseringsnivå.
Sekundära målet är att påvisa terapeutisk effekt. I september meddelade bolaget att full läkemedelsdos uppnåtts och att den uppföljning som gjorts en vecka efter behandlingstillfället tyder på terapeutisk effekt utan biverkningar. Av fas I-studien kvarstår ytterligare uppföljningar och att skala upp doseringen laserljus. Ett godkännande för att påbörja studien vid sjukhuset i Philadephia är ännu inte på plats. Det har orsakat fördröjningar och bolagets tidigare plan att påbörja fas II-studien under 2017 kommer sannolikt revideras.
Kursen i fredags var 10,30 kronor, som högst har kursen varit uppe i 15,50 kronor. Så vitt jag vid en hastigt titt är bolagets huvudägare med 40 procent av kapitalet också VD medan näst och tredje största ägare är okända för mig. Handeln verkar mest vara mellan mindre aktieägare att döma av vilka banker som mäklat posterna. 

Under november kom inte mindre än sju pressreleaser, utan någon större nyhet, samt hölls en presentation på Aktiespararnas Stora Aktiedag i Göteborg. Det är mycket för ett bolag som meddelat att det inte behöver något nytt kapital på länge.

Redan med den här lilla informationen står det klart att många frågetecken måste rätas ut och att det är svårt för småspararen att förhålla sig till informationen.

Några reflektioner

För det första återstår det mycket att bevisa för en behandling som är i fas 1 i sjukvårdens utvärderingssystem. Jag har sett bolagets egna bedömningar om att behandlingen gett den önskade terapeutiska effekten men mycket återstår uppenbarligen eftersom den senaste nyheten var att fler fas 1-studier nu inleds på ett brittiskt sjukhus.

Skulle det här första steget passeras återstår en lång väg fram till ett godkännande efter fas 3. Sedan ska behandlingen vara konkurrenskraftig också. Det är ju det problemet som bland annat drabbat delar av AstraZenecas immunterapier. De fungerar men är inte den mest effektiva behandlingen. Ett annat exempel är Orexos behandling mot opiatberoende. Fungerar men vann inte kampen om att bli leverantör i USA.

Nästa fråga är hur brett behandlingen når, vad vore det värt att lyckas i den nisch där behandlingen testas? Behandlingen skulle kunna beröra knappt en tredjedel av de som får prostatacancer, om jag tolkar Aktiespararnas artikel rätt. Vilken försäljning och vilka marginaler innebär det? Det är svårt att veta, dels eftersom det kräver ekonomiska beslut från stater och andra försäkringsgivare, dels utifrån att det här bara är en tillämpning av PDT-behandlingar. Det är alltså svårt att direkt få grepp om konkurrenssituationen framöver. 

Checklista för den som vill investera

Med det här blir listan för en investerare lång:
  • Hur hantera att det inte verkar finnas starka och från huvudägaren fristående delägare?
  • Vilken kunskap har du som investerare om förutsättningarna för behandlingen att gå igenom hela vägen förbi fas 3?
  • Vilken möjlig konkurrens möter bolaget? Vilka marginaler är rimliga på sikt och vad leder det till för vinst?
  • Vilken risk ska bolaget värderas till?
  • Finns det några hinder eller uppfattningar bland vårdgivarna mot att behandlingen skulle slå igenom om den visade sig göra nytta? Kommer sjukhusen välja den om den blir tillgänglig?
Det här är svåra frågor som verkar vara obesvarade av det lilla jag läst. Därför förstår jag inte hur någon annan än de som står bolaget allra närmast (har mest insiderkunskap) kan investera. Det här är ofta utmaningen i förhoppnings- och forskningsbolag - inte att de aldrig skulle kunna lyckas utan att du som småsparare en bit från bolaget är fel person att investera. För vad vet egentligen en mindre sparare om ovanstående? Det du vet har du antagligen fått från bolaget. Där saknas det fristående investerare med hög trovärdighet som du kan ta rygg på.

Det är problem jag har lite svår att se någon lösning på. Prisuppgången då? Ja, såvida det inte finns mer information än den som är lättillgänglig på bolagets sida, så är även den svår att förklara. En möjlig förklaring är att det är all exponering bolaget fått via Aktiespararna men det vet jag förstås inte. Förhoppningsvis finns det substans att referera till som inte var helt tydligt presenterad av bolaget. Kanske kan intresserade läsare kasta sig in i diskussionen?

Jacob Henriksson, Gottodix
 
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam