Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 21 juli 2015

Möblerar om i portföljen

En del konturer från rapportsäsongen börjar ta form. Därmed börjar också arbetet med att justera portföljen inför tredje kvartalet.

Lämnar Deere

"Deere, Potash Face a Glutted Market" (länk wsj) är en typisk artikel om jordbruksmarknaden. Tio år med låga priser är OECD:s gissning. Lägg därtill att den amerikanska traktorparken aldrig varit så ung och Deere har en del motvind att slås emot. Det vägs för all del upp av att Deere leasat ut en hel del av sina traktorer. Det i sin tur gör dock bolaget mer räntekänsligt än tidigare. Bolaget har guidat om resultat för året som höjer p/e-talet upp emot 16-17. Än så länge har återköp och mindre dålig försäljning än väntat rättat aktien. Självklart är jag som alla andra star struck av att Berkshire finns i ägarleden men det räcker inte.  

Ska jag sammanfatta blir det svårigheten för mig att överblicka vart Deere tar vägen som gör att jag stiger av. Fint bolag dock, så det kanske inte blir farväl utan snarare på återseende.

Ökar i GE

Jag har dock ingen ändrad syn på hur jag vill ha portföljen viktad. Amerikansk industri har sin plats även framöver. GE har imponerat på mig två kvartal i rad med stark försäljning och fina marginaler i sin industridel. Både bolagets och ekonomins utveckling ser också bra ut. Det är lite svårräknat just nu, eftersom GE håller på att struktureras om, men det ser ut som om den kvarvarande delen handlas till p/e 15 för 2015. Det skrämmer inte i ett växande bolag. Dessutom ser försäljningen av GE Capital ut att rulla på bra. De övriga strutkuraffärerna, bl.a. att sälja vitvarorna till Electrolux och att köpa Alstrom ligger fortfarande på myndigheternas bord men det tror jag är inprisade risker.

Några andra kort i leken just nu

Vi minskade lite i Cellavision inför rapporten. Möjligen tar vi tillbaka en övervikt där till rätt pris. Bufab och Ratos är medelfristiga spekulationer om ett svenskt lyft. Där kan jag mycket väl ändra eller nöja mig efter rapporterna. Rapportspekulationen i Note gick ju bra de pengarna fick arbeta vidare i Trelleborg.  När jag tagit ställning till rapporten får vi se vad den investeringen ska ta vägen. Möjligen får de pengarna rulla vidare i någon ytterligare rapportspekulation.

Med kassan och månadssparandet kommer vi ha utrymme för ett nytt innehav. Just nu har jag inga entydiga tankar om vad det kan tänkas bli. 

8 kommentarer:

  1. Hej Gottodix!
    Jag ser att du varken har Kinnevik eller Latour i din portfölj. Skulle de kunna vara något? Båda företagen har gått bättre än Investor de senaste 10 respektive 20 åren. Själv har jag alla tre i min portfölj. Ska bli intressant att följa ditt nya förvärv. Tack för en bra blogg!
    Mvh http://investeramiljoner.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Kinnevik gillar jag och vi har haft aktien tidigare. Det är svårt att hitta offensiva och framåtblickande bolag som samtidigt är välskötta. Dock tyckte jag e-handel och andra nätsatsningar värderata upp lite väl mycket. Jag är inte heller bombsäker på att samarbetet med Rocket Internet ger så mycket som bolaget hoppas på. Det känns lite som om Kinnevik just nu jobbar rätt hårt med att få ut sina innehav på börsen. Det kan funka men är lite spekulativt. På sikt är det dock som sagt alltid en kandidat till portföljen.

      Latour gillar jag också. Gustaf Douglas är en skicklig industriman. Precis som Melker Schörling är det mycket förvärvad tillväxt som varit modellen. Det har ju gått toppen länge men kanske bromsar lite nu. Jag kan dock tänka mig att köpa Latour även nu men då som ett sätt att komma åt industrikonjunkturen. Investor skärpte sin förvaltning för 10 år sedan och står sig bättre i tidsperspektivet. Annars är det att Investor ger exponering mot stora bolag och Latour delvis mot lite mindre som är skillnaden. Båda kan därmed ha sin plats tycker jag.

      Radera
  2. Lite tidigt att sammanfatta ännu, men blandat skurar och solsken! Generell lättnadssuck efter grekland döljer andra signaler just nu! Bankerna fortsätter tjäna vansin igt mycket. Råvaror haltar. Verkstad mycket bla dat. Kanske dags för en period med pick the winner. Mycket i dagens ekonomi är kontgjord andni g!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra sammanfattat - även om det skulle vara för tidigt. :) Noterar att bankernas rekordresultat inte räcker för att höja kurserna. Det säger något om marknaden just nu.

      Radera
  3. Verkar som Ratos börjar få ordning på torpet och kan se att Kepler har en riktkurs på 75 kr och affärsvärlden på 90 kr långsiktigt. Rejäl kassa och is i magen verkar ledningen ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var roligt att höra! Jag gillar bolaget men känner mig ändå som en tvivlare. Förut fick aktien gratis medvind av sitt rykte, numera känns det nästan tvärtom.

      Radera
  4. Intressant läsning som alltid!

    Vad tror du om Ralph Lauren? Fick sig en känga och droppade 25% rätt nyligen på grund utav sämre resultat (verkar dock som att detta berodde främst på valutakurserna). Företaget har ju ett gott renommé och är än så länge inte alltför etablerade i Asien. Vad tror du om detta företag som långsiktig investering?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ralph Lauren har problem med både försäljning, marginaler och värderingsmultiplar. En förklaring är hårdare konkurrens och lägre efterfrågan i nischen affordable luxurary. Flera märken där som Ralph Lauren och Michael Kors har pressat sina priser och marginaler för att möta svag efterfrågan. Det har delvis urholkat varumärkena.

      http://money.cnn.com/2015/02/05/investing/kors-ralph-lauren-retail-problems/

      Sedan har Ralph Lauren en krånglig försäljningsorganisation med regioner. Det funkar inte så bra längre. Dollarn är ett annat problem när den stiger slår det direkt mot marginalerna. Slutligen är Kina ett stort problem. Där har både försäljning och tillväxt varit en viktiga för bolaget. När lyxförsäljningen minskar där, som den gjorde i q1 slår det hårt både mot försäljning och multiplar.
      http://www.wsj.com/articles/pricing-gaps-suppress-chinas-appetite-for-luxury-1434111549

      Så för att köpa är det tre saker som måste klaffa. Ralph Lauren måste bli ett hett märke igen, dollarn måste ned och Kina måste upp. Jag är inte så säker på någon av dessa tre, så jag skulle nog inte våga mig in i en turn around där just nu.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam